یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
ارتباط‌های محلی و بومی با قصه‌گویی تقویت می‌شود

عسگر جعفر پاشالو، قصه‌گوی اردبیلی، نقش قصه را در احیای فرهنگ بومی و منطقه‌ای و آداب و رسوم اصیل آن مهم توصیف کرد و گفت: از طریق بیان این قصه‌ها می‌توان زبان و گویش محل زندگی خود و فرهنگ بومی را به کودکان باز شناساند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عسگر جعفری‌پاشالو در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، قصه‌ «نقاش و معمار» را به زبان ترکی بیان می‌کند.
 
وی درباره قصه‌گویی گفت: زبان و ادبیات همواره با تغییر و تحول روبروست. حکایاتی که از گذشته به ما رسیده به نسبت برای ذهن مخاطبان سنگین است. این در حالی است که نمی‌توان از مطالب نغز و پر از پند و حکمت گذشتگان هم چشم‌پوشی کرد؛ بنابراین باید از علم بازنویسی و بازآفرینی در این زمینه بهره ببریم.
 
وی داستان‌ها و قصه‌‌ها را در شکل‌گیری شخصیت کودک عصر حاضر با اهمیت توصیف کرد و گفت: قصه‌‌ها به دلیل زیبایی و جذابیتی که برای مخاطبان خود دارنـد، می‌توانند بسیاری از مفاهیم را به آن‌ها منتقل کنند، بنابراین می‌توانیم با بیان داستان‌های کهن به شکل قصه، قهرمانان و پهلوانان ملی را به کودکان معرفی کنیم و کودکان را با زندگی و آرمان‌های آنان بیشتر آشنا سازیم.
 
عسگری ادامه داد: کودکان به دلیل قدرت تخیل بالایی که دارند با قهرمانان و پهلوانان قصه‌‌ها همانندسازی می‌کنند و آن‌ها را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند. بنابر‌این با قصه‌گویی می‌توانیم ارزش‌ها و اخلاق قهرمانی و پهلوانی را به آن‌ها آموزش دهیم تا در زندگی آینده خود از آن بهره بگیرند.
 
جعفری یادآور شد: قصه‌گویی ملت‌ها را به هم نزدیک می‌کند و فرهنگ‌های مختلف را به بچه‌‌ها‌ و حتی قصه‌گویان می‌شناساند. در عین حال قصه‌گویی نقش به‌سزایی در تحکیم خانواده‌ها و انتقال تجربیات دارد. 

وی با بیان این‌که قصه‌گویی در عصر حاضر می‌تواند بسیاری از مشکلات عاطفی را برطرف کند، افزود: کاش با بهره‌گیری از این هنر دیرین و سنتی، خانواده‌های امروز بیشتر با یکدیگر انس بگیرند و ارتباط عاطفی بین والدین و کودکان قوی‌تر شود. این امر بدون تردیدسبب رفع بسیاری از مشکلات خانوادگی و از بین رفتن شکاف میان نسل‌ها خواهد شد. 

این قصه‌گو در همین حال قصه‌گویی را یکی از راه‌های تحکیم صلح و دوستی در میان مردم ایران دانست و گفت: با زبان قصه‌گویی، فرهنگ‌ها به هم نزدیک می‌شوند و بین آن‌ها انس و الفت به‌وجود می‌آید، ظرفیت‌ها و اشتراک‌های فرهنگ‌ها آشکار و از این راه، دل‌ها به هم متمایل می‌شود و صمیمیت شکل می‌گیرد. 

وی در پایان جشنواره‌های قصه‌گویی را سبب ارتقای سطح کیفی قصه‌گویی، ترغیب و تشویق مربیان و افزایش علاقه‌مندی خانواده‌ها به قصه‌گویی دانست. 

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امروز، 29 بهمن در شهر تبریز آغاز شده است و تا یکم اسفند ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها