شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
ایران سه اثر را برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو معرفی می‌کند

فریبا فرزام، عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو گفت: ایران سه اثر با نام‌های «المسالک و الممالک» تالیف استخری، «سفرنامه ناصرخسرو» و فیلم مستند «جان مرجان» را برای ثبت در سطح منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه یونسکو در دست بررسی دارد.-

فریبا فرزام به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ثبت آثار در فهرست حافظه جهانی یونسکو در سطح منطقه‌ای از سوی ایران اظهار کرد: برنامه حافظه جهانی با هدف شناسایی میراث مستند، افزایش آگاهی عمومی، اهمیت و ضرورت حفظ و نگهداری میراث تمدنی بشر فعالیت می‌کند و ایران برای نخستین‌بار در سطح منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه، سه اثر «المسالک و الممالک» تالیف ابوالقاسم استخری، «سفرنامه ناصرخسرو» و فیلم مستند «جان مرجان» را برای معرفی و ثبت در دست بررسی دارد. پیش از این کتاب «المسالک و الممالک» در فهرست حافظه جهانی جمهوری اسلامی ایران به‌ثبت رسیده بود.

این عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران درباره ثبت آثار در برنامه حافظه جهانی توضیح داد: برنامه حافظه جهانی در سه سطح فهرست ملی کشورها، فهرست منطقه‌ای و فهرست جهانی نسبت به ثبت آثار اقدام می‌کند. در فهرست ملی، ایران تاکنون 29 اثر را به‌ثبت رسانده اما در منطقه آسیا و اقیانوسیه تاکنون اثری به‌ثبت نرسانده است و بنابراین تلاش داریم تا این سه اثر را در این بخش ثبت کنیم. 

مشاور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره کتاب «المسالک و الممالک» بیان کرد: ابوالقاسم استخری، جغرافیدان سده چهارم هجری‌قمری است. اصل کتاب «المسالک و الممالک» به زبان عربی است و بهترین نسخه آن در کتابخانه گوتا در آلمان نگهداری می‌شود و نسخه‌ای فارسی از این اثر نیز در موزه ملی ایران موجود است. در این پرونده به‌دلیل این‌که ترجمه فارسی اثر از سوی ایران ارایه می‌شود، ممکن است کتاب همراه با ترجمه کهنی که در آلمان وجود دارد به‌صورت مشترک از سوی ایران و آلمان برای ثبت در فهرست حافظه جهانی منطقه‌ای معرفی شود. 

فرزام درباره «سفرنامه ناصرخسرو» نیز اظهار کرد: از این سفرنامه نیز نسخه‌ای در کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود، همچنین نسخه‌ای دیگر در کتابخانه ملی پاریس وجود دارد که اختلاف زمانی چندانی با نسخه کتابخانه ملی ایران ندارد. بنابراین تنها در صورت ضرورت این اثر به‌صورت مشترک با فرانسه معرفی خواهد شد. 

وی درباره اثر دیگری که از سوی این کمیته برای ثبت در حافظه جهانی معرفی شده، توضیح داد: فیلم مستند «جان مرجان» به کارگردانی مانی میرصادقی به مرجان‌های خلیج فارس و مشکلات زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان می‌پردازد که با محوریت مرجان‌های خلیج فارس و اهمیت آن‌ها برای اكوسیستم دریایی منطقه ساخته شد. این فیلم به لحاظ آگاهی‌رسانی به کشورهای منطقه برای حفظ و نگهداری مرجان‌های این منطقه که اهمیت چشمگیری در اکوسیستم جهانی دارند، بسیار موثر بوده است.

این عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو گفت: هشت درصد از مرجان‌های دنیا در خلیج فارس می‌زیند که متاسفانه دو سوم آن‌ها به دلایل متعدد زیست محیطی در حال انقراض هستند. این فیلم که در سال 1380 اکران و به تصویب قانونی برای حفظ اکوسیستم‌ها در ایران منجر شد، جایزه‌های بسیاری مانند جایزه كنوانسیون «راپمی» جایزه ویژه و برتر سال 2012 میلادی را برای كارگردانش به ارمغان آورد. 

فرزام در پایان درباره محدودیت برای ثبت اثر در کمیته‌های منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه نیز بیان کرد: ثبت اثر در فهرست جهانی محدودیت دارد و شامل دو اثر است در حالی که تاکنون ثبت اثر در کمیته منطقه آسیا و اقیانوسیه محدودیتی ندارد. اگر محدودیتی نیز ایجاد شود، ایران می‌تواند به‌صورت مشترک آثار را به ثبت برساند. در فهرست حافظه جهانی ایران تاکنون هفت اثر ثبت کرده که تا پایان سال جاری، آثار دیگری برای درج در این فهرست معرفی خواهند شد. مهلت ارسال آثار برای فهرست منطقه‌ای نیز پایان نوامبر (نهم آذرماه) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها