سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
تحول پژوهشی در حوزه علوم ارتباطات با کتاب و نرم‌افزار «ام.آر.پی»

مصطفی اسدزاده، مدیر ارتباطات پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به برگزاری کارگاه آموزشی «ام .آر. پی» اشاره کرد و گفت: این نرم‌افزار آموزشی به همراه کتاب راهنما در حوزه علوم ارتباطات و رسانه تحولی پژوهشی در این حوزه به‌شمار می‌آید و پژوهشگران می‌توانند در تحقیقات جامع از آن بهره ببرند.-

اسدزاده در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برگزاری کارگاه دو روزه آموزشی نرم‌افزار تخصصي تحقيقات علوم انساني-علوم اجتماعي(ام آر پی) گفت: این کارگاه دو روزه اواخر مردادماه با حضور دکتر مهدی محسنیان‌راد (تدوین‌کننده نرم‌افزار) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مدیر ارتباطات پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین به معرفی این نرم‌افزار پرداخت و اظهار کرد: نرم‌افزار (ام آر پی) نخستین نرم‌افزار ایرانی توانمند در این حوزه است. از این رو تصمیم گرفته شد برای همکاران پژوهشی و اعضای هیات علمی پژوهشگاه نحوه استفاده از این نرم‌افزار آموزش داده شود تا پژوهشگران این پژوهشگاه بتوانند در تحقیقات خود از این ابزار پژوهشی بهره‌مند شوند.

وی افزود: این نرم‌افزار براي انجام مراحل تحقيق کتابخانه‌اي، فيش‌برداري، تصويرگذاري، منبع‌گذاري تا انواع ساخت نمايه‌هاي کتاب، محاسبه انواع مقياس‌هاي پيوستگي، پراکندگي، ضرايب همبستگي و نيز انواع تحليل‌هاي آماري تحقيقات مشاهده‌اي، پيمايشي، تحليل محتوای متون و تصاوير به همراه فيلم‌های سينمايی و راديويی، همچنين در تحليل مصاحبه‌های عمقی و اتاق‌هاي گفت‌وگوي اينترنتي به کار مي‌رود. 

اسدزاده با اشاره به کاربرد‌های خاص این نرم‌افزار در حوزه ارتباطات اظهار کرد: این نرم‌افزار برای تحلیل محتوای کیفی متون رادیو تلویزیونی، تحلیل فضا‌های مجازی و ارتباطات سیاسی کاربرد فراوان دارد. همچنین با توسعه کاربردی این نرم‌افزار در آینده می‌توان به فراگیرشدن استفاده از آن امیدوار بود.

وی افزود: کتاب «نرم‌افزار ام.آر.پی» شامل هشت فصل و هفت پیوست است که مرحله به مرحله نحوه استفاده از نرم‌افزار را توضیح می‌دهد. این کتاب راهنما از فصل نخست تا هفتم، فرمان خلق پیکره اطلاعاتی، تزریق داده‌ها، تحلیل و تفسیر آماری و فرمان‌‌های تحلیل کمی و کیفی را به کاربران نشان می‌دهد. در فصل هفتم فرمان تحلیل محتوای فیلم‌های سینمایی، رادیو تلویزیونی و اتاق‌های اینترنتی و در فصل پایانی به‌کارگیری شیوه تحلیل محتوای عمقی بیان می‌شود.

اسدزاده ادامه داد: دانشگاه امام صادق(ع) قصد دارد در آینده نزدیک برنامه توسعه کاربردی این نرم‌افزار را در قالب یک پروژه با کمک مرکز خدمات رسانه‌ای این دانشگاه و دکتر محسنیان‌راد عملی سازد تا آموزش مباحث روشی و تحقیقاتی این نرم‌افزار در حوزه علوم انسانی به طور عام و در علوم ارتباطات به شکل خاص همه‌گیر شود.

کتاب راهنمای نرم‌افزار ام.آر.پی به همراه لوح فشرده در 352 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای ۴۸ هزار تومان برای نسخه دانشجویی و ۱۴۸ هزار تومان برای نسخه حرفه‌ای از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و فناوری تهران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها