دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
اهدای کتابخانه شخصی مرحوم استاد دانشفر به کتابخانه مجلس

مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس گفت: کتابخانه شخصی مرحوم غلامرضا دانشفر، وکیل پایه یک دادگستری با بیش از 600 جلد کتاب به کتابخانه مجلس اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی علی‌اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس گفت: بیش از 600 جلد کتاب از کتابخانه شخصی مرحوم غلامرضا دانشفر، وکیل پایه یک دادگستری به کتابخانه مجلس اهدا شده است. تنوع در موضوع و سال چاپ از مهم‌ترین شاخص‌های این مجموعه اهدایی است.
 
بیدکی افزود: این منابع اهدایی در زمینه‌های تاریخ، جغرافیا، ادبیات، حقوق، فلسفه، دین، علوم قرآنی، اسلام‌شناسی، هنر و پزشکی سنتی است که تاریخ چاپ این کتاب‌ها از دهه 1320 تا 1380 است.
 
وی درباره این مجموعه اهدایی عنوان کرد: این مجموعه شامل تعدادی نشریه و فصلنامه‌های تخصصی حقوقی است که می‌تواند به تکمیل آرشیو نشریات کتابخانه مجلس کمک کند. از نمونه مجلات اهدایی این مجموعه می‌توان به مجله حقوق دادگستری، فصل‌نامه حق، مجله کانون وکلا و مطالعات حقوقی و قضائی اشاره کرد.
 
 وی افزود: با توجه به کمبود فضا در کتابخانه مجلس  و صحبت‌های انجام شده با خانواده این اهدا‌کننده، تمامی منابع پس از بررسی و جستجوی دقیق از سوی کارشناسان بخش فراهم‌آوری  و با توجه به نیاز مخازن، ثبت و سازماندهی شده و کتاب‌های مازاد به مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های دیگر اهدا می‌شود.
 
بیدکی گفت: کار ثبت و سازماندهی کتاب‌ها از هفته آینده آغاز شده و تا 10 روز دیگر تمامی کتاب‌های این مجموعه اهدایی در دسترس مراجعان قرار خواهد گرفت.
 
مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس با بیان این‌که در سال گذشته بیش از 2000 جلد کتاب ازسوی شخصیت‌ها و مراکز فرهنگی به کتابخانه مجلس اهدا شده، گفت: از میان این مجموعه‌های اهدایی، مجموعه منابع اهدایی خاندان پاکدامن همدانی، شامل 32 عنوان کتاب خطی، یک نسخه چاپ سنگی، یک برگ سند قاب شده و 19 عدد آثار موزه‌ای، بسیار ارزشمند و شاخص بود.
 
بیدکی گفت: یکی از روش‌هایی که از بدو تکوین کتابخانه مجلس در پربارتر کردن مخازن و تکمیل آرشیوهای آن سهم بسزایی داشته است، اهدای منابع ارزشمند از سوی افراد فرهیخته، میهن‌پرست و علاقه‌مند بوده است.

وی از تمامی افراد فرهیخته‌ای که تمایل به اهداء منابع خود به کتابخانه مجلس را دارند درخواست کرد با شماره 33121505 و 33132010 واحد مبادله و اهداء کتابخانه مجلس تماس بگیرند.

بیدکی در ادمه گفت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی ضمن ادامه راه پیشینیان تأکید دارد، آن دسته از منابع اهدایی که طبق نظر کارشناسی از درجه اهمیت و نفاست کافی برای نگهداری به‌صورت یکجا و کامل برخوردار نباشد، همچون سایر منابع واصله رایگان، تفکیک شده و تنها منابع متناسب با اهداف کتابخانه ثبت و نگهداری می‌شود.
 
مرحوم استاد غلامرضا دانشفر در سال 1312 در شهر مذهبی بروجرد دیده به جهان گشود. او از کودکی با وجود شرایط سخت زندگی خانوادگی، مصمم به مطالعه بود. وی موفق شد سه دیپلم طبیعی(تجربی)، ریاضی و انسانی را در زادگاه خود دریافت کند.

به‌علت علاقه به رشته حقوق در دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران در رشته قضایی مشغول به تحصیل شد. مرحوم دانشفر همزمان در مدارس عالی تهران مشغول به تدریس و آموزش دروس جبر و آنالیز شد. سال 1343 وکیل پایه یک دادگستری شد و سال‌ها در کانون وکلا، ریاست اداره معاضدت را به عهده داشت و حامی و دادرس مردم بی‌پناه بود. وی در 18 بهمن‌ماه 1397 در ایام فاطمیه، این عالم خاکی را وداع گفت و به سرای باقی شتافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها