سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
بلوکباشی با نگاه مردم‌شناسی از «آشپز و آشپزخانه» نوشت

علی بلوکباشی، مردم‌شناس تالیف کتاب «آشپز و آشپزخانه؛ پژوهشی انسانشناختی در فرایند تاریخ اجتماعی هنر آشپزی» را به اتمام رساند. وی در این کتاب با اشاره به چگونگی آشپزشدن انسان‌ها، به تحولات آشپزی، فنون هنر آشپزی و تاثیر بانوان در پرورش این فن می‌پردازد.-

بلوکباشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان این خبر عنوان کرد: این اثر در چهار بخش با عناوین «آشپزی»، «آشپزخانه»، «صنف آشپز» و «متون آشپزی» طی فصول متعددی به این مقوله می‌پردازد که انسان چگونه آشپز شد و این هنر در ایران و جهان اسلام چگونه جایگاه کنونی خود را یافت.

وی درباره مضامین اثر پژوهشی‌اش، گفت: در مقدمه کتاب به تاریخچه  آشپزی در دوران  گذشته پرداختم. در حقیقت انسان از زمانی که آموخت چگونه آتش را در آتشدان و اجاق مهار کند، پخت غذا روی آتش را نیز آموخت.

این دانش‌آموخته رشته «انسان‌شناسی اجتماعی»، نقش زن در پیدایی، پیشرفت و تحول آشپزی، نظام غذایی و جامعه‌های جهانی و سیطره نظام غذایی در جوامع را از  مباحث کتاب «آشپز و آشپزخانه» معرفی کرد و گفت: در نگارش این کتاب به تفکیک در بخش‌ها کوشیده‌ام تمامی موضوعات آشپزی از قدیم تا دوران کنونی را در ایران و جوامع اسلامی بررسی و عنوان کنم. مباحث این نوشتار از بام فرهنگ ایران و مکتب آشپزی ایران به مکاتب آشپزی در جهان اسلام گذر می‌کنند و یادآور می‌شوند که آشپزی ایران از دوره صفوی چگونه توانست سایر مکاتب آشپزی را تحت تاثیر خود قرار دهد. 

بلوکباشی بررسی آشپزخانه از ابتدایی‌ترین شکل تا اشکال کنونی و مدرن آن را از  مباحث دومین بخش کتاب عنوان کرد و اظهار کرد: این بخش ضمن بررسی ابزار و وسایل آشپزی به مباحثی نظیر معماری آشپزخانه‌ها و  می‌پردازد. شست و شوی ظروف آشپزخانه که در دوره‌های گوناگون به روش‌های متفاوت و توسط مواد مختلفی انجام می‌شد از دیگر موضوعات جالب توجه این اثر به شمار می‌آید.

وی رویکرد پژوهشی خود را داشتن نگاه مردم‌شناختی به آشپزی و الگوهای رفتاری مردم ایران و کشورهای مسلمان به آشپزی دانست و گفت: نحوه شکل‌گیری جماعت آشپز در کنار یکدیگر و ایجاد صنف آشپزان به همراه بررسی متون آشپزی حوزه جغرافیایی فرهنگی ایران نظیر سرزمین‌های تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان از دیگر موضوعات کتاب است.

این مردم‌شناس یکی از نکات قابل توجه اثر پژوهشی‌اش را بررسی نقش زنان در تحول هنر آشپزی یاد کرد و گفت: تا مدت‌های زیادی کتاب‌های آشپزی را مردان و در حقیقت همان «آشپزباشیان» می‌نوشتند. در اواخر دوره قاجار زنان نیز با تالیف کتاب‌ها آشپزی موفق شدند میزان اثر بخشی خود را در پیدایش و تحولات این هنر نشان دهند.

وی در پایان یادآور شد: کتاب «آشپز و آشپزخانه؛ پژوهشی انسانشناختی در فرایند تاریخ اجتماعی هنر آشپزی» اکنون واپسین مراحل چاپ و نشر خود را در انتشارات جاوید پشت سر می‌گذارد و قرار است برای عرضه در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط