یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
«گنجینه شفاهی تایباد» پیدا شد

کتاب «گنجینه شفاهی تایباد» شامل گردآوری افسانه‌ها، رباعی‌های محلی و برخی لالایی‌ها با شرح و توضیح آواشناختی برخی واژگان محلی شهرستان تایباد، به کوشش محمدناصر مودودی و زهرا تیموری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «گنجینه شفاهی تایباد» شامل گردآوری؛ هوسنه‌ها (افسانه‌ها)، لالایی‌ها، قسم‌آیه، رباعی، نفری – آفری (ترکیبی بازمانده از ایران باستان، به معنای نفرین و آفرین) و بخش واژگان تکمیلی، متعلق به شهرستان تاریخی تایباد، است. 

«نک در جهان»، «هر چی بگی»، «ارباب رسول»، «حسن لات»، «آخ وای»، «غوثی»، «سینما»، «شرکت نفت» و «کشتی گیری» نام 10 «هوسنه» این کتاب است. 

چهار هوسنه نخست، به روایت حاج قربانعلی خادمی، خادم مزار «مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی» است که در سن 90 سالگی برای گردآورندگان این کتاب بازگو کرده است. پنج هوسنه بعدی  را نیز محمدناصر ودودی با استفاده از عناصر محلی تایباد، آفریده است. 

محققان در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته‌اند: «فرهنگ شفاهی هر قوم، برساخته ذهن جمعی آن ملت است؛ به گونه‌ای که هرکس می‌تواند سهمی در آن داشته باشد و خشتی در بنای بلند آن بنشاند. ادبیات و باورها، جشن‌ها و پرسه‌ها، آیین‌ها و اساطیر و در مجموع همه کنش‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری یک ملت، شبکه انسان‌شناسی آن قوم را تشکیل می‌دهند و متخصصان فن، همین شبکه پیچیده را فرهنگ می‌نامند.» 

این کتاب دومین جلد از مجموعه «میراث فرهنگی شرق خراسان» است. نخستین جلد این مجموعه با نام «گزیده‌ای از ادبیات شفاهی تایباد» در سال 1384 منتشر شد. 

کتاب «گزیده گنجینه شفاهی تایباد» محمدناصر مودودی و زهرا تیموری، با شمارگان سه هزار نسخه، 240 صفحه و بهای 9 هزار تومان از سوی نشر دیبایه روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

«پژوهشنامه‌ تخصصی مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی»، «روشنای فریبا؛ یکصد سروده در ایران و هند»، «شاهنامه به لالایی؛ لالایی‌های پهلوانی برای کودکان ایرانی»، نمایشنامه‌های «لوبیاهای سحرآمیز»، «نقشه‌های حسن کچل»، «سیب هفتم» و رمان «افسانه‌ شاهزاده در قلعه‌ كج» از دیگر کتاب‌های منتشر شده محمدناصر مودودی است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها