دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
«موسیقی و شعر» حجاریان منتشر شد

کتاب پژوهشی «موسیقی و شعر؛ تفاوت و طبقه بندی» نوشته محسن حجاریان منتشر شد. موضوع اصلی این کتاب «بررسی ناموسیقایی بودن» شعر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجاریان در 9 فصل و دو پیوست به بررسی تفاوت‌های دو هنر شعر و موسیقی و همچنین طبقه‌بندی این هنرها پرداخته است. 57 کتاب فارسی، پنج کتاب عربی و 116 کتاب لاتین، منابع و مآخذ نویسنده برای نگارش این کتاب بوده‌اند.

«آیا شعر موسیقی است؟»، «تفاوت شعر و موسیقی»، «زبان فارسی و موسیقی دستگاهی »، «شعر فارسی در قلمرو موسیقی؛ تاریخ و جغرافیا»، ‌«تفاوت حس آمیزی در شعر و موسیقی»، «دستان و پرده؛ موسیقایی و عرفانی»، «آواز، دستگاه و صوت آوا»، «جبر و آزادی، درون‌گرایی در موسیقی ایرانی» و «نتیجه‌گیری» به ترتیب فصول 9 گانه این کتاب است.

دو پیوست این اثر نیز عبارتند از؛ «پرده در موسیقی و عرفان ایران» و «طبقه بندی هنر موسیقی و شعر ایرانی».

حجاریان در بخشی از پشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «موضوع اصلی این کتاب «ناموسیقایی بودن» ‌شعر است که در پی آن به رابطه زبان و موسیقی نیز پرداخته شده و جایگاه زبان فارسی را در کنار موسیقی دستگاهی به اختصار توضیح داده است ... همچنین در این کتاب کوشیده‌ام بر پایه تعاریف موسیقی پژوهی و رابطه زبان با موسیقی و از زاویه تفاوت حس‌آمیزی در شعر و موسیقی و از دید زیبایی‌شناسی فلسفه، تفاوت‌های شعر و موسیقی را نشان دهم.»

این کتاب نخستین جلد از مجموعه «مطالعات موزیکال» است که در انتشارات رشد آموزش مننتشر می‌شود. «مطالعات موزیکال» نام مجموعه کتاب‌هایی در حوزه مطالعات بینارشته‌ای موسیقی و ادبیات است.

«موسیقی و شعر؛ تفاوت و طبقه‌بندی» نوشته محسن حجاریان با شمارگان هزار نسخه، 478 صفحه و بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات رشدآموزش روانه کتابفروشی‌ها شده است.

محسن حجاریان دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق کیفری از دانشگاه ایالتی بالتیمور و همچنین دکتری موسیقی شناسی قومی از دانشگاه مریلند است. رساله دکترای وی «غزل به عنوان عامل تعیین کننده در ساختار دستگاه موسیقی ایرانی» نام داشت.

به قلم حجاریان پیش‌تر کتاب‌هایی چون «مقدمه‌ای بر موسیقی ‌شناسی قومی»، «موسیقی جهان» و «مردم‌ شناسی موسيقی سرخ‌پوستان آمريكای شمالی» منتشر شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها