دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
روایت‌های داستانی تاریخ اساطیری ایران بازچاپ شدند

«خطوط برجسته داستان‌های ایران قدیم» با ذكر مدارک و نتيجه سنجش و استنباطات، تالیف حسن پیرنیا(مشیرالدوله) است که به سلسله‌های پیش از تاریخ ایران و اساطیر می‌پردازد. مدیر انتشارات اساطیر می‌گوید: این کتاب همراه با مدارک و اسناد حقیقی بودن روایت‌های داستانی را بیان می‌کند و پس از گذشت 83 سال دوباره بازچاپ شده است.-

مدیر انتشارات اساطیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «خطوط برجسته داستان‌های ایران قدیم» اظهار کرد: کتاب تالیف استاد حسن پیرنیا(مشیرالدوله) است که به تاریخ اساطیری ایران می‌پردازد. این کتاب نخستین‌بار در سال 1307 در مطبعه مجلس شورای ملی انتشار یافت و تا به حال بازچاپ نشده بود که انتشارات اساطیر همان نسخه گذشته و نایاب را بازچاپ و منتشر کرد.

عبدالکریم جربزه‌دار درباره کتاب گفت: روایت داستانی از پیشدادیان، کیانیان، اسکندر، اشکانیان و ساسانیان از بخش‌های مختلف این کتابند که همراه با مدارک و داستان‌هایی درباره آن‌ها، مقایسه می‌شوند تا حقیقی بودن روایت‌ها مشخص شود.

وی افزود: مشیرالدوله پس از تالیف کتاب «تاریخ ایران باستان» که تاریخ ایران از دوره تاریخی جدید، شامل مادها تا ساسانیان بود، ترغیب شد تا درباره تاریخ اسطوره‌ای ایران نیز کتابی تالیف کند. «خطوط برجسته داستان‌های ایران قدیم» با ذكر مدارک و نتيجه سنجش و استنباطات، نخستین تالیف مستقل ایرانی و مستند درباره تاریخ پیش از ایران به‌شمار می‌آید که مولف در این کتاب می‌کوشد، اثبات کند داستان‌های مربوط به تاریخ روزگار نخستین ایران‌زمین افسانه و اسطوره صرف نیستند و ریشه در حقایق تاریخی و واقعی دارند.

مدیر انتشارات اساطیر گفت: این کتاب در چهار فصل گردآوری شده است، فصل نخست آن شامل پنج بخش است که روایت‌ها و داستان‌های قدیم درباره خلقت جهان، نخستین انسان(کیومرث)، مشی و مشیانه، سلسله پیشدادیان، سلسله کیانیان، اسکندر، اشکانیان و ساسانیان را در برمی‌گیرد. بخش نخست درباره کیومرث، هوشنگ، تهمورث، جمشید، ضحاک، فریدون، منوچهر، نوذر، زاب و گرشاسب است. بخش دوم نیز به سلسله کیانیان شامل کیقباد، کیکاوس، کیخسرو، لهراسب، گشتاسپ، بهمن، همای، داراب و دارا می‌پردازد. در بخش‌های بعدی به‌ترتیب، اسکندر، اشکانیان و ساسانیان شرح داده می‌شود.

جربزه‌دار ادامه داد: فصل دوم مدارک و اسناد تاریخی داستان‌های قدیم است و در فصل سوم به سنجش داستان‌ها و مقایسه آن‌ها با تاریخ پرداخته شده است و شامل پنج بخش است که از عهد بسیار قدیم تا منوچهر، از منوچهر تا کیقباد، از کیقباد تا گشتاسپ، از گشتاسپ تا مرگ دارا دربرمی‌گیرد و دیدگاه‌هایی درباره داستان‌ها مطرح می‌کند. فصل آخر نیز کلیاتی درباره قرون قبل از تاریخ از جمله ورود آریایی‌های ایرانی به فلات ایران، مذهب، شکل حکومت، خانواده، طبقات، تمدن و اخلاق را بیان می‌کند.  

وی درباره مولف کتاب نیز گفت: میرزا حسن‌خان مشیرالدوله معروف به پیرنیا از رجال مشهور اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بود. وی در مسکو  حقوق خواند و در زمان وزارت خارجه پدرش (میرزا نصرالله‌خان مشیرالدوله) به سفارت سن‌پطرزبورگ رفت. او در زمان محمدعلی‌شاه به وزارت عدلیه و خارجه رسید و پس از فتح تهران نیز در کابینه سپهدار تنکابنی، وزیر عدلیه بود و پس از آن نیز به مقام ریاست وزرا رسید. از  آثار وی مجموعه سه جلدی ایران باستان (تاریخ ایران پیش از اسلام تا پایان اشکانیان)، ایران قدیم (تاریخ مختصر ایران از ابتدا تا انقراض ساسانیان) است.

کتاب «ایران قدیم» از پیرنیا نیز پیش از این از سوی انتشارات اساطیر به چاپ رسیده بود.

«خطوط برجسته داستان‌های ایران قدیم» با ذكر مدارک و نتيجه سنجش و استنباطات، تالیف حسن پیرنیا (مشیرالدوله)، در 184 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات اساطیر منتشر و راهی بازار کتاب‌های تاریخی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها