دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
دوره طلایی انقلاب اسلامی فرارسیده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در افتتاحیه همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر، فرصت‌ها و چالش‌ها» گفت: با همگرایی ایجاد شده در ساختار حکمرانی کشور، دوره طلایی انقلاب فرارسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ دوشنبه (هشتم خردادماه) در مراسم افتتاحیه «همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت ها و چالش ها» در دانشگاه تهران گفت: نهضت امام خمینی(ره) از دیدگاه جریان‌شناسی، یک نهضت عمیق دینی است که در بستر نواندیشی دینی رخ داد البته شکل‌گیری نواندیشی دینی شاید در ابتدا به مواجهه با تجدد نسبت داده شود اما در واقع ریشه آن را باید در مباحثات جدی فقه شیعه میان جریان اصولی و اخباری جستجو کرد؛ آن جا که با غلبه رویکرد اصولی در واقع عقلانیت غلبه پیدا کرد. این تفکر پس از آن در مواجهه با تجدد، پررنگ تر از قبل خودنمایی کرد.
 
اسماعیلی افزود: ریشه نواندیشی دینی را باید تفکری قوی و بومی دانست که تلاش می‌کرد تعریفی عام از مدیریت دینی برای سعادت دنیا و آخرت ارائه دهد و فرزانگانی چون آیت‌الله وحید بهبهانی، شیخ انصاری و میرزای شیرازی از موثران آن بودند. جریانی که نشانه‌های آن را به خوبی می‌توان در رخدادهای مهم تاریخی همچون نهضت تنباکو، مشروطه و ملی شدن صنعت نفت مشاهده کرد.
 
وی یادآور شد: نکته جالب توجه این که فعالیت‌های آیت‌الله بروجردی در توسعه شبکه روحانیت را باید به دیده بستری نگریست که اندیشه و پیام نهضت امام خمینی(ره) را به بهترین شکل منتقل می کرد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود با اشاره به مواجهه امروز انقلاب اسلامی با نظام مسائل جدید گفت: نواندیشی دینی که امروز که در جایگاه حکمرانی نشسته است باید به پرسش‌های برخاسته از دوگانه‌های پیش‌رو پاسخ معتبر دهد.
 
وزیر فرهنگ افزود: بخش مهم و غالب درگیری انقلاب اسلامی با تفکر غرب در حوزه فرهنگ و حکمرانی فرهنگی تعریف می شود چرا که امروز سبک زندگی تجددمآبانه همه شئون زندگی را دربرگرفته اما هنوز تکلیف ما در مواجهه با آن کاملا روشن نیست و نتوانسته‌ایم چنان که باید به پرسش های پدیدآمده پاسخ معتبر دهیم. مثلا در مساله شهرسازی، در سال های گذشته برای حل مشکل مسکن به سوی بلندمرتبه‌سازی حرکت کرده‌ایم اما امروز آسیب‌های اجتماعی آن در  خانواده‌ها بروز و ظهور پیدا کرده است.
 
اسماعیلی یادآور شد: دولت مردمی با رویکرد تمدنی ذیل بیانیه گام دو‌م انقلاب به دنبال تقویت سلوک مومنانه برای تثبیت جامعه اسلامی است تا بستر شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی فراهم شود. دولت مردمی در این راستا مصرف فرهنگی را مورد توجه قرار داده است؛ چرا‌که امروز حوزه‌های چالش برانگیزی چون موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای و هنرهای مدرن بخش اصلی مصرف فرهنگی جامعه را به خود اختصاص داده‌اند و با گسترش و همه‌گیری شبکه‌های اجتماعی، رسانه ملی، روزنامه ها و خبرگزاری ها با چالش مخاطب مواجه شده‌اند.
 
وی تاکید کرد: امروز یک انسان رسانه با چندین میلیون دنبال‌کننده، به سادگی مخاطبان خود را تحریک می‌کند. پدیده‌ای که در اتفاقات سال گذشته کشور به طور جدی نمایان شد و در آن چهره های ورزشی هنری در جایگاه رهبران اپوزوسیون نظام قرار گرفتند. این تغییر جنس رهبران اپوزوسیون البته نمایانگر فروکاست مخالفان نظام است اما ازسوی دیگر نظام مسائل جدیدی را پیش روی ما گشود و رهبر معظم انقلاب در این زمینه از لزوم بازارایی رسانه‌ای سخن گفتند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راه‌های برون‌رفت از چالش‌های مطرح شده گفت: انقلاب اسلامی با ظرفیت‌های بی‌نظیر خود حتما توانایی برون‌رفت از چالش‌ها را دارد؛ چنان که اصل و بقای انقلاب همواره از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های رایج فراتر رفته است و اتفاقا نظام اسلامی از ابتدای شکل‌گیری بر مبنای پذیرش، هضم و بهره‌مندی مناسب از پدیده‌های نو دانش بشری عمل کرده است.
 
وزیر فرهنگ همچنین با تاکید بر اعتقاد و عزم مسئولان بخش‌های مختلف کشور بر تحول انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور گفت: امروز با همگرایی ایجاد شده در ساختار حکمرانی کشور، دوره طلایی انقلاب فرارسیده است و باید با تغییر زیرساخت‌های اساسی، گام مهمی در جهت زمینه‌سازی تمدن نوین اسلامی برداریم؛ چنانکه دولت انقلابی این تغییر را در رویکردهای اساسی برنامه‌های خود از‌جمله برنامه هفتم توسعه لحاظ کرده است و این امید می‌رود که تا پایان فعالیت دولت، بخشی از آمال و آرزوها در پیشرفت برنامه‌های فرهنگی نظام محقق شود.
 
به گزارش ایبنا؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وی در پایان با تقدیر از پژوهشگاه انقلاب اسلامی دانشگاه تهران برای برگزاری همایش «همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» از پژوهشگران خواست با ارائه دیدگاه‌ها و نظریه‌های خود تصمیم‌سازان را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی یاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها