پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
افزایش درآمد کتاب کاغذی تا سال 2027/سهم کتاب الکترونیک در اقتصاد نشر چقدر خواهد شد؟

هرچند پیش‌بینی وضعیت بازار جهانی کتاب تا سال 2027 از رشد درآمد ناشران کتاب‌های چاپی و غیرچاپی حکایت می‌کند اما همچنان با درآمد سال 2017 فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وردزریتد درباره آمار فروش جهانی کتاب نوشت؛ براساس برخی برآوردها، بیش از ۲.۲ میلیارد کتاب در سال فروخته می‌شود که ایالات متحده آمریکا، انگلیس و چین به تنهایی بیش از ۷۲ درصد از این رقم را به فروش می‌رسانند.

تا سال ۲۰۲۳، درآمد فروش جهانی کتاب ۷۸.۰۷ میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۲.۵۳ درصدی داشته است. فروش جهانی کتاب در سال ۲۰۲۲ با ۱۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱، ۷۶.۱۴ میلیارد دلار بود. حتی نسبت به سال ۲۰۲۰ که متأثر از کرونا بود، این کمترین درآمد کتاب تجارت جهانی در طول ۵ سال گذشته بوده است. در طول این همه‌گیری، فروش جهانی کتاب با ۷.۶۴ درصد کاهش، نخستین‌بار حداقل در سه سال گذشته، به زیر ۸۰ میلیارد دلار رسید.

از سال ۲۰۱۷، فروش جهانی کتاب به‌طور متوسط رشد سالانه ۰.۹۶- درصد داشت که از ۸۲.۸۳ میلیارد دلار به ۷۸.۰۷ میلیارد دلار در طول ۶ سال رسیده است.

فروش جهانی کتاب در سال ۲۰۲۷ با میانگین رشد سالانه ۱.۴۸ درصد به ۸۲.۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید. براساس این پیش‌بینی‌ها، فروش جهانی کتاب در سال ۲۰۲۷ کمتر از سطح سال ۲۰۱۷، یعنی ۱۳۰ میلیون دلار خواهد بود.





فروش جهانی کتاب براساس قالب
کتاب‌های چاپی همچنان بر بازار جهانی کتاب تسلط دارند، اما این وضعیت روند نزولی دارد؛ درحالی‌که فروش کتاب‌های الکترونیکی به آرامی درحال افزایش است و انتظار می‌رود در چند سال آینده رشد ثابتی را ثبت کنند. کتاب‌های چاپی تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۴.۳۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کنند. این افزایش ۲.۲۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است که بدترین سال برای کتاب‌های چاپی در دهه گذشته بود.

در ۶ سال گذشته، متوسط درآمد جهانی کتاب چاپی سالانه ۱.۶۷ درصد کاهش یافته است. تا سال ۲۰۲۷، پیش‌بینی می‌شود که درآمد جهانی کتاب چاپی، سالانه ۱.۰۸ درصد رشد کند و به ۶۷.۱۴ میلیارد دلار برسد. این میزان همچنان پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۷ خواهد بود که درآمد جهانی کتاب‌های چاپی ۷۱.۵۰ میلیارد دلار بود. ازسوی دیگر، کتاب‌های الکترونیکی از سال ۲۰۱۷ به‌طور متوسط سالانه ۳.۵۲ درصد رشد جهانی داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۳.۷۲ میلیارد دلار درآمد داشته باشند.

با نگاهی به آینده، پیش‌بینی می‌شود که کتاب‌های الکترونیکی سریع‌تر از کتاب‌های چاپی رشد کنند و درآمد آن به ۱۵.۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ برسد. تا سال ۲۰۲۷، کتاب‌های الکترونیکی نیز پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۷.۲۷ درصد از فروش جهانی کتاب را تشکیل دهند.

کتاب‌های صوتی درسال ۲۰۲۱، ۵.۷۳ درصد از کل فروش کتاب در سراسر جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
سهم فروش کتاب‌های چاپی در فروش جهانی ۷۸.۷ درصد است؛ درحالی که کتاب‌های الکترونیکی ۱۵.۷۵ درصد هستند.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۷، کتاب‌های صوتی بیش از ۶.۹ درصد از فروش جهانی کتاب را به خود اختصاص دهند و این سهم در طول ۷ سال ۲۷ درصد افزایش یابد.
 

      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط