شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
اضافه شدن بیش از 2 هزار جلد کتاب به منابع کتابخانه مجلس

مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس گفت: کتابخانه مجلس از طریق اهدا ناشران، مبادله و خرید کتاب از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 2100 جلد کتاب را به مجموعه به منابع کتابخانه مجلس اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس گفت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی، امسال  از طریق اهدا ناشران ،مبادله و خرید  کتاب از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 2100 جلد کتاب را  به مجموعه به منابع کتابخانه مجلس اضافه کرد. 
 
وی افزود: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی امسال با خرید1800  جلد کتاب به ارزش سه میلیارد و 300 میلیون ریال از ناشران داخلی و خارجی و دریافت 250 جلد کتاب فارسی و عربی به ارزش 400 میلیون ریال از طریق مبادله و دریافت 50 جلد کتاب اهدایی از ناشران، منابع کتابخانه مجلس را به نحو مطلوبی ارتقاء داده است. از این تعداد؛ 2000 جلد به زبان فارسی، 23 جلد اثر به زبان لاتین و 77 جلد  کتاب به زبان عربی است.

زارع بیدکی اظهار کرد: امسال نیز مانند دوره‌های گذشته، مدیریت مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس از این فرصت مهم فرهنگی برای به روزرسانی و تعامل با ناشران و کارگزاران داخلی و خارجی استفاده کرد و با برنامه‌ریزی قبلی در این نمایشگاه شرکت کرد.
 
وی افزود: تمامی کتاب‌های خریداری شده فارسی در حوزه علوم انسانی و طبق سیاست فراهم آوری منابع بر اساس اولویت در موضوعات حقوق و پارلمان، علوم سیاسی، فقه و کلام، کتب مرجع شامل دائره‌المعارف‌ها، واژه‌نامه و کتاب‌شناسی‌ها، فلسفه، روانشناسی، دین، تاریخ، جغرافیا، اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی، علوم اجتماعی، هنر، زبان و ادبیات و مدیریت تهیه شده است.

بیدکی اظهار کرد: ارزش ریالی کتب فارسی و عربی سه میلیارد ریال است که از حدود 140 ناشر داخلی خریداری شده است. در ضمن کتاب‌های چاپ اول و کتب ویرایش جدید و جمع‌آوری کتب ناشران شهرستانی، سرلوحه خرید در این نمایشگاه بود.
 
وی افزود: به روزرسانی منابع کتابخانه ایران‌شناسی، کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و بخش مرجع و مخازن کتابخانه شماره1 از اهداف شرکت در این نمایشگاه بوده است.
 
مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس اظهار کرد: در بخش خرید کتب عربی با توجه به محدودیت بودجه، تعداد محدودی کتاب از ناشران داخلی خریداری و تعدادی کتاب از انتشارات دارالصادقین نجف اشرف و انتشارات سلطنه عمان از طریق مبادله دریافت شد. در بخش خرید کتب لاتین با توجه به کمبود بودجه، 23 عنوان کتاب در حوزه ایران‌شناسی به ارزش 300 میلیون ریال از دو کارگزار خریداری شده است.
 
بیدکی با اشاره به کمبود بودجه کتابخانه مجلس برای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران  در دوره سی و چهارم اظهار کرد: با توجه به قیمت بالای کتب در سال جاری و نیاز کتابخانه به انبوه کتاب‌ها با موضوعات مختلف علوم انسانی و محدودیت بودجه، کار برای انتخاب و سفارش اثر بسیار سخت کرد. امسال با توجه به شرایط موجود، تمامی کتاب‌ها در این نمایشگاه تک نسخه‌ای خریداری شد.

وی افزود:  در چنین شرایطی، انتخاب و سفارش کتاب در مدت زمان محدود، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. در روزهای اول نمایشگاه، تمامی نیروها برای جمع آوری کاتالوگ‌های ناشران و انتخاب کتب، متمرکز شدند. در این نمایشگاه با توجه به کمبود بودجه، تمرکز و رایزنی برای دریافت، اهداء و مبادله منابع انتشاراتی با ناشران داخلی و خارجی به صورت جدی پیگیری شد.
 
وی  اشاره به تبادل کتاب  با ناشرانی مانند مؤسسه بوستان کتاب قم، بنیاد حکمت اسلامی صدرا و دیوان محاسبات کشور که 196جلد کتاب با آن‌‌‌‌ها مبادله شد، عنوان کرد: همچنین از ناشران خارجی از جمله انتشارات احراری افغانستان، انتشارات دارالصادقین نجف اشرف و سلطنه عمان، 54 جلد کتاب به ارزش 400 میلیون ریال به صورت مبادله دریافت شد. مبادله منابع انتشاراتی با سفارت تاجیکستان و مؤسسه فرهنگی اکو نیز به بعد از نمایشگاه بین‌المللی کتاب موکول شد. 
 
زارع بیدکی اظهار کرد: با توجه به نیاز مراجعان به کتاب‌های چاپ اول و جدید زبان فارسی، مراحل ثبت و سازماندهی کلیه کتاب‌های خریداری شده به این زبان شروع شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه، کلیه کتاب‌های فارسی خریداری شده در بخش مخزن و مرجع، در دسترس مراجعان قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها