یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
بهنام کامرانی: هنر معاصر ایران در دنیا ناشناخته مانده است

بهنام کامرانی هنرمند نقاش و استاد دانشگاه هنر، این روزها کتابی با عنوان «نئو رئالیسم در نقاشی معاصر ایران» را به زبان انگلیسی می‌نویسد. این پژوهشگر معتقد است که هنر معاصر ایران با وجود دارا بودن قابلیت‌های فراوان چندان برای جهانیان شناخته شده نیست.-

کامرانی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: هم‌اکنون مشغول کار بر کتاب «نئو رئالیسم در نقاشی معاصر ایران» به زبان انگلیسی هستم. سرمایه‌گذاران قصد دارند تا این کتاب را در خارج از کشور منتشر کنند. 

وی افزود: کتاب دیگری نیز با عنوان «عکاسی معاصر ایران» قرار است به زبان انگلیسی و در خارج از کشور منتشر شود، که من هم در این کتاب یک مقاله دارم. گالری‌دارها با توجه به شرایط حاضر در حوزه چاپ، بیشتر به انتشار کتاب در خارج از کشور علاقه‌مندند، تا هنرمندان خود را به جهانیان معرفی کنند. به نظر من این کار پتانسیل خوبی در راستای معرفی هنر معاصر ایران به دیگر کشورهاست. 

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر در ادامه با اشاره به این نکته که هنر معاصر ایران برای جهانیان تقریبا ناشناخته است، گفت: هنر معاصر ایران قابلیت‌های بسیاری دارد و تاکنون در معرفی آن به دیگر کشورها کار خاصی صورت نگرفته و کتابی هم در این راستا در خارج از کشور منتشر نشده است. انتشار کتاب مجموعه آثار، یا کتاب‌هایی به زبان انگلیسی در معرفی، نقد و تحلیل هنر معاصر ایران، قابلیت‌های این هنر را به جهانیان معرفی خواهد کرد. 

کامرانی همچنین به جدیدترین نمایشگاه‌های خود اشاره کرد: عکس‌ها و ویدیوهای موبایلی من نیز از 11 اسفند به مدت دو هفته در گالری کوچک موسسه «آن» در قالب نمایشگاهی با عنوان «آتش در...» به نمایش در می‌آید. در این نمایشگاه من با نرم افزارهای موبایلی تغییراتی در عکس‌های قدیمی به ویژه در دوران قاجار انجام داده‌ام که تناقضات این دوره را به ویژه تناقض‌های آمدن مدرنیسم در ایران، عیان خواهد کرد. یک نمایشگاه انفرادی از آثار نقاشی من نیز سال آینده در دوبی برپا خواهد شد. 

کامرانی در پایان گفت: آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه «اسکناس» من و آثار نمایشگاه «آتش در...» قابلیت انتشار در قالب کتاب دارند. شاید در ابتدای سال آینده با ناشری بر سر انتشار این مجموعه آثار به نتیجه برسم. 

بهنام کامرانی نقاش و طراح معاصر، دکترای پژوهش هنر دارد و هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران است. او تاکنون نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری را در ایران و کشورهای دیگر برگزار کرده و عضو هيات انتخاب و دبير همايش نمايشگاه‌های هنر جديد و عضو هیات تحریریه نشریه «هنر فردا» است.

کامرانی نویسنده کتاب «كارگاه نقاشی هنرستان» است و به مدت دو سال روی کتابی درباره «طراحی معاصر ایران» کار کرده که به زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها