چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹
«نیستان دی»؛ روایت مواجهه متفاوت یک جوان با سردار سلیمانی

رمان «نیستان دی» به قلم حسین زحمتکش زنجانی با موضوع سردار قاسم سلیمانی، داستانی رئال با رگه‌های سوررئالیستی است که انتشارات کتاب جمکران منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ انتشارات کتاب جمکران نخستین رمان بزرگسال خود را درباره سردار قاسم سلیمانی، در فاصله کمتر از یک ماه مانده به سومین سالگرد شهادت ایشان روانه بازار نشر کرد. این رمان با طرح ماجراهایی، مخاطب را با بُعد عرفانی و ملکوتی سردار قاسم سلیمانی آشنا می‌کند.

نیستان در ادبیات کهن ما همان زادگاه اولیه آدم یا بهشت است؛ اما نه یک بهشت مادی، بلکه بهشتی که سمبل آزادی و آگاهی انسان است. «نیستان دی»، رمانی است در مورد آزادی، آگاهی و آشنایی با انسانی که شخصیت اصلی رمان را به این بهشت معنوی رهنمون می‌سازد. این اثر، داستانی رئال با رگه‌های سوررئالیستی است که با سه روایت موازی پیش می‌رود: دوره معاصر (سال 1398) از زبان ماهان، عصر مولانا جلال‌الدین بلخی (قرن هفتم هجری قمری) و نمایشنامه‌ای سوررئال درباره سردار سلیمانی.

شخصیت اصلی داستان، پسری دانشجوست به اسم ماهان که در دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، کارشناسی بازیگری می‌خواند و بسیار علاقه‌مند به شخصیت مولانا و کتاب مثنوی معنوی اوست. او گرایش‌های درویشی دارد و به تبعیت از برخی درویشان افراطی، قصد دارد برای رسیدن به خدا و دیدن حقایق جهان قیامت، خودکشی کند که این سرآغاز ماجراهایی برای او می‌شود که آشنایی با شخصیت سردار سلیمانی نیز یکی از آن‌هاست.

حسین زحمتکش زنجانی، محقق و نویسنده و دبیر ادبیات و شعر مجمع ناشران انقلاب اسلامی است و دو رمان «رومی روم» و «بوی نم باروت» را در کارنامه ادبی خود دارد.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:
«زل می‌زنم به صفحه گوشی توی گوگل، چشمم می‌افتد به سایت ویکی‌پدیا. بازش می‌کنم. کنار صفحه عکس جالبی ازش گذاشته؛ با لباس سبز سپاهی، آرم سپاه، سردوشی دوستاره و مدالی که به سینه‌اش انداخته. سر و ریشش تقریباً سفید است و لبخندی نمکی هم بر صورتش نقش بسته. خیلی فرق دارد با تصویری که از او در ذهن داشتم؛ چهره‌ای عبوس با ابروهای تاخورده، همیشه عصبانی و تلخ، مثل برج زهرمار. برمی‌گردم به گوگل و صفحه تصاویرش را باز می‌کنم. این، آن قاسم سلیمانی‌ای نیست که می‌شناختم.»

انتشارات کتاب جمکران، رمان «نیستان دی» به قلم حسین زحمتکش زنجانی را در 256 صفحه و به بهای 98 هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها