سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
روایت مشاهیری که به موفقیت نه گفتند!

انتشارات هاروارد به زودی کتابی با عنوان «در ستایش شکست» را منتشر می‌کند. این کتاب به روایت زندگی چهره‌هایی می‌پردازد که آگاهانه، به موفقیت پشت کردند و بیمی از شکست نداشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات دانشگاه هاروارد، وسواس ما نسبت به موفقیت به سختی قابل چشم‌پوشی است. همواره در حال رقابت، رتبه‌بندی و ارزیابی هستیم. با این حال، این حرکت سرسختانه به سوی بهترین بودن، چشم ما را بر مساله‌ای بسیار مهم می‌بندد: نیاز به فروتن بودن در برابر چالش‌های زندگی.

نویسنده کتاب «در ستایش شکست» تحقیق خود را با تکیه بر روایت‌های چهار شخصیت تاریخی که زندگی‌های پرمعنا و اثرگذاری داشته‌اند و با شکست، به خوبی کنار آمدند، پیگیری می‌کند. مبارزه این افراد نشان می‌دهد که درگیر شدن ما با محدودیت‌ها نه تنها می‌تواند حالت درمان داشته باشد، بلکه می‌تواند تحول‌آفرین شود.

کتاب «در ستایش شکست» موارد مختلف شکست، از شکست اجتماعی و سیاسی گرفته تا معنوی و بیولوژیکی را جست‌وجو و عرضه می‌کند. این کار با بررسی انتخاب‌های جسورانه عارف فرانسوی، سیمون ویل آغاز می‌شود، کسی که در همدردی با کارگران استثمار شده، مشاغل صنعتی را انتخاب کرد که بدن ناتوانش، قادر به تحمل آنها نبود. سپس به ماهاتما گاندی می‌رسد که تلاش تنبیه‌آمیزش برای خلوص او را به سوی رفتارهایی سرشار از انکار خود، سوق داد. پس از آن، با بازنده خودخوانده، ای ام چوران آشنا می‌شویم که عمدا به مقبولیت اجتماعی پشت کرد و نیز یوکیو میشیما که از یک دل‌مشغولی کاملا ژاپنی به شکست باشکوه، لذت می‌بُرد.

براداتان با اشتیاق، مرزهای بین استدلال و داستان‌سرایی، بررسی علمی و جست‌وجوی معنوی را درمی‌نوردد و به این نتیجه می‌رسد که درحالی که موفقیت می‌تواند ما را سطحی کند، شکست‌ها می‌تواند ما را به سوی زندگی فروتنانه‌تر، دقیق‌تر و بهتری سوق دهد. ما بدون موفقیت می‌توانیم ادامه دهیم، اما بدون موهبت‌های شکست، بسیار فقیرتریم.
«در جهان سقوط‌کرده»، «ویرانه‌های شکست سیاسی»، «برندگان و بازندگان» و «شکست نهایی» عناوین فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد.

کاستیکا براداتان استاد علوم انسانی در دانشگاه فناوری تگزاس و استاد افتخاری دانشگاه کوئینزلند استرالیاست. از جمله کتاب‌های او می‌توان به «جان دادن در راه ایده‌ها: زندگی خطرناک فیلسوفان» اشاره کرد که به فارسی نیز برگردانده شده است. آثار او به بیش از بیست زبان ترجمه شده‌اند.

کتاب «در ستایش شکست: چهار درست درباره فروتنی» نوشته کاستیکا براداتان در 288 صفحه، نخستین ماه سال جدید میلادی از سوی انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها