دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
«ابلوموف» بر قفسه كتابفروشی‌ها  آرميد

«ابلوموف» اثر ایوان گنچاروف با تلخیص مصطفی جمشیدی از سوی انتشارات امیركبیر منتشر شد. این رمان روایتی است از اوضاع اجتماعی و اقتصادی قرن نوزدهم روسیه و در واقع هجونامه‌اي است از زندگي برخي نجیب‌زادگان روسي.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، «ابلوموف»، شخصيت اصلي رمان، نجیب‌زاده جوانی است كه نمی‌تواند تصمیمات مهمی در زندگی‌اش بگیرد و هیچ فعالیت قابل‌توجهی در زندگی‌اش انجام نداده است. در سراسر داستان به ندرت پیش می‌آید كه او از اتاقش بیرون بیاید و همیشه بر روی تخت خوابش دراز كشیده است.

در پیشگفتار این كتاب مطلبی درباره اهمیت خواندن رمان و همچنین كمبود زمان انسان‌ها در عصر حاضر آمده است و ناشر همین موضوع را دلیلی بر خلاصه‌كردن رمان‌های مطرح جهانی دانسته‌ انست. «ابلوموف» مطرح‌ترین رمان «گنچاروف»،  نویسنده روسی است كه بیش از 150 سال پیش برای نخستین بار منتشر شد. ابلوموف نام شخصیت اصلی داستان و نماد شخصیتی در ادبیات قرن نوزدهم روسیه با نام «آدم زیادی» است.

این رمان را می‌توان هجونامه‌ای از زندگی نجیب‌زادگان روسی دانست كه نقدی است بر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی آن‌ها در میانه قرن نوزدهم ميلادی. این داستان واژگان و مفاهیم جدیدی را به زبان و ادبیات روسی وارد كرد؛ مفاهیمی كه در سخنرانی‌های شخصیت‌هایی مهمی چون لنین هم شنیده شد.
 
در بخشی از مقدمه این كتاب آمده: «واقعیت این است كه واژه «ابلوموسیم» كه به كرات در رمان استفاده شده، ‌تلنگری به واقعیت خواب‌زدگی منتشر در هنجار روشنفكران و در روسیه آن دوران دارد. «ابلوموف» اگرچه وارث نجیب‌زادگی است اما ترجیح می‌دهد كسالت و تن‌پروری، روح و جسم او را به تسخیر درآورد...»

نسخه خلاصه شده رمان «ابلوموف» براساس ترجمه سروش حبیبی است كه در 157 صفحه و به بهای یك هزار و 900 تومان، در قطع جیبی از سوی انتشارات «امیركبیر» روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها