شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
خراسان رضوی رتبه سوم چاپ کتاب در کشور را دارد

استاندار خراسان رضوی در دیدار استاندار خراسان رضوی با مدیران ارشاد استان گفت: برای انجام کارها، نباید منتظر اعتبارات دولتی بود؛ بلکه باید با نگاه مولدسازی که مورد تاکید سران سه قوه و تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، گام برداشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی یعقوبعلی نظری، شنبه(8‌بهمن‌ماه) با حضور در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و در جمع مدیران این اداره کل گفت: در هر بخش ازجمله اقتصاد وقتی زیر‌ساختی و اجتماعی هدف‌گذاری می‌شود حتما باید مبتنی بر اهداف بلند فرهنگی باشد و از سوی دیگر هیچ عرصه‌ای در نظام مقدس اسلامی بدون دست‌یافتن به اهداف بلند فرهنگی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد رویه‌های کاری گذشته اجرا شود، به دستاورد جدیدی دست پیدا نخواهیم کرد و بنابراین مدیران باید برنامه تحولی در همه عرصه‌ها داشته باشند و براساس همین رویکرد در سطح استان و با توجه به اسناد بالادستی و مزیت شاخص استان که وجود بارگاه منور رضوی است باید سیاست‌ها تعریف و سپس اهداف عملیاتی به اجرا برسد.

نظری افزود: درحال حاضر دولت هر ماه باید بازپرداخت بدهی‌های گذشته را به سرانجام برساند و به همین دلیل برای 4 هزار طرح نیمه تمام خراسان رضوی باید راهی جدای از اعتبارات دولتی پیدا کرد و در راستای مولد‌سازی می‌توان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بسیاری از طرح‌ها را به نتیجه رساند تا مردم از اتمام و تاسیس طرح‌ها بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از روش‌های مولدسازی استفاده از منابع انسانی است و بر همین اساس، فردی که در اداره‌ای و با مسولیتی استخدام شده است وقتی در جای دیگری به او نیاز باشد باید بتوان از او در بخش لازم استفاده کرد.
 
ظرفیت بین‌المللی فرهنگ رضوی مورد توجه قرار گیرد
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اصلی‌ترین مرکز ترجمان معارف عالم آل محمد(ص) است که با توجه به ظرفیت‌های بومی استان می‌توان نسبت به ایجاد زیست بوم فرهنگی این سرزمین که منور به وجود امام هشتم (ع) است در سطح جهانی، بهره برد.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با اشاره به حضور حدود ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی در مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی افزود: بزرگترین ظرفیت مخاطب فرهنگ رضوی در سطح منطقه و جهان با رویکرد شیعی در مشهد شکل گرفته است و باید برای این موضوع هدف گذاری و طرح مناسب داشت.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی دومین قطب دانشگاهی کشور است و دومین حوزه جهان تشیع نیز در این استان قرار دارد و به همین دلیل باید دانشگاه و حوزه این استان، پایه یک برنامه بازمهندسی جدید در حوزه صیانت از خط فکری اصیل دینی را در دستور کار داشته باشند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: تداوم ظرفیت فرهنگ خراسان رضوی در کشورهای منطقه و آسیای میانه به‌عنوان شرکا و سهام‌داران فرهنگی، هنری این استان باید مد نظر قرار گیرد و لازم است در عرصه بین‌الملل نیز برنامه‌هایی برای تداوم و توجه به این موضوع داشت.

گنابادی‌نژاد افزود: ارتباط بین حوزه‌های فرهنگی و هنری با موضوع اقتصاد و تجارت فرهنگی باید مشخص شود؛ زیرا رشد اقتصادی، همراه با رشد فرهنگی و هنری مورد توجه در این استان است.
 
رسیدن به جایگاه راهبری زیست بوم فرهنگی در خراسان رضوی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی نیز گفت: رسیدن به جایگاه راهبری زیست‌بوم فرهنگی، هنر، رسانه و قرآن در خراسان رضوی مد نظر ما است.

محمد حسین‌زاده عیش‌آبادی با اشاره به ظرفیت‌های استان در موضوع فرهنگ و هنر افزود: ‌‌‌این استان دارای ۲۰ اداره و هشت نمایندگی در سطح شهرستان‌های استان است. 

وی ادامه داد: در این استان ۳۰۰ هنرمند دارای درجه هنری زندگی می‌کنند که ۲۳ نفر آن‌ها دارای درجه یک هنری هستند.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه در این اداره کل ۳۶ مجوز شامل امور فرهنگی، کتاب، چاپ، تبلیغات و فضای مجازی در استان خراسان رضوی صادر می‌شود افزود: این استان دارای ۸۱ سالن سینما، ۳۰ مجتمع فرهنگی، ۴۸ تماشاخانه و ۲۱۸ کتابخانه عمومی است.

وی تعداد موسسات قرآنی خراسان رضوی را ۱۳۳ موسسه و تعداد جلسات قرآنی محله‌محور استان را 5‌هزار جلسه اعلام کرد. 

حسین‌زاده با اشاره به اینکه این استان در تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده، جایگاه سوم کشور را دارد افزود: در سال ۱۴۰۰ این استان توانست حدود هزار میلیارد تومان صادرات فرهنگی داشته باشد و از ابتدای سال تاکنون این رقم به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است و عمده صادرات این استان در حوزه چاپ و به کشورهای افغانستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان بوده است.

وی ادامه داد: برای ۷۸ طرح مشاغل خانگی تاکنون ۱۲ میلیارد تومان پرداخت شده است و این درحالی است که تعداد اشتغال ثبت شده این اداره کل در سامانه ملی رصد براساس تعهد ۷۰۸ نفر بوده است که اکنون ثبت اشتغال ۶۷۹ نفر با تحقق رشد ۹۶ درصد به ثبت رسیده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها