جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
فرهنگ جامع ضرب‌المثل‌ها و زبانزدهای تاتی اشتهارد منتشر شد

انتشارات ارشدان، کتاب «فرهنگ جامع ضرب‌المثل‌ها و زبانزدهای تاتی اشتهارد» را با پژوهش و نگارش محمدحسین شاه‌بیگ منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «فرهنگ جامع ضرب‌المثل‌ها و زبانزدهای تاتی اشتهارد» قریب به  2000 مثل‌ و زبانزد گویش اشتهاردی را همراه با معنی، مفهوم و کاربرد آنها شامل می‌شود و برای نمایش دقیق تلفظ واژه‌ها از آوانگاشت بین‌المللی IPA استفاده کرده است.

 در پایان کتاب نیز به صورت طبقه‌بندی شده کنایه‌ها، تشبیهات، دعاها و نازواژه‌ها، دژواژه‌ها و نفرین‌ها به همراه معنی و شرح مختصری از آنها آمده است.

زبان تاتی ایران یا تاتی جنوبی از دسته زبان‌های ایرانی شاخه شمال غربی است. گویش‌های این زبان در گذشته از آذربایجان تا شمال خراسان گسترده بود ولی امروزه زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی جایگزین آن شده و تنها در بخش‌هایی از شمال غربی ایران گویش‌های تاتی در منطقه به جا مانده‌اند. به دلیل ناشناخته بودن این زبان در عرصه جهانی از این زبان در دوره‌هایی مانند سال‌های دفاع مقدس استفاده‌های مهمی شده بود.

بزرگ‌ترین شهر تات زبان جهان، تاکستان است و استان قزوین ایران به فرهنگ تاتی شهرت دارد، اما یکی از شهرستان‌هایی که هنوز هم زبان و فرهنگ تاتی توسط مردم حفظ شده اشتهارد در استان البرز است که البته هم‌مرز با مناطق تات‌نشین استان قزوین است. گویش اشتهاردی از گویش‌های تاتی ایران است که قدمت بسیار دیرینه دارد و ویژگی‌های کهن زبانی را در خود حفظ کرده است.

در این گویش واژه‌ها از حیث تذکیر و تأنیث از هم متمایزند و این تمایز را می‌توان در اسم‌ها، فعل‌ها، صفت‌ها، ضمایر و حتی اسم‌های اشیا و پدیده‌ها نیز دید. همچنین علاوه بر مطابقه فعل با نهاد، مطابقه فعل با مفعول هم از لحاظ شخص، شمار و جنسیت دیده می‌شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها