شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
شریعتی: خطر برداشت‌های ضد و نقیض درباره آثار دکتر شریعتی در اینترنت بسیار جدی است

احسان شریعتی با اشاره به این نکته که خطر تحریف و برداشت‌های ضد و نقیض به‌ویژه درباره دکتر علی شریعتی در فضای اینترنت بسیار جدی است، از علاقه‌مندان به آثار شریعتی خواست تا برای دسترسی به آثار پدرش به مرجع رسمی آثار وی که زیرنظر خانواده‌اش اداره می‌شود، مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سایت رصد به نشانی rasad.fidibo.com با شعار «من دزد کتاب نیستم» و با هدف جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب به تازگی فعالیت خود را در فضای اینترنت آغاز کرده است.
 
احسان شریعتی، فرزند دکتر علی شریعتی با پیوستن به کمپین «نه به دانلود غیرقانونی کتاب» در گفت‌و‌گو با فیدیبو، از علاقه‌مندان به آثار دکتر علی شریعتی خواست که برای خواندن آثار چاپی وی از کتاب‌های انتشارات بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی و در زمینه دانلود کتاب الکترونیک نیز از شرکت‌های طرف قرارداد مانند فیدیبو استفاده کنند.
 
وی افزود: متاسفانه خطر تحریف و برداشت‌های ضد و نقیض به‌ویژه درباره دکتر علی شریعتی در فضای اینترنت بسیار جدی است. علاقه‌مندان به آثار شریعتی تنها باید به مرجع رسمی آثار مراجعه کنند که در این زمینه مرجع رسمی، بنیاد دکتر علی شریعتی است که زیرنظر خانواده ایشان اداره می‌شود. در زمینه دانلود کتاب هم شرکت‌هایی مانند فیدیبو، مرجع قانونی دسترسی به آثار دکتر علی شریعتی به‌حساب می‌آیند و دیگر سایت‌های کتاب در این زمینه مورد وثوق نیستند.
 
شریعتی با اشاره به تبعات فرهنگی دانلود غیرقانونی کتاب و رعایت نکردن حق مولف گفت: این مساله باعث شده تا معلوم نباشد که چه کسی این ایده، یا این مفهوم را آفریده است. یکی از کمک‌هایی که به فهم یک عقیده می‌کند، این است که بفهمیم فلان عقیده در چه موقعیت زمانی بیان شده و مولفش کیست، در غیر این‌صورت نمی‌توانیم به درستی یک عقیده را بفهمیم. اما اگر عقیده‌ای عمومی شود و همه از آن استفاده کنند و معلوم نباشد که این سخن را چه کسی گفته؛ امکان تحریف فراهم می‌شود. به‌طور مثال افلاطون و ارسطو فقط یک اسم نیستند، بلکه امضا و شناسنامه عقاید هستند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: از این منظر یکی از آشفتگی‌های جامعه علمی این است که مشخص نیست، صاحب این ژانر ادبی کیست؟ در نتیجه کار آماتوری می‌شود. شما می‌بینید که همه از سبک سهراب سپهری، شاملو و شریعتی استفاده می‌کنند؛ جملاتی را به نام این افراد می‌گویند و نوعی آشفتگی را پدید می‌آورند که معلوم نمی‌شود، این جمله از زبان چه کسی و کجا گفته شده است. در حالی‌که به‌ویژه در مورد دکتر شریعتی مهم است، چرا یک شریعتی مجازی درست شده است که نقل قول‌هایی به وی منتسب است. به تازگی مد شده که هر جمله رمانتیک، متوسط و میان مایه‌ای که هر جوانکی می‌سازد، به شریعتی منتسب می‌کنند و یک شریعتی ساختگی درست شده است.
 
وی درباره تبعات مادی دانلود غیرقانونی کتاب در اینترنت گفت: با این اقدام مولفان تضعیف می‌شوند، چراکه امروز اکثر آن‌ها در فقر مادی به‌سر می‌برند.
 
شریعتی یکی از شروط اساسی مدنیت و دموکراتیزه شدن جامعه به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر را رعایت حقوق معنوی و مادی مولفان دانست و افزود: متاسفانه در ایران از این حیث یک انحطاط و عقب‌ماندگی به شکل فرهنگی دیده می‌شود. در این زمینه هرج و مرجی وجود دارد که باعث رشد مافیا‌ها می‌شود.
 
حقی که محدود به زمان و مکان نیست
طبق قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیرقابل انتقال است و مدت حمایت از اثر 50 سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود. بنابراین دانلود غیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن در کتابفروشی‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده و ناشر می‌شود.
 
سایت رصد به نشانی rasad.fidibo.com  درنظر دارد با مدیران سایت‌هایی که نسخه غیرقانونی دانلود کتاب را در سایت خود قرار می‌دهند، وارد گفت‌وگو شود. اهل فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب نیز می‌توانند سایت رصد را در جریان تخلف سایت‌هایی که نسخه غیرقانونی کتاب‌ها را در سایت خود قرار می‌دهند، بگذارند.
 
در این‌باره بخوانید: 
گفت‌وگوی فیدیبو با علی دهباشی، نویسنده و سردبیر مجله بخارا
گفت‌و‌گوی فیدیبو با عباس مخبر، مترجم 
گفت‌وگوی فیدیبو با جعفر همایی، مدیر نشر نی 
گفت‌و‌گوی فیدیبو با اسدالله امرایی، نویسنده و مترجم
گفت‌وگوی فیدیبو با مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب
آمادگی پلیس برای برخورد با سایت‌های غیرقانونی دانلود کتاب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها