شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
تسلیت شخصیت‌های علمی کشور در پی درگذشت مریم میرزاخانی

برخی از شخصیت‌های علمی کشور با انتشار پیام‌‌هایی درگذشت مریم میرزا‌خانی دانشمند و نابغه ایرانی را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) مریم میرزا‌خانی، دانشمند و استاد ایرانی دانشگاه استنفورد به دلیل ابتلا به سرطان، امروز شنبه(24 تیر‌ماه) دار فانی را وداع گفت.

مریم میرزاخانی متولد۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران، در سال ۲۰۱۴ برای پژوهش درباره «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.

میرزا‌خانی در زمینه نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته پژوهش کرد. این نابغه ایرانی کتاب فارسی «نظریه اعداد» را به‌صورت مشترک با رویا بهشتی زواره در سال 1378 در ایران تالیف کرد.  
 
در کتاب «نظریه اعداد» اصلی‌ترین مباحث نظریه مقدماتی اعداد، در 26 فصل به گونه‌‌ای گرد آمده که مخاطب، ضمن آشنا شدن با موضوع، توانایی‌های بیشتری در مساله حل کردن نیز به‌دست آورد.

کتاب بیانی ساده و روان دارد و برای مطالعه آن پیش‌نیاز خاصی جز آشنایی با ابزارهای اساسی ریاضیات مقدماتی مانند اصل استقرای ریاضی و اصل لانه کبوتری لازم نیست. راه‌حل تمرین‌ها یا راهنمایی برای حل آن‌ها نیز در انتهای کتاب گنجانده شده است.

رئیس جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حداد عادل، رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری در پیام‌های جداگانه درگذشت این دانشمند نابغه ایرانی را تسلیت گفتند.   

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور
«بسم‌الله الرحمن الرحیم»
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان موجب تألم و تأثر فراوان شد.

درخشش بی ‏نظیر این دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏ انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله های افتخار و عرصه های گوناگون بین المللی بود.

این‏جانب ضمن ارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرزند فرهیخته ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت می‏ گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران»

دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  
وی در پیامی نوشت: در شرایطی که جامعه علمی و دانشگاهی و آحاد مردم علم دوست و فرهیخته کشور در سوگ از دست دادن بانوی عالم و دانشمند، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و استاد دانشگاه استانفورد، سرکار دکتر مریم میرزاخانی نشسته‌اند، برخود فرض می‌دانم مراتب تسلیت و همدردی خود را با استادان، همکاران، دوستداران و خانواده محترم ایشان اعلام کنم.

از درگاه خداوند منان برای آن بانوی گرامی که با گرفتن معتبرترین جایزه جهانی، نام ایران و ایرانی را در جهان پرآوازه ساخت، رحمت واسعه الهی و برای همکاران، خانواده محترم ایشان و همه سوگواران در این فقدان اندوهناک، صبر و اجر آرزو می‌کنم.
 
پیام حداد عادل به‌مناسبت درگذشت نابغه ریاضی ایران
افزون بر این، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در واکنش به درگذشت مریم میرزاخانی ریاضی دان نابغه ایرانی تاکید کرد: خبر درگذشت خانم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی تکان‌دهنده و تاسف‌آور بود.

غلامعلی حداد عادل در صفحه توئیتر خود نوشت: خبر درگذشت خانم مریم میزراخانی ریاضی دان برجسته ایرانی برای اینجانب و همه کسانی که ایشان راه می شناختند تکان دهنده و تاسف آور بود. استعداد خانم میرزاخانی در ریاضی از زمان دانش آموزی وی در جریان مسابقات داخلی و جهانی المپیاد ریاضی آشگار گردید و نبوغ وی آینده ای روش را نوید می داد.

وی افزود: او در المپیادهای جهانی ریاضی برای ایران افتخار فراوان آفرید و نمونه ای از استعداد و پشتکار زن ایرانی در عرصه علم به شمار می رفت. خاموشی زودهنگام این ستاره خوش درخشیده را به خانواده دغدیده و استادان و دوستانش تسلیت می گویم. امیدوارم جوانان کشور و خصوصا دختران جوان یاد وخاطره او را همچون الگویی درخشان در دل و جان خود گرامی بدارند.
 
پیام تسلیت دکتر علی‌اکبر صالحی به مناسبت درگذشت نابهنگام پروفسور مریم میرزاخانی
دکترعلی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درگذشت ملکه ایرانی سرزمین اعداد را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است:
با دریغ و افسوس بسیار اطلاع یافتم که چهرۀ درخشان جامعۀ علمی و دانشگاهی کشور و نماد و نمایندۀ شایستۀ فرهنگ و تمدّن ایرانی - اسلامی در مجامع و محافل بین المللی، سرکار خانم دکتر مریم میرزاخانی، جامه از این خاکدان برگرفته و به جاودانگی پیوسته است.
آن نادره دوران و فرزند برومندِ ایران، یکی از پرورش یافتگان مکتبِ علمی دانشگاه صنعتی شریف بود که بواسطۀ بهره مندی از توانمندیهای ذاتی خویش و در پرتو مجاهدتی خستگی ناپذیر، بر فلکِ سروری عروج نمود و بعنوان ریاضی دان و پژوهشگری ژرف اندیش، نشان جهانی فیلدز را به خود اختصاص داد.

اینجانب به نمایندگی از سوی خانوادۀ بزرگ و افتخارآفرینِ صنعت هسته ای کشور، درگذشتِ نابهنگام و تألم بار آن عزیز را به پیشگاه ملّت شریف ایران بویژه خانوادۀ معزّز و مکرّم ایشان و تمام دانش پژوهان و فرهیختگان ایرانی در سر تا سر جهان تسلیت عرض نموده و از درگاه یگانۀ هستی بخش برای آن بانوی بزرگوار غفران و رضوان الهی مسئلت می نمایم.

اگر چه فائق آمدن بر غمِ فقدان و هجران چنین گوهری جهان تاب و بی مثال، به سادگی امکان پذیر نخواهد بود امّا باید به حکم تقدیر ایزدی گردن نهاد و آتش سینه را به آب لطف و عنایت الهی و تسلیم مؤمنانه در برابر حکمت و مشیّت آسمانی فرو نشاند. باشد تا ذاتِ اقدس خداوندی بر بندگان خویش رحمت آورد و به فیض و کَرََمش به داغداران و دلسوختگانِ این ضایعۀ جانکاه، آرامش بخشد.

نشاید پاره کردن جامه و روی که مردم تحتِ امرِ کردگارند
ولیکن با چنین داغِ جگرسوز نمی‌شاید که فریادی ندارند
 
معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری :چند قرن باید بگذرد تا مریمی دوباره متولد شود
پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری نیز در پیامی درگذشت میرزاخانی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: بارفتن مریم میرزاخانی، دنیا یکی از نوابغش و ایران نمادی از انسانیت، هوش و تواضع را از دست داد.چند قرن باید بگذرد تا مریمی دوباره متولد شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها