انتشار جلد هفتم کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی»

معاون فرهنگی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی از انتشار جلد هفتم کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» تا پایان سال جاری خبر داد.-

محمدمهدی رحیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در معرفی جلد ششم کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» که به‌تازگی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شده است، اظهار کرد: مجموعه کتاب‌های «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» نقد و بررسی آثاری را دربردارند که در حوزه تاریخ معاصر ایران به صورت کتاب یا مقاله منتشر شده‌اند.

وی با بیان این‌که جلد ششم این مجموعه، نقد 6 اثر را در خود جا داده است، گفت: در این مجلد کتاب‌های «سقوط دولت بازرگان»، «از کاخ شاه تا زندان اِوین»، «25 سال در کنار پادشاه (خاطرات اردشیر زاهدی)»، «طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران»، «سقوط شاه» و «خاطرات شعبان جعفری» به ترتیب توسط محمدعلی صدر شیرازی، باقر صبوری، صابر دمیرچی، ایمان حسین قزل‌ایاق، پریسا نوبهار و مهدی حق‌بین نقد و بررسی شده‌اند.

معاون فرهنگی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که «انتخاب منتقدان برای نقد آثار بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟» گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای گردآوری و تدوین این مجموعه یا از پژوهشگران خودِ مرکز بهره‌مند می‌شود یا از پژوهشگران و منتقدان شاخص در حوزه‌های مرتبط استفاده می‌کند. اغلب نیز خودِ پژوهشگران و منتقدان که کتابی را به دلیل اهمیت موضوعی که در بردارد، نقد می‌کنند و به مرکز اسناد انقلاب اسلامی ارایه می‌دهند.

رحیمی درباره جلد هفتم این مجموعه گفت: این اثر نیز نقد و بررسی 6 اثر را در برخواهد داشت که از آن میان می‌توان به کتاب‌های «تاریخ جنبش دانشجویان در خارج از کشور»، «فراز و فرود دودمان پهلوی»، «مقاومت شکننده» و «اصلاحات و نوگرایی دینی» اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سوال که «ملاک مرکز اسناد انقلاب اسلامی در انتخاب کتاب‌ها برای نقد و بررسی چیست؟» گفت: مرکز کتاب‌ها را بر اساس اهمیت موضوعی که در تاریخ معاصر ایران به‌ویژه تاریخ انقلاب اسلامی ایران دارند، انتخاب می‌کند. چاپ جدید بودن کتاب‌ها ملاک اصلی انتخاب کتاب‌ها نیست بلکه ممکن است کتابی در سال‌های پیش منتشر شده باشد اما به دلیل دربرداشتن موضوع مهم و با اهمیت و اغلب به دلیل مرجع بودن در حوزه ویژه‌ای، در دستور کار مرکز برای نقد و بررسی قرار می‌گیرد.»

معاون فرهنگی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی از مجموعه «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» به عنوان مجله تخصصی تاریخ معاصر یاد کرد و گفت: از سوی معاونت پژوهشی این مرکز پیشنهاد تدوین مجله‌ای با این رویکرد پیشنهاد شده است که در دستور کار قرار گرفته است.

جلد ششم کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» با شمارگان دو هزار نسخه، 226 صفحه در قطع وزیری و به بهای 72 هزار ريال به تارگی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط