شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
«گیلان و خیزش جنگل» به قلم افشین پرتو در راه است

کتاب «گیلان و خیزش جنگل» (تاریخ گیلان در دوران احمدشاه قاجار) نوشته افشین پرتو به تازگی آماده انتشار شده است. پرتو گفت: این کتاب مجموعه‌ای از تازه‌ترین یافته‌ها براساس پژوهش‌های میدانی و مطالعات است که به رویدادهای به‌تخت نشستن احمدشاه تا پس از جنبش جنگل در گیلان می‌پردازد.-

پرتو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تازه‌ترین کتابش که به نهضت جنگل و میرزا کوچک‌خان جنگلی می‌پردازد، اظهار کرد: «گیلان و خیزش جنگل» (تاریخ گیلان در دوران احمدشاه قاجار که کار تدوین و انتشار آن به تازگی پایان یافته) در هفت گفتار تدوین شده است. گفتار نخست آن دربردارنده رویدادهای سال‌های نخست بر تخت‌نشینی احمدشاه، اتفاق‌های رخ داده در گیلان تا پیش از آغاز خیزش جنگل و جنگ جهانی اول است. 

نویسنده کتاب «تاریخ گیلان از آغاز تا برپایی انقلاب مشروطه» گفت: گفتار دوم به بررسی عوامل برپایی خیزش جنگل تا آغاز رسمی عملیات‌های میرزا و یارانش پرداخته است. در گفتار سوم دوره قدرت اولیه تشکیلات جنگل تا پایان هم‌پایی‌ها و هم‌رایی‌ها بررسی می‌شود که با به‌دار آویخته شدن دکتر حشمت پایان می‌گیرد. چنددستگی و برپایی جمهوری شورایی از سوی میرزا در رشت نیز در گفتار چهارم آمده است.
 
پرتو ادامه داد: رویدادهای میان دو کودتا، از کودتای احسان‌الله‌خان و برپایی جمهوری شورایی سوسیالیستی در رشت تا کودتای رضاخان در گفتار پنجم «گیلان و خیزش جنگل» بررسی می‌شود. رویدادهای تاریخ گیلان از کودتای اسفند 1299 خورشیدی تا جان‌باختن میرزا در کوهستان پربرف گیلوان در فصل بعدی ارایه شده است.

وی بیان کرد: در آخرین گفتار این کتاب به رویدادهای پس از پایان خیزش و بازخوردهای این رویداد بزرگ که در گیلان بسیارند، پرداخته‌ام. بیشتر اطلاعاتی که در کتاب آورده شده، دست اول‌اند و برآیند پژوهش‌های روستابه‌روستا و کوه‌به‌کوهی به‌شمار می‌آیند که درباره وقایع گیلان و رویدادهای سال‌های 1300 تا 1304 انجام شده است.
 
نویسنده کتاب «تاریخ گیلان» توضیح داد: ناشر این کتاب حوزه هنری استان گیلان و با همکاری نشر ایلیا در رشت خواهد بود. «گیلان و خیزش جنگل» (تاریخ گیلان در دوران احمدشاه قاجار) که حدود 400 صفحه دارد با شمارگان یک‌هزار نسخه منتشر می‌شود.

پرتو گفت: از کتاب‌های دیگری که آماده انتشار دارم «وایکینگی در کرانه کویر» ترجمه‌ای از خاطرات سرگرد نیلستروم افسر ژاندارمری ایران در جنگ جهانی اول است، «گزارش‌های هربرت چیک» نیز ترجمه گزارش‌های سیاسی مستر هربرت چیک ویس (کنسول انگلیس در بوشهر در دوران جنگ جهانی اول) است.
 
وی در ادامه سخنانش افزود: همچنین کتاب دیگری در دست انتشار دارم با نام «شاخابه پارس» که نتیجه پژوهشی درباره تاریخ خلیج فارس است. «شاخابه پارس» که از سوی تشکیلات بوشهرشناسی آماده چاپ و انتشار است همزمان با روز خلیج فارس در اردیبهشت 1392 رونمایی خواهد شد.

افشین پرتو، تاریخ‌نگار گیلانی ـ سیاهکلی، متولد 1328 مشهد و دانش‌آموخته رشته تاریخ است. این نویسنده هم‌اکنون بازنشسته آموزش‌وپرورش است و به پژوهش و ترجمه در زمینه تاریخ می‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها