دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
زندگی زنده‌یاد عباس ماهیار مستند رادیویی شد 

 بهروز رضوی دوشنبه (15 آذرماه) در برنامه « چراغداران» رادیو فرهنگ مروری کوتاه بر زندگی و آثار یکی از خاقانی پژوهان بزرگ معاصر، عباس ماهیار، کسی که عمری را وقف زبان‌ فارسی کرده دارد. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برنامه «‌چراغداران» مستندی رادیویی است که به روایت زندگی و آثار مفتخر فرهنگی‌و‌هنری و‌ ادبی کشورمان اختصاص دارد و در برنامه دوشنبه 15 آذر‌ماه یکی از بزرگ‌ترین خاقانی پژوهان کشورمان معرفی می‌شود.

عباس ماهیار، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی و یکی از مهم‌ترین و پرکارترین خاقانی پژوهان معاصر در هشتم دی‌ماه 1316 در شهر عجب‌شیر داستان آذربایجان‌شرقی دیده به جهان گشود.

ماهیار پس از گذراندن دوره ی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی در دانش‌سرای عالی تبریز، موفق به کسب مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.

دکتر ماهیار از سال 1356 با سمت مديريت پژوهشگاه واژه‌های فارسی فرهنگستان زبان فارسی مشغول به کار شد در زمره چهره‌های فعال و علمی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به شمار می‌آمد.

ماهیار که تا زمان بازنشستگی در دانشگاه خوارزمی به تدریس مشغول بود؛ در سال 1374 به عنوان استاد نمونه‌ی این دانشگاه برگزیده شد و پس از آن نیز به عضویت شورای این دانشگاه درآمد. ماهیار همچنین سابقه‌ی مدیریت گروه واژه‌های فارسی، سرپرستی فرهنگستان زبان فارسی و عضویت در شورای بنیاد فرهنگستان‌ها و کمیته انتصاب و ترفیع فرهنگی را در کارنامه دارد.

از ماهیار آثار و تالیفات متعددی برجای مانده که بسیاری از آن‌ها نیز در زمینه‌ی خاقانی‌شناسی نگارش شده است. از جمله شماری از تالیفات منتشر شده‌ی وی «خاقانی: شاعر بلورین شکسته دل»، «مالک ملک سخن: شرح قصاید خاقانی»، «مرجع‌شناسی ادبی و روش تحقیق»، «عروض فارسی»، «صرف و نحو عربی»، «برگزیده‌ای از دیوان خاقانی»، «شرح مشکلات خاقانی در 6 مجلد»، «سحر بیان خاقانی» و «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی»است.

همچنین ماهیار را به حق می‌توان یکی از بهترین استادان زبان پارسی دانست که آثارش در تمام دانشکده‌های زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شده و یکی از بهترین منابع در حوزه خاقانی شناسی بوده است.

دکتر عباس ماهیار 21 دی‌ماه 1395 دار فانی را وداع گفت. 

برنامه «چراغداران» را به تهیه‌کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت 12:15 روی موج‌ اف ردیف 106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها