سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
برپایی همایش آشنایی با نویسنده ناشناس روسی در تهران

همایش بررسی آرا و آثار «ایوان بونین»، نویسنده روسی، نوزدهم آذر با حضور دو تن از بونین‌شناسان روسیه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. بونین یکی از صاحب‌ سبک‌ترین نویسندگان روسی است که ناشناخته مانده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب، بنیاد «سولژنیتسین» روسیه با همکاری این مرکز، همایش بررسی آرا و آثار ایوان بونین را در شصتمین سال درگذشت او در تهران برگزار می‌کند. 

به گفته علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، ایوان بونین از صاحب‌ سبک‌ترین اما ناشناخته‌ترین نویسندگان روسیه در سال ۱۹۵۳ درگذشت. بونین انتشار داستان و شعر را از اواخر دهه‌ ۱۸۸۰ شروع کرد و مکان‌های غریب بسیاری از داستان‌هایش بازتاب سفرهای متعددش در آفریقای شمالی، خاورمیانه و هند است.

محمدخانی به مهاجرت بونین از روسیه اشاره کرد و گفت: بنیاد سولژنیتسین در روسیه به بررسی آثار و آرای نویسندگان و شاعران مهاجر روس می‌پردازد و با دیداری که ماه گذشته در مسکو با مدیران این بنیاد داشتیم، تفاهمنامه‌ای میان مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب و بنیاد سولژنیتسین برقرار شد تا در دو کشور همایش‌هایی در حوزه‌ ادبیات مهاجرت برگزار شود.

وی گفت: ایوان بونین در سال ۱۹۱۸ از روسیه به فرانسه رفت و نویسنده‌ مهاجر برجسته‌ای شد و به انتقاد شدید از رژیم شوروی پرداخت. استعداد شاعرانه‌ بونین در کل داستان‌های پر آب و تاب و غنایی‌ او طنین‌انداز است. متاسفانه بسیاری از آثار بونین به فارسی ترجمه نشده و قرار است که انتشارات هرمس آثار بونین را به فارسی منتشر کند.

ایوان بونین در سال ۱۹۳۳ جایزه‌ نوبل ادبیات را برد و داستان‌های او مشخصه‌ سبک چخوف را دارد. معروف‌ترین اثر او «روستا»، شاهکارش «آقایی از فرانسیسکو» و آخرین اثر برجسته‌اش خودزندگینامه‌‌نوشت داستان‌گونه‌ او به نام «زندگی آرسنیف» است که به فارسی ترجمه و در سال جاری منتشر می‌شود.

محمدخانی افزود: همایش ایوان بونین  سه‌شنبه، ۱۹ آذر برابر با 10 دسامبر با حضور دو تن از بونین‌شناسان روسیه و منتقدان و صاحب‌نظران ایرانی برگزار می‌شود و ضمن بررسی آثار بونین، فیلم‌های مستند از زندگی و آثار او به نمایش درمی‌آید. 

وی گفت: مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب با همکاری بنیاد سولژنیتسین، بنیاد تولستوی، انیستیتو ماکسیم گورکی روسیه و اتحادیه‌ نویسندگان سن‌پترزبورگ، تفاهم‌نامه‌های همکاری‌‌های مشترک برقرار کرده است که برنامه‌های فرهنگی و ادبی درباره‌ ادبیات ایران و روسیه در شهر کتاب و بنیادهای مذکور برگزار ‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها