چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
روغن زیتون و روغن کنجد، دو روغن سالم و کاربردی در آشپزخانه

روغن زیتون و روغن کنجد، دو روغن سالم و کاربردی هستند که وجود آن دو در هر خانه‌ای حیاتی است. درواقع هر کدام از این دو روغن خواص و کاربرد متفاوتی دارند که خرید آنها را ضروری می‌کند. در ادامه به این بحث می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ روغن زیتون و روغن کنجد، دو روغن سالم و کاربردی هستند که وجود آن دو در هر خانه‌ای حیاتی است. درواقع هر کدام از این دو روغن خواص و کاربرد متفاوتی دارند که خرید آنها را ضروری می‌کند. خرید روغن زیتون و اضافه کردن آن به برنامه غذایی روزانه به معنای ارتقاء سلامت عمومی همه اعضای خانواده است. خرید روغن کنجد نیز علاوه بر تأمین سلامت، طعم و عطر منحصربه‌فردی به غذاهای شما می‌دهد. اما برای اینکه بدانید چطور می‌توانید به بهترین نحو ممکن از فواید دو روغن بهره‌مند شوید، لازم است که این نوشته را تا انتها بخوانید!
 
معرفی روغن زیتون و خواص آن
از گفتن خواص تا خرید روغن زیتون همین بس که غذای اصلی سالم‌ترین جمعیت‌های جهان محسوب می‌شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب و عناصر آنتی‌اکسیدان است. البته هنوز هم بعضی افراد نگرانی‌هایی درباره استفاده از این روغن در آشپزی و طبخ غذا دارند. توجه کنید که بخش عمده این نگرانی بی‌مورد است.

درواقع روغن زیتون 73 درصد چربی تک غیراشباع، 11 درصد چربی چند غیراشباع و 14 درصد چربی اشباع دارد. به‌این ترتیب چربی‌های تک غیراشباع و اشباع مقاوم در برابر حرارت 87 درصد روغن زیتون را تشکیل می‌دهند. بنابراین روغن زیتون را می‌توان به عنوان یک روغن پایدار دربرابر حرارت شناخت. حتی در خیلی از تحقیقات مشخص شده‌است که این روغن خیلی بیشتر از روغن آفتابگردان در برابر حرارت مقاومت دارد.



 بنابراین خرید روغن زیتون چند فایده مهم برای شما و خانواده‌تان دارد:
پیشگیری از سرطان: این روغن سرشار از ویتامین E، ویتامین K و دیگر عناصر آنتی‌اکسیدان است. عناصر آنتی‌اکسیدان همانطور که از اسمش پیداست از آسیب‌های اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. بنابراین با مصرف مرتب این روغن  شما در برابر رادیکال‌های آزاد که منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان می‌شوند، مصون خواهید شد.
پیشگیری از سکته: تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که اسیدهای چرب موجود در این روغن با کاهش خطر بروز سکته قلبی و مغزی ارتباط مستقیم دارد.

ارتقاء سلامت قلب: این روغن یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد و آن تبدیل کلسترول بد خون یا LDL به کلسترول خوب خون یا HDL است. این قابلیت پوشش رگ‌های خونی را بهبود بخشیده و به جلوگیری از لخته شدن خون در رگ‌ها کمک می‌کند. این روغن همچنین فشار خون را تنظیم کرده و از این نظر نیز به نفع سلامت قلب عمل می‌کند.
 
پیشگیری از اختلالت سیستم عصبی و مغز: آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مغز است که دراثر تجمع پلاک‌هایی به نام بتاآمیلوئید ایجاد می‌شود. یکی از خواص روغن زیتون حذف این پلاک‌ها و اتقاء سلامت سیستم عصبی است.
ارتقاء سلامت عمومی بدن: این روغن همچنین دارای اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 است که به ارتقاء سلامت عمومی کمک می‌کند. ازطرفی روغن استخراج‌شده از دانه‌های زیتون ضد التهاب قوی است. همانطور که می‌دانید التهاب عامل اصلی بیماری‌هایی مانند سرطان، اختلالات قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، آلزایمر، آرتریت و حتی چاقی است. اولئوکانتال موجود در روغن زیتون درست مشابه با ایبوپروفن، یک داروی ضدالتهابی قوی است. بطوریکه اولئوکانتال موجود در 3.4 قاشق غذاخوری (50 میلی‌لیتر) از این روغن اثری مشابه با 10 درصد از دوز مصرفی ایبوپروفن برای بزرگسالان دارد.
همچنین اسید چرب غالب در روغن زیتون یک چربی تک غیراشباع به نام اسید اولئیک است که 73 درصد از کل محتوای روغن را تشکیل می‌دهد. اسید اولئیک التهاب را کاهش داده و حتی اثرات قابل‌توجهی بر روی ژن‌های مرتبط با سرطان دارد.
 
کاربردهای روغن زیتون در آشپزخانه
روغن‌ها دارای یک ویژگی به نام نقطه دود هستند. نقطه دود دمایی است که قرار گرفتن روغن در درجات بالاتر از آن باعث تولید عوامل بیماری‌زا می‌شود. در این شرایط روغن موردنظر عناصر مختلفی از جمله پراکسیدهای لیپیدی و آلدئیدها را تشکیل می‌دهند که منجر به بروز بیماری سرطان می‌شود. در این دما درواقع چربی‌ها شروع به تجزیه شدن و تبدیل شدن به دود می‌کنند. نقطه دود روغن زیتون در حدود 374-405 درجه فارنهایت یا 190-207 درجه سانتیگراد است. این نقطه دود بالا باعث می‌شود که این روغن تقریباً برای همه روش‌های پخت‌و‌پز، از جمله تفت دادن، سرخ کردن و پختن ایمن باشد. درضمن یکی از کاربردهای روغن زیتون در آشپزخانه استفاده به عنوان چاشنی انواع غذا، طعم‌دهنده انواع گوشت و سس انواع سالاد است.



معرفی روغن کنجد و خواص آن
 خرید روغن کنجد و استفاده از آن در طبخ غذا عطر فوق‌العاده‌ای را در آشپزخانه شما پخش می‌کند، که هرگز نمی‌توانید از آن چشم بپوشید. اما فواید روغن کنجد فراتر از عطر دلچسب آن است. پروتئین و ویتامین‌های گروه B ، ویتامین E، مواد معدنی ضروری، اسیدهای چرب، فیتواسترول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها تنها بخشی از مواد تشکیل‌دهنده روغن کنجد است. استفاده از این روغن در برنامه غذایی روزانه شما فواید زیر را دارد:
ضد افسردگی و استرس: اسید آمینه‌ای به نام تیروزین در روغن کنجد وجود دارد. تیروزین باعث افزایش سروتونین می‌شود که می‌تواند به مبارزه با استرس و احساس افسردگی کمک کند.
تنظیم کلسترول خون: این روغن دارای نسبت متعادلی از اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 است. امگا 3 و امگا 6 چربی چند غیر اشباع هستند، در حالیکه اسیدهای چرب امگا 9 تک غیراشباع محسوب می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی این چربی‌ها کلسترول خون را تنظیم کرده و خطر ابتلاء به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. این روغن کلسترول بد یا LDL و تری‌گلیسرید را کم می‌کند.
تنظیم قند خون و پیشگیری از دیابت و پیش دیابت: این روغن یک قابلیت جالب دارد و آن بهبود حساسیت به انسولین در بدن است. بنابراین مصرف منظم این محصول می‌تواند سطح قندخون را تنظیم کرده و از دیابت پیشگیری کند.
تکسین درد مفاصل: بسیاری از فرهنگ‌ها از روغن کنجد به عنوان داروی ضد التهاب استفاده می‌کنند. درمان درد مفاصل و دندان درد، ترمیم بریدگی، خراش و سوختگی و بهبود گرفتگی‌های قبل از قاعدگی از دیگر فواید این روغن است.
ارتقاء سلامت پوست و مو: این روغن را می‌توان یک گزینه عالی برای تقویت سلامت و زیبایی پوست و مو دانست. عناصر موجود در روغن دانه کنجد تا 30 درصد در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاومت‌ دارد. در حالیکه روغن‌های دیگر فقط تا 20 درصد قابلیت مقاومت دربرابر اشعه‌های مضر آفتاب را دارند. همانطور که می‌دانید این اشعه‌ها دشمن پوست و مو هستند. درضمن اسیدهای چرب و مواد مغذی فراوان موجود در این روغن، علاوه‌بر آبرسانی، کیفیت و زیبایی پوست و مو را بهتر می‌کند.
 
کاربردهای روغن کنجد در آشپزخانه
یکی از عناصر اصلی در آشپزی آسیایی، روغن کنجد است. این روغن با طعم قوی خود می‌تواند یک انتخاب عالی برای مرینیت گوشت و تهیه انواع چاشنی و سس غذا و سالاد باشد. روغن کنجد برای تفت دادن و سرخ کردن هم یک گزینه عالی است. ترکیبات لیگنان موجود در این روغن شامل سسامول، سزامین و سزامولین، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در دمای 338 درجه فارنهایت ثابت می‌مانند و از تجزیه روغن در گرما جلوگیری می‌کنند.
 
خرید اینترنتی روغن کنجد و روغن زیتون باکیفیت
پیشنهاد ما به شما خرید روغن زیتون و روغن کنجد از مجموعه زیمالب است. محصولات این مجموعه دارای درجه کیفی بالا و اصالت در نحوه تهیه و تولید هستند. شما می‌توانید به‌ راحتی و از طریق یک تماس تلفنی ساده با کارشناسان زیمالب محصول موردنظر خود را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها