سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
موفقیت فروشگاه کتاب کانادایی و ایده‌ای که مارگارت اتوود پیشنهاد کرد

مارگارت اتوود در بازدید از فروشگاه کتابی گفته بود برای کتاب خواندن بیشتر از هر چیزی نیاز به لباس و بالش راحتی دارید، نظری که رایسمن را به فکر تولید وسایل و ابزارهای تزئینی در کنار انداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز، تقریبا یک دهه پیش شاید مارگارت اتوود در دیدار با هیتر رایسمن مدیر اجرایی بزرگترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای کتاب در کانادا ایده‌ای به مدیر میانسال فروشگاه کانادایی داد که شاید تاکنون باعث شده این فروشگاه به حیات خود در عصر دیجیتال ادامه بدهد. مارگارت اتووود نویسنده مشهور کانادایی و صاحب آثار داستانی مثل «سرگذشت ندیمه» در این ملاقات خصوصی از لذت کتاب خواندن در کنار وسایل راحتی خانه شخصی‌اش تعریف کرد. اتوود می‌گفت برای کتاب خواندن بیشتر از هر چیزی نیاز به لباس و بالش راحتی دارید. رایسمن از همان سال تا کنون تولید یک دو جین وسایل و ابزارهای تزئینی در کنار کتاب را آغاز کرده که به نظر می‌رسد رمز موفقیت این فروشگاه زنجیره‌ای در عصری باشد که کتابفروشی‌ها به تدریج در حال محو شدن هستند.
 
ایندیگو بزرگترین کتابفروشی زنجیره‌ای در کاناداست ولی قصد دارد به تدریج وارد بازار کتاب آمریکا شود و بازهم به نظر می‌رسد ارائه این وسایل اضافی در کنار کتاب نقطه قوتش باشد. جوراب، کریستال‌های تزئینی، بالش و متکای مخصوص کتاب‌خوانی، شلوار راحتی و یک دوجین چیزهای تزئینی که همگی به نوعی به کتاب ربط داده شده‌اند. ایندیگو در کانادا نوعی آمازون غیر آنلاین محسوب می‌شود و این موفقیت در حال نفوذ به آمریکا نیز هست. آدریانا هافینگتون، موسس و صاحب روزنامه هافینگتون پست یکی از دوستان رایسمن می‌گوید تمام چیزهای تزئینی مخصوص ایندیگو را خریداری کرده است. او می‌گوید به نظر من موفقیت ایندیگو در دنیای غیرآنلاین دقیقا همین چیزهای قشنگ و تجملاتی است که در کنار کتاب‌ها به مشتری عرضه می‌شود. آن‌ها برند خاص خود را در تولید این محصولات دارند.
 





شاید جای تعجب باشد که یک فروشگاه کتاب کاسه‌های سوپ خوری با مارک خودش تولید کند ولی وقتی به عناوین کتاب و تعداد آنها در فروشگاه‌های کتاب و آمار فروش آنها نگاه کنید متوجه خواهید شد که چرا این کاسه‌ها یا چاقوهای پنیرخوری با مارک ایندیگو تولید می‌شوند. در طول سال‌های گذشته خانم رایسمن تلاش کرده کتاب‌فروشی ایندیگو را به صورت خاص اداره کند و این نوع خاص به سبک زندگی مردم شهرهای مختلف بستگی داشته باشد. مطمئن باشید فروشگاه ایندیگو در شهرهای مختلف چیزهای تزئینی متفاوتی عرضه می‌کند و در حقیقت فرهنگ مردم آن شهر در ارائه محصولات و حتی نوع کتاب‌ها متفاوت است.
 
به گفته رایسمن ایندیگو در حال ورود به آمریکاست. سال گذشته اولین فروشگاه کتاب این شرکت در ایالت نیوجرسی افتتاح شد و به نظر می‌رسد این تنها فروشگاه کانادایی در آمریکا نخواهد بود. در شرایطی که هر روز فروشگاه‌های کتاب بارنزاندنوبل با کسری بودجه روبه‌رو هستند ولی ایندیگو در حال اضافه کردن فروشگاه‌های خودش در کاناداست. رایسمن می‌گوید آمارها نشان می‌دهند 60درصد مشتری‌های کتاب زن هستند و به همین دلیل تولید وسایل لوکس و تزئیناتی در کنار کتاب یک ضرورت است.
 


رایسمن می‌گوید اصلاً نمی‌توانید ایندیگو را فروشگاهی خطاب کنید که همه چیز می‌فروشد. بله درست است که ما یک دوجین کالاهای لوکس و تزئیناتی و تبلیغاتی تولید می‌کنیم ولی اعتقاد داریم این وسایل در کنار کتاب‌ها هستند. در خانه همه وقتی کتاب می‌خوانند با لباس راحتی با لیوان شخصی خودشان قهوه می‌خورند و دوست دارند وسایل تزئیناتی دلخواه خودشان را روی میز بچینند. مارکوس دوهل مدیر انتشارات پنگوئن درباره ایندیگو می‌گوید: استراتژی به کار گرفته شده توسط خانم رایسمن بسیار هوشمندانه اجناس کتابی و غیرکتاب را با هم به صورت هنرمندانه تلفیق کرده است و به نظر می‌رسد در دنیایی که همه به سمت کتاب‌های الکترونیک گرایش پیدا کرده‌اند یکی از روش‌های موفق برای ادامه حیات کتاب‌فروشی‌هاست.
 
اولین فروشگاه ایندیگو توسط رایسمن در سال 1997 در اونتاریو کانادا افتتاح شد. این فروشگاه در سال 2017 نزدیک به یک میلیارد دلار کانادا فروش داشت که در سال 2018 60میلیون دلار به آن اضافه شد و در سال جاری نیز همچنان گردش مالی بالایی برای آن گزارش می‌شود. البته در آمریکا با وجود غول‌هایی مثل آمازون و بارنزاندنوبل چالش بسیاری برای ایندیگو وجود دارد ولی رایسمن امیدوار است با استراتژی‌های خاص خودشان این چالش‌ها تبدیل به فرصت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها