چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
بررسی آثار فرار مالیاتی در قاب کتاب

«فرار مالیاتی و رشد اقتصادی در ایران» عنوان کتابی است که با هدف بررسی آثار منفی فرار مالیاتی بر اقتصاد کشور، به قلم سیدمحمدرضا نورانی و به همت مرکز پژوهش‌های مجلس ‌شورای اسلامی به چاپ رسیده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فرار مالیاتی و رشد اقتصادی در ایران» در هفت فصل به همت انتشارات دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده‌است.

سه فصل نخست کتاب با عنوان‌های «فرار مالیاتی و بررسی علل آن»، ‌«مبانی نظری» و «ساختار نظام مالیاتی در ایران» به مباحثی مانند تعریف فرار مالیاتی، فساد ماموران مالیاتی،‌ فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی می‌پردازد.

نویسنده در نخستین فصل کتاب در تشریح مفهوم فرار مالیاتی آورده‌است که هرگونه تلاش غیرقانونی به منظور نپرداختن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسوول،‌ فرار مالیاتی تعریف می‌شود.

چهار فصل بعدی این کتاب شامل «فرار مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده»، «عملکرد مالیات‌ها در ایران»، «آزمون مدل و نتیجه‌گیری» و «جمع‌بندی و توصیه‌های سیاستی» است. از مهمترین موضوعات مطرح شده در این فصل‌ها می‌توان به برقراری عدالت مالیاتی،‌ بررسی مالیات‌های غیر‌مستقیم و تاثیرات ناشی از فرار مالیاتی بر رشد اقتصادی اشاره کرد.

نویسنده در این کتاب، با استناد به نتایج تحلیل‌های اقتصادی در زمینه تاثیر فرار مالیاتی بر اقتصاد کشور، معتقد است که فرار مالیاتی در کوتاه‌مدت بر رشد اقتصادی تاثیرگذار نیست، اما در بلندمدت می‌تواند به‌عنوان مولفه اثرگذار بر کاهش رشد اقتصادی عمل کند.

کتاب «فرار مالیاتی و رشد اقتصادی در ایران» با شمارگان یکهزار نسخه در 164 صفحه،‌ به قیمت سه هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها