سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
بهترین کتاب‌های تاریخ موسیقی

پیش‌تر شما را با گزیده‌ای از بهترین کتاب‌های تئوری موسیقی آشنا کرده‌ایم. حال نوبت به آن رسیده‌است تا نگاهی هرچند کوتاه به محبوب‌ترین کتاب‌های تاریخ موسیقی در ایران داشته باشیم. از گذشته تا کنون موسیقی یکی از علایق اکثر مردم جهان بوده است در ادامه با ما باشید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ پیش‌تر شما را با گزیده‌ای از بهترین کتاب‌های تئوری موسیقی آشنا کرده‌ایم. حال نوبت به آن رسیده‌است تا نگاهی هرچند کوتاه به محبوب‌ترین کتاب‌های تاریخ موسیقی در ایران داشته باشیم.
از گذشته تا کنون موسیقی یکی از علایق اکثر مردم جهان بوده است. همه مردم کم و بیش با موسیقی سر و کار دارند و با گوش دادن به آن احساس خوبی پیدا می‌کنند. موسیقی برای برخی از افراد محبوبیت بالایی دارد و به همین علت این افراد سعی دارند که اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورند. کسب اطلاعاتی درباره تاریخچه موسیقی از گذشته و تغییرات آن تا به عصر حاضر می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد.

بهترین‌ کتاب‌های تاریخ موسیقی
خواندن کتاب‌های موسیقی می‌تواند درک شما را از موسیقی افزایش دهد و سبب آشنایی بیشتر شما با این هنر بزرگ شود، به همین خاطر در ادامه چندین کتاب درباره تاریخ موسیقی به شما معرفی می‌کنیم.

باخ، بتهوون و باقی برو بچه‌ها
این کتاب نوشته‌ای از دیوید دبلیو. باربر است. این نویسنده کتاب‌های فراوانی در زمینه موسیقی و ادبیات دارد. نوشته‌های این نویسنده بزرگ آنچنان زیبا و جذاب هستند که در تمام جهان توانسته طرفداران بسیاری پیدا کند. دیوید باربر علاوه بر نویسندگی توانسته موسیقی‌دان و روزنامه‌نگار موفقی هم باشد؛ اما از جمله کتاب‌های پر طرفدار این نویسنده کتاب باخ، بتهوون و بقیه بر و بچه‌ها یا همان تاریخ موسیقی آنگونه که باید آموخته شود، را می‌توان نام برد.

در محتوای این کتاب توضیحاتی در مورد زندگی شخصی موسیقی‌دانان مختلف وجود دارد و برخی مسائل به وجود آمده برای آن‌ها بیان شده است. با مطالعه این کتاب اطلاعات زیادی در مورد موسیقی و تاریخچه آن به‌دست خواهید آورد. تاریخ موسیقی از قلم دیوید باربر جالب و حتی گاهی خنده‌دار است؛ از این رو می‌تواند علاقه شما را به خواندن این کتاب تاریخ موسیقی بیشتر کند.
 
تاریخ موسیقی غرب
یکی دیگر از کتاب‌های تاریخ موسیقی، می‌توان تاریخ موسیقی غرب را نام برد. معمولاً در کتاب‌هایی که تاریخچه‌ای از موسیقی را عنوان کرده‌اند، بیشتر محتوا را به مطالب تاریخی اختصاص داده‌اند؛ اما این کتاب در مورد سبک موسیقی، ‌ایده‌های مختلف و مطالب تاریخی مهم صحبت کرده است. شاید شما جزو کسانی باشید که به موسیقی علاقه دارید، اما در آن حرفه‌ای نیستید. در این صورت می‌توان گفت که مطالعه تاریخ موسیقی غرب تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد.

محتوای کتاب به گونه‌ای است که می‌تواند یک راهنمای مناسب برای شما به حساب آید. در این کتاب ویژگی‌ها و چگونگی سبک‌های موسیقی مورد بررسی قرار گرفته است. تاریخ موسیقی غرب را می‌توان جزو بهترین کتاب تاریخ موسیقی در جهان دانست.

تاریخی از موسیقی معاصر هنری ایران
اگر شما از طرفداران موسیقی ایرانی هستید و کسب اطلاعاتی درباره تاریخچه موسیقی در ایران برای شما جذاب است، می‌توانید کتاب تاریخی از موسیقی معاصر هنری در ایران را مطالعه کنید. این کتاب اثری از سید عبدالحسین مختاباد است و در آن درباره دستاورد‌های موسیقی‌دانان و هنرمندان زمان قاجار می‌توانید مطالبی را به دست‌آورید. در واقع می‌توانیم بگوییم که موسیقی سنتی حال حاضر را چنین افرادی سرو سامان بخشیدند.
 


چشم‌انداز موسیقی ایران
کتاب چشم انداز موسیقی ایران اثر ساسان سپنتا کتابی درباره تاریخچه موسیقی ایران از زمان باستان است. در این کتاب مطالبی درباره موسیقی ایرانی از آن زمان تا دوره قاجاریان وجود دارد. چگونگی موسیقی در تاریخ ایران و نگاهی بر زندگی اساتید موسیقی قاجار و پهلوی بخشی از محتوای این کتاب تاریخ موسیقی است؛ اما علاوه بر این‌ها نویسنده کتاب به بررسی موسیقی‌های پهلوی و قاجار می‌پردازد. پس از مطالعات و تلاش‌های بسیار (تحقیق و بررسی آثار مختلف آن زمان) نویسنده در نهایت مطالبی ارزشمند در مورد موسیقی ایرانی را در اختیار ما قرار داده است.

درک و دریافت موسیقی
درک و دریافت موسیقی کتابی است که می‌توان از آن به عنوان بهترین کتاب تاریخ موسیقی هم یاد کرد. در این کتاب از راجر کیمی ین مهم‌ترین مسائل درباره موسیقی جهان آورده شده است. مطالبی درباره تئوری‌های موسیقی و مباحث اولیه آن در این کتاب به چشم می‌خورد. با خواندن این کتاب شما می‌توانید ساز‌های مختلف موسیقی را بشناسید. با این کتاب تاریخ موسیقی در مورد سبک‌های موسیقی غربی در طول تاریخ از قرون وسطی تا اوایل دهه ۱۹۹۰ می‌توانید اطلاعاتی کسب کنید.

علاوه بر این در صورت علاقه‌مندی به آشنایی با آهنگسازان مختلف در دوره‌های تاریخی این کتاب می‌تواند برای شما مناسب باشد؛ زیرا در آن به بررسی آثار این اساتید و معرفی کلی آنان پرداخته شده است. مباحث بیان شده در کتاب درک و دریافت موسیقی به حدی ارزشمند و مهم هستند که از آن به عنوان کتابی درسی در ایالات متحده استفاده می‌کنند.



تاریخ و فرهنگ موسیقی جهان
از جمله دیگر کتاب‌های ارزشمند درباره موسیقی می‌توان به اثر حسن زندباف تحت عنوان تاریخ و فرهنگ موسیقی جهان اشاره کرد. در این کتاب چگونگی به وجود آمدن موسیقی در جهان و تغییرات آن در طول زمان بیان شده است. در واقع طرفداران موسیقی با خواندن مطالب این کتاب می‌توانند اطلاعات کاملی را در زمینه موسیقی و تاریخ آن به دست آورند. نویسنده در ابتدا مطالبی درباره تاریخ موسیقی بیان می‌کند و فرهنگ جامعه را در آن زمان بررسی می‌کند. شاید برای شما جالب باشد که برخی از ساز‌ها چگونه پدید آمده‌اند؟ یا ایجاد صدا‌ها به چه صورتی بوده است؟

با خواندن کتاب تاریخ و فرهنگ موسیقی جهان پاسخ این سؤالات را می‌توانید دریافت کنید. بخش بعدی کتاب به موسیقی ایران و خاورمیانه اختصاص داده شده است. و در ادامه کتاب اطلاعاتی در رابطه با موسیقی غرب را می‌توانید ببینید. علاوه بر این‌ها در بخشی از کتاب درباره موسیقی عصر حاضر هم مطالبی ذکر شده است.
 
جمع‌بندی بهترین کتاب‌های تاریخ موسیقی
از آنجا که موسیقی جزوی از زندگی ما به حساب می‌آید و حس شور و نشاط را در مردم به وجود می‌آورد، اهمیت فراوانی دارد. موسیقی از دیرباز تا کنون در بین مردم وجود داشته است و محبوبیت بالایی هم در جوامع مختلف دارد. دانستن اطلاعاتی در مورد موسیقی و تاریخچه آن کمک می‌کند تا شناخت بهتری نسبت به این هنر پیدا کنید.

کتاب تاریخ موسیقی می‌تواند شما را با دنیای پیشین موسیقی و اتفاقات گذشته آن آشنا کند؛ به همین علت ما سعی کردیم بهترین کتاب‌ها را در این زمینه به شما معرفی کنیم. خواندن کتاب‌های مختلف در مورد تاریخ موسیقی به همراه بهترین کتاب‌های تئوری موسیقی می‌تواند تا حد زیادی شما را به دنیای موسیقی نزدیک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها