سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
علاقه‌مندان به ادبيات «نامه‌های عارف قزوینی» را مي‌خوانند

«نامه‌های عارف قزوینی» به کوشش مهدی نورمحمدی منتشر شد. نورمحمدی معتقد است این نامه‌ها که برخی از آن‌ها برای نخستین بار افشا شده‌اند، بیانگر تصویری از احوال درونی و افکار و عقاید عارف‌اند و به گونه‌ای مقاطعی از وضعیت سیاسی، اجتماعی و ادبی روزگار او را روایت‌ می‌کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه‌ «نامه‌های عارف قزوینی» به کوشش مهدی نورمحمدی از سوی نشر نگاه منتشر شد.

این مجموعه دربرگیرنده 54 نامه قزوینی به چهره‌هایی چون ملک‌الشعرای بهار، نصرالله کلهر(دو نامه)، علی بیرنگ (پنج نامه)، محمدرضا هزار (9 نامه)، رضا زاده شفق (6 نامه)، غفاری فرخان (9 نامه)، عادل خلعتبری (سه نامه)، زنددخت (پنج نامه)، حسن اقبالی (دو نامه)، غلامعلی رعدی‌آذرخشی، وحید دستگردی، بدیع‌الحکما، ابراهیم ناهید، میرزا حسن خیاط، میرزا علی‌خان منشی‌الملک و میرباقر رابط تبریزی (دو نامه) است.

در بخش نامه‌های عارف به «هزار»، برخی از نامه‌های هزار به عارف نیز آمده که در حقیقت عارف به آن‌ها پاسخ داده است.

این کتاب مقدمه نورمحمدی، فهرست اعلام و بخش اسناد و تصاویر را نیز شامل می‌شود. نورمحمدی نامه‌ها را از منابع مختلفی گردآوری کرده و در پاورقی هر نامه به آن منابع اشاره کرده است. وی در مقدمه نیز نگاهی اجمالی به نامه‌های عارف داشته و به برخی از مطالب مهم آن‌ها اشاره کرده است. 

در بخش اسناد و تصاویر نیز، تصویر برخی از نامه‌های عارف و عکس‌هایی از عارف یا شخصیت‌هایی که عارف به آن‌ها نامه‌ای نوشته و همچنین عکس «جیران»، خدمتکار عارف آمده است. برخی از این عکس‌ها از مجموعه عباس فیضی همدانی تهیه شده‌اند.

رمزگشایی از نامه‌های عارف
نورمحمدی درباره این کتاب به «ایبنا» گفت: از میان این 54 نامه، 6 نامه منتشر نشده از عارف آمده است که برای نخستین‌بار در این کتاب منتشر می‌شوند.

وی درباره چگونگی گردآوری اسناد كتاب توضیح داد: این نامه‌ها را از منابع مختلفی گردآوری کرده‌‌ام، اما مهم‌ترین منبع کتاب کمیاب «عارف‌نامه هزار» از محمدرضا هزار بود که سال 1314 در شیراز منتشر شد و دربرگیرنده دو سوم نامه‌های عارف بود. تصویر این کتاب را نقی افشاری در اختیار من قرار داد.

این نویسنده ادامه داد: این نامه‌ها با سانسور بسیاری در این کتاب به چاپ رسیده‌اند و مولف در بسیاری از مواقع به حذف نام یا نکته‌ای اقدام کرده یا از نقطه‌چین به جای آن استفاده کرده است. برهمین اساس تا جایی که امکان داشته، نامه‌ها رمزگشایی شده‌اند.

وی درباره مهم‌ترین موضوعاتی که در این نامه‌ها مطرح شده است، اظهار کرد: در این نامه‌ها مطالب بسیاری درباره احوال شخصی عارف یا برای مثال بیماری قلبی او، تنگدستی‌اش، مسایل سیاسی و ادبی مطرح می‌شود. تمامی نامه‌های او نیز از درون‌مایه انتقادی برخوردارند.

نورمحمدی با اشاره به اهمیت این نامه‌ها و به‌طورکلی نامه‌نگاری‌های گذشته تشریح کرد: این نامه‌ها یکی از منابع مهم تحقیقی برای پژوهشگران است، چراکه دربرگیرنده مطالبی هستند که در دیگر متون منتشر نشده‌اند. از سوی دیگر نویسندگان آن‌ها نمی‌اندیشند که روزی این نامه‌ها ممکن است به چاپ برسند، برهمین اساس هرآن‌چه می‌خواسته‌اند درباره عقاید یا احوال شخصی و افکار خود بیان می‌کرده‌اند.

وی افزود: بنابراین از رهگذر این نامه‌ها بیش از پیش می‌توان با شخصیت چهره‌هایی چون عارف قزوینی آشنا شد.

این پژوهشگر در پایان یادآور شد: یکی از ویژگی‌های این کتاب ارایه تصویر برخی نامه‌ها یا عکس‌های عارف است. همچنین برای نخستین‌بار عکس جیران، خدمتکار عارف در این کتاب منتشر شده است.

مهدی نورمحمدی متولد سال 1351 و کارشناس علوم سیاسی است. نخستین كتاب او «فرهنگ واژگان قرآنی»(به سه زبان انگلیسی- عربی- فارسی) نام داشت كه در سال 1375 توسط انتشارات رهنما منتشر شد.

«خاطراتی از موسیقیدانان»، «ترور در بهارستان»، «من و آزادی»، «عارف قزوینی نغمه‌سرای ملی ایران»، «قزوین در انقلاب مشروطیت» و «سرگذشت موسیقیدانان قزوین در دوره قاجار و اوایل عصر پهلوی» از جمله آثار نورمحمدی‌اند.

کتاب «نامه‌های عارف قزوینی» در 240 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 9 هزار تومان از سوی نشر نگاه منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط