چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
مجموعه دو جلدی «فرهنگ نام‌آوران قزوین» منتشر می‌شود

مجموعه دوجلدی «فرهنگ نام‌آوران قزوین» به زودی با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین راهی بازار نشر خواهد شد. این اثر اسامی و زندگینامه بیش از 300 چهره فاخر علمی و فرهنگی استان قزوین که اغلب صاحب کتاب نیز هستند، دربردارد.-

محمدحسین شفیعی‌ها، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: مجموعه دوجلدی «فرهنگ نام‌آوران قزوین» توسط نقی افشاری گردآوری و تهیه شده است و به زودی از سوی انتشارات حدیث امروز استان قزوین منتشر خواهد شد. هر کدام از جلدهای مذکور در 600 صفحه، اسامی و زندگینامه شخصیت‌های فاخر علمی و فرهنگی قرن سوم تا قرن چهاردهم هجری قمری استان قزوین را ارایه کرده است.

وی ادامه داد: جلد نخست این مجموعه، مفاخر علمی و فرهنگی استان قزوین که از قرن اول تا قرن دهم می‌زیستند، دربردارد. جلد دوم، شخصیت‌های فرهنگی و علمی این استان را که در قرن‌های یازدهم تا چهاردهم به انجام فعالیت‌های علمی و ارایه آثار فرهنگی اقدام کرده‌اند، ارایه کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: برخی از این شخصیت‌ها دارای آثار فاخرند اما برخی دیگر اگرچه آثاری ارایه نکرده‌اند اما در کتاب‌های مرجع معتبر مانند «الذریعه» شیخ آقا بزرگ تهرانی، «اعیان‌الشیعه» مرحوم امین از آن‌ها یاد شده است.

شفیعی‌ها با بیان این‌که جلد نخست این مجموعه آماده انتشار است، گفت: جلد دوم این اثر نیز در صورت حل مشکلات مالی، تا پایان تابستان سال جاری منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت گردآوری و انتشار مجموعه دوجلدی «فرهنگ نام‌آوران قزوین» گفت: انتشار این اثر بیانگر ظرفیت علمی و فرهنگی استان قزوین است و نشان می‌دهد در هر برهه از تاریخ، استان قزوین از چه شخصیت‌های فاخر علمی و فرهنگی برخوردار بوده است. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: «ابن ماجه»، «ابراهیم هروی قزوینی»، «احمدبن‌فارس»، «اسماعیل‌بن‌عباد»، «محسن قزوینی»، «عبدالجلیل قزوینی»، «محمد‌بن‌عبدالکریم رافعی» و «اسیر‌الدین ابهری» اسامی برخی از مفاخر استان قزوین را تشکیل می‌دهند که در این اثر به آن‌ها اشاره شده است.

شفیعی‌ها درباره برنامه‌های اداره ارشاد استان قزوین به مناسبت روز قلم گفت: اهالی مطبوعات و نشریات استان قزوین به همراه معاونت مطبوعاتی اداره ارشاد این استان پنجشنبه (13 تیر) به مناسبت روز قلم با آیت‌الله باریک‌بین، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان قزوین دیدار خواهند کرد. در این دیدار موضوع‌هایی مانند اهمیت کار نویسندگی به بحث گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: اداره ارشاد استان قزوین به مناسیت روز قلم برای نخستین بار فراخوان جشنواره فصلی مطبوعات استان قزوین را منتشر کرده است. این جشنواره ویژه نشریات و مطبوعاتی‌اند که در فصل بهار منتشر شده‌‌اند. نتایج این جشنواره و برگزیدگان آن پنجشنبه (17 مرداد) اعلام خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین همچنین از برگزاری شب‌های شعر در این استان خبر داد و گفت: این اداره تصمیم دارد به مناسبت روز قلم در پنج شهرستان استان قزوین به برگزاری شب‌ شعر اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط