پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
انتشار «باستان‌پژوهی» با نگاه ویژه به «جهان هخامنشی»

جدیدترین شماره دوفصلنامه «باستان‌پژوهی» در حوزه ایرانشناسی منتشر شد. در این شماره پرونده ویژه‌ای به «جهان هخامنشی» اختصاص یافته و پرونده زنده‌یاد مهدی بهرامی، باستانشناس بازخوانی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شماره 14-15 دوفصلنامه «باستان‌پژوهی» در حوزه ایرانشناسی و با محوریت باستانشناسی، تاریخ و رشته‌های در پیوند با میراث فرهنگی منتشر شد. بر جلد این شماره تصویری از یک جام سیمین هخامنشی نقش بسته است که در موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد (مستضعفان) در تهران نگهداری می‌شود.

در صفحات نخست این شماره از «باستان‌پژوهی» پرونده‌ای درباره «گروه‌های مشترک باستان‌شناسی» منتشر شده است که مروری تحلیلی و گذرا بر برنامه‌ها و همکاری‌های بین‌المللی باستانشناسی ایران در دهه‌های گذشته دارد. در این پرونده، سید منصور سیدسجادی از «اما و اگرهای برنامه‌های مشترک باستان‌شناسی در ایران» سخن گفته است. کوروش روستایی به چیستی و وضع «هیات‌های مشترک در ایرانِ دهه ۸۰» پرداخته، همچنین کریم علیزاده «نگاهی به همکاری‌های بین‌المللی در باستان‌شناسی ایران» داشته است.

فریدون بیگلری نیز در این شماره یادداشتی با عنوان «هیات‌های مشترک؛ برنامه‌ای عقیم» نوشته و یادداشت‌هایی نیز به‌قلم مژگان سیدین، محسن زیدی و محمدتقی عطایی منتشر شده‌ است.

بخش بیشتر مطالب این شماره از دوفصلنامه «باستان‌پژوهی» پرونده ویژه‌ای درباره تاریخ، فرهنگ و هنر هخامنشیان از دیدگاه باستانشناسی با عنوان «جهان هخامنشی» است. این پرونده، بخش سوم از مجموعه‌ای به‌شمار می‌آید که در شماره‌های پیشین به «جهان هخامنشی» در فراسوی مرزهای کنونی ایران پرداخته بود. 

این شماره پژوهش‌هایی تازه درباره آثار داخل مرزهای کنونی ایران دربردارد و اسناد و مدارک مختلف و متنوعی از معماری، فرهنگ و هنر هخامنشیان را بیان می‌کند. «استقرارگاه‌های دوره هخامنشی در شمال خراسان»، چند منزلگاه یا استقرارگاه هخامنشی در غرب ایران، «بررسی باستان‌شناختی دره رود پلوار در استان فارس»، «بند دختر؛ فناوری مدیریت آب و کاربری زمین در دوره هخامنشی» و «نویافته‌های دوره هخامنشی و فراهخامنشی استان کرمان» برخی از مطالب این پرونده است. 

«فرهنگ و میراث فرهنگی» و «باستان‌شناس در فیلم‌های سینمایی ایرانی» در بخش «نگاه» این شماره منتشر شده است. در این بخش همچنین حسن قراخانی‌بهار، از پیشکسوتان باستانشناسی و میراث فرهنگی کشور در یادداشتی به مرور خاطرات سال‌های نوجوانی و جوانی خود در تخت سلیمان تکاب و سپس پژوهش و کاوش در این مجموعه مهم تاریخی که یک دهه پیش به ثبت جهانی رسید، پرداخته است.

در بخش «مطالعات موزه‌ای» این شماره، احسان(اسماعیل) یغمایی، سلسله یادداشت‌های «یافته‌های دور از بافت» را ادامه داده و به معرفی ظرف سیمین منحصر به فردی با نگاره چهار گاو در حال حرکت پرداخته است. همچنین پرونده‌ای درباره «مهدی بهرامی» باستانشناس و دانشمندی که در زمینه باستانشناسی و هنر دوران اسلامی متخصص بود و در سال ۱۳۳۰ خورشیدی درگذشت، در این شماره وجود دارد.

شماره 14 - 15 دوفصلنامه ایرانشناسی «باستان‌پژوهی» به بهای 10 هزار تومان از سوی جهاد دانشگاهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها