سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
بررسی بازتاب‌های انسداد احتمالی تنگه هرمز در یک کتاب

کتاب «بررسی بازتاب‌های انسداد احتمالی تنگه هرمز» تالیف دکتر محمدرضا حافظ‌نیا، استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و میثم میرزائی‌تبار، دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی این دانشگاه از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب که حاصل پژوهشی علمی و دانشگاهی است در هشت فصل «مفاهيم و اصطلاحات»، «تجربه تاريخي انسداد تنگه‌ها»، «محيط شناسي تنگه هرمز»، «وابستگي به تنگه هرمز»، «نقش استراتژيک تنگه هرمز»، «امکان سنجي انسداد تنگه هرمز»، «تبعات انسداد تنگه هرمز» و «نتيجه‌گيري» نوشته شده است.

فصل نخست کتاب برای فهم بهتر مطالب به تعاریف مفاهیم و اصطلاحات جغرافیایی، سیاسی و حقوقی درباره موضوع می‌پردازد. در فصل دوم به عنوان الگوی کار، تجربه تاریخی انسداد تنگه‌ها و آبراهه‌های بین‌المللی تشریح شده و به تبعات انسداد کانال سوئز طی سال‌های 1956 و 1967 میلادی اشاره کرده است.

فصل سوم کتاب به بیان ویژگی‌های تنگه هرمز از نظر طبیعی، تاریخی، سیاسی و حقوقی می‌پردازد که برای فهم بهتر این نقطه استراتژیک، ویژگی‌ها و اهمیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان نیز تشریح شده است.

فصل چهارم کتاب به میزان وابستگی کشورها به تنگه هرمز اختصاص دارد که در آن وضعیت وابستگی کشورهای عمان، عربستان سعودی، قطر، ایران، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، عراق، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در فصل پنجم، موقعیت و نقش استراتژیک تنگه هرمز بررسی و تشریح شده است. فصل ششم کتاب، امکان‌سنجی انسداد تنگه هرمز را مورد واکاوی قرار می‌دهد و موضوع را از دو جنبه حقوقی و اجرایی بررسی می‌کند. در بخش امکان‌سنجی از نظر حقوقی، موضوع انسداد در شرایط صلح و جنگ و از نظر اجرایی، اصلی‌ترین سناریوها برای بستن تنگه هرمز مورد ارزیابی و تشریح قرار گرفته است.

فصل هفتم که اصلی‌ترین فصل کتاب محسوب می‌شود، تبعات و بازتاب‌های انسداد احتمالی تنگه هرمز را بررسی می‌کند که در این راستا، مهم‌ترین تبعات اقتصادی، ارتباطی و سیاسی-امنیتی این انسداد برای جهان معرفی و جنبه‌های مختلف هر بخش تشریح می‌شود.

فصل پایانی کتاب به نتیجه‌گیری اختصاص دارد که مهم‌ترین نتایج انسداد احتمالی تنگه هرمز معرفی و در انتهای این فصل پیشنهادهایی در زمینه چگونگی اتخاذ استراتژی درباره این تنگه ارایه می‌شود.

چاپ نخست کتاب «بررسی بازتاب‌های انسداد احتمالی تنگه هرمز» در 177 صفحه و به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها