چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
«اقتصاد بدون چرخش» سیاست‌های مالی را به چالش می‌کشد

کتاب «اقتصاد بدون چرخش» با بررسی شیوه‌های سیاستگذاری‌های اقتصادی می‌کوشد با شناسایی چالش‌های این حوزه چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «اقتصاد بدون چرخش» به قلم نریمان بهروش به رشته تحریر درآمده و شراره رخشان ترجمه اثر را به عهده داشته است.
 
این اثر که به همت پژوهشکده پولی و بانکی به بازار نشر عرضه شده است، در حوزه مباحث کلان مالی از یک سو به بررسی شیوه‌های سیاستگذاری در اقتصاد می‌پردازد و از سوی دیگر سیاست‌های کلان اقتصادی را با نگاهی بی‌طرفانه مورد واکاوی قرار می‌دهد.
 
نویسنده با اشاره به بحث تاثیر جانبداری‌های سیاسی و ایدئولوژیکی بر شکل‌دهی ماهیت سیاست‌های اقتصادی، علاقه‌اش را به حوزه اقتصاد سیاسی نشان داده است.
 
از ویژگی‌های منحصر به فرد کتاب،‌ توجه به اتفاق و اختلاف‌نظرهای محققان و دانشمندان عرصه اقتصاد در طول یک قرن گذشته و بررسی روند هم‌گرایی به‌وجود آمده بین آن‌ها است.
 
بحث مورد علاقه اندیشمندان حوزه اقتصاد یعنی تاثیر تمایلات سیاسی دولتمردان بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مورد توجه نویسنده کتاب بوده به طوری که این مدعای تاریخی را به چالش کشیده و موارد نقضی را در کتاب منعکس کرده است.
 
از دیگر مباحث مورد علاقه بهرروش در مقام نگارنده، بررسی مصداق‌های عینی سیاستگذاری در حوزه‌های پرچالش اقتصادی از جمله بازارهای مالی، نقش دولت در اقتصاد، مالیات‌ها، جمعیت و نیروی انسانی، مهاجرت و جهانی‌شدن در اقتصادهای مختلف است.

نخستین فصل از 9 فصل این کتاب «بازارها بهترین عمکرد» را دارند نام دارد. «هر چیز بهايي دارد»، «رقابت بهترین دوست مصرف‌کنندگان است» و «رشد خوب است» عنوان‌های دیگر کتاب را تشکیل می‌دهند. 

«جهانی‌شدن، بیشتر به عشق شباهت دارد تا جنگ» عنوان جذاب فصل پنجم است.

«دولت خوب، دولت بد: دانستن این‌که چه هنگام دخالت دولت بیشتر از ضرر، سود به همراه دارد، هنر ارزشمندی است»، «فقر، نابرابری و نا امنی شغلی: کمک به قشرآسیب‌پذیر و محروم بدون آسیب‌ رساندن به دیگران»، «سیاست‌های کلان اقتصادي: جستجويی طولانی (و در نهایت موفق) برای ثبات» و «بازارهای مالی و اقتصاد: جزء نباید کل را تحت تأثیر قرار دهد» عنوان‌های چهار فصل پایانی کتاب را به خوداختصاص می‌دهند.
 
«اقتصاد بدون چرخش» سال 91 در 429 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 15 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها