چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
نگاهی به شاعران شمال‌غرب ایران

برنامه «پارسی‌گویان» پنجشنبه سیزدهم بهمن‌ماه از شاعران شهرهای تبریز، مراغه، زنجان و... می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیده‌زهرا صالحی تهیه‌كننده برنامه «پارسی‌گویان» بیان كرد: در برنامه این هفته محمدجعفر محمدزاده، كارشناس و پژوهشگر و استاد ادبیات از شاعران شمال‌غرب ایران می‌گوید.

وی ادامه داد: به گفته‌ محمدجعفر محمدزاده، کارشناس پژوهشگر و استاد دانشگاه، خلیل شروانی در نزهه‌المجالس از ۳۰۰ شاعر پارسی‌گو سخن گفته که ۱۱۵ تن آنها متعلق به شمال‌غرب ایران است و یکی از نکات قابل تامل در شناخت این شاعران لقب‌هایی است که در تاریخ ادبیات از آنها به یاد مانده‌ است از جمله، جمال عصفوری، حسین سقا، زکی عکاف، موفق سراج، مجدالدین جاندار، شهاب دفترخوان، فخر نقاش، عزیز کحال یا از زنان شاعری مانند دختر سالار، دختر سجستانیه و... نام‌ برده شده است، و این بیانگر این موضوع است که برخلاف تصور برخی، شعر و ادبیات فارسی در شمال‌غرب ایران در بین گروه‌های مردم رایج بوده و منحصر به طبقه نخبه و اشراف نبوده است.

همچنین سرزمین ارّان از مراکز فرهنگی و دارای تنوع قومی و زبانی و حتی نژادی بوده است به نحوی که برای اولین بار درسال ۵۷۹ در آرّان فرهنگ دارویی چهارزبانه (فارسی، عربی، یونانی و سریانی) به وسیله شخصی به نام نفیسی تدوین و منتشر شده است.

صالحی ادامه داد: در برنامه این هفته شنوندگان یک رباعی که از شمس تبریزی را که در نزهه‌المجالس آمده است خواهند شنید و از دیگر بخش‌های برنامه به گفت‌وگو با الهام نجمی یکی از بانوان شاعر کشور در خصوص مجموعه کتبش و ضرورت پاسداشت زبان فارسی، گزارش تینا میركریمی با با فارسی‌آموزان غیرایرانی و هم چنین روایتی از شاهنامه از زبان فرزانه شكر‌اللهی اشاره كرد.

گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه‌كنندگی سیده‌زهرا صالحی و با حضور محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه‌ها ساعت 16 از رادیو ایران پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها