سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
فنایی‌اشکوری به چالش‌های فلسفه و عرفان پاسخ داد

کتاب محمد فنایی‌اشکوری با عنوان «فلسفه و عرفان اسلامی در رویارویی با چالش‌ها» منتشر می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مدیر انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) از آماده چاپ شدن کتاب «فلسفه و عرفان اسلامی در رویارویی با چالش‌ها» نوشته محمد فنایی‌اشکوری، عضو هیات علمی گروه فلسفه این موسسه و انتشار آن در آینده‌ نزدیک خبر داد.

فنایی‌اشکوری در مقدمه این اثر بیان می‌کند که حکمت حاصل فعالیت عقلانی بشر و عرفان ثمره طهارت ضمیر انسان است و این دو از فطرت حقیقت‌جوی انسان برمی‌خیزند و مورد تایید و تاکید شریعتند. فهم عمیق کلام الهی نیز بدون تفکر، تدبر، طهارت و تقوا میسر نیست. هرچند انسان در تعقل و شهودش از خطا مصون نیست ولی با تعمیق، تفکر و تلطیف درون و بهره‌گیری از نور هدایت وحی می‌تواند به حرکتش به سمت حق شتاب ببخشد.

جدیدترین کتاب فنایی‌اشکوری، چالش‌هایی را که عرفان و فلسفه اسلامی با آن مواجهند هدف قرار داده است. این اثر در واقع حاصل جلسات گفت‌وگوی او با برخی استادان فلسفه و عرفان در موسسه امام خمینی(ره) است که درباره چالش‌های فلسفه و عرفان برگزار شدند.

بخش نخست این اثر به فلسفه اسلامی و بخش دوم به عرفان اسلامی و پاسخ به چالش‌های آن می‌پردازد. در این بخش مباحثی مانند فلسفه و کاربردهای آن، فلسفه و علوم انسانی، فلسفه دین، رد فلسفه از راه مواضع فلسفی، تعالیم دینی و تفکر عقلی و همچنین رابطه عقل‌ستیزی با خشونت ارایه شده‌اند.

در بخش دوم که پاسخ به چالش‌های عرفان است به مباحثی مانند واژه‌شناسی عرفان، معرفت شهودی و حضوری، معرفت عرفانی در متون دینی و نسبت عرفان با عقل و دین اشاره شده است. 

شبهاتی که در این اثر به آن‌ها پاسخ داده شده، بیشتر در محافل حوزوی مطرح می‌شوند و پاسخ به آن‌ها نیاز به بحث‌های تخصصی دارد.

کتاب «فلسفه و عرفان و چالش‌های روبه‌رو» ماه آینده در 160 صفحه منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها