یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
تجهیز مخازن آرشیوی کتابخانه ملی به قفسه بندی ریلی

رئیس اداره مخازن آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تجهیز ۵۰ درصد فضای مخازن آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به قفسه بندی ریلی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، غلامعلی زارعی رئیس اداره مخازن آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: از شهریورماه سال گذشته مخازن ساختمان آرشیو ملی با مخازن پیش آرشیوی ادغام شد و اکنون مجموع مساحت مخازن آرشیوی برابر با 15 هزار و 400 متر است.
 
زارعی گفت: یک طبقه از ساختمان آرشیو ملی مربوط به اسنادی است که باید در اختیار پژوهشگران، مورخان و دیگر اهالی علم و دانش قرار گیرد و دیگر طبقات این مخازن به نگهداری و حفاظت از اسناد دستگاه های دولتی اختصاص دارد.
 
رییس اداره مخازن آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: هم اکنون ۵۰ درصد فضای مخازن آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مجهز به قفسه‌بندی ریلی شده است.
 
وی اظهار داشت: قفسه‌بندی ریلی باعث شده تا از ورود گرد وغبار که موجب کاهش کیفیت اسناد می‌شود، جلوگیری شود و در نتیجه حفاظت و نگهداری بهتر و موثری از اسناد صورت گیرد.
 
زارعی افزود:هم اکنون در قفسه‌های ریلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اسناد فرهنگی، اقتصادی وعمرانی نگهداری می شود و حجم ورود اسناد قوه قضاییه به دلیل ماهیت عملکردی این بخش در مقایسه با سایر دستگاه ها بیشتر است و بر همین اساس یک طبقه از ساختمان آرشیو ملی به نگهداری از اسناد این بخش تعلق گرفته است.
 
زارعی عنوان کرد: پروژه ساماندهی مخازن از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و بر اساس آن همه اسناد ورودی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعم از اسناد دستگاه‌های دولتی، اسناد خریداری شده، اسناد اهدایی و اسناد امانی پس از گذشت ۵۰ سال برای نخستین بار ساماندهی شدند و در آینده نزدیک رف خوانی نیز خواهند شد.
 
به گفته رئیس اداره مخازن آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رف خوانی، مطابقت صورت جلسات با اسناد ارسالی دستگاه های دولتی است که برعهده اداره مخازن آرشیوی قرار گرفته است.
 
زارعی افزود: هم اکنون کلیات همه اسناد موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سامانه «رسا» بارگذاری شده است و جزئیات این اسناد در اداره تنظیم پردازش بارگذاری می شود.
 
رئیس اداره مخازن آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: مکاتباتی با سازمان‌های مختلف صورت گرفته تا به واسطه ایجاد تعامل، اسناد دستگاه های دولتی اسکن و یک نسخه پشتیبان به دستگاه های دولتی صاحب اسناد ارائه شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها