پنجشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
در بحران اقتصادی مردم چه نوع کتابی می‌خوانند؟

روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز در یادداشتی به وضعیت بحران اقتصادی یک دهه گذشته کشور انگلیس اشاره می‌کند که در سال‌های بحران یک سری کتاب‌ها و رمان‌های خاص پرفروش‌تر از بقیه بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  به نقل از فایننشال تایمز، وقتی یک دهه گذشته بحران اقتصادی گریبان اکثر کشورهای غرب و شرق را گرفته بود هیچ دلیلی نداشت که فکر کنیم بازار کتاب نیز دستخوش تحولاتی متعاقب آن نشده بود. هرچند شاید بسیاری بگویند که کتاب قیمت زیادی ندارد و خریدن یا نخریدن آن اقتصاد خانوار را تهدید نمی‌کند. در بحران اقتصادی سال 2008 شورای هنر بریتانیا در گزارشی وضعیت صنعت چاپ کتاب را چندان مطلوب ارزیابی نکرد ولی در گزارش خود نیز از ثبات نسبی بازار کتاب خبر داد. این شورا در گزارش خود به افزایش فروش 7میلیارد دلاری کتاب صوتی در کشور انگلیس اشاره کرد که در سال 2009 نیز آمارهای مشابهی اعلام شد.

در دو سال 2008 و 2009 آمار فروش کتاب‌هایی مثل مجموعه داستان‌های گرگ و میش استفنی میر و رمان‌های دن براون و حتی دختری با خالکوبی اژدها نوشته استیگ لارسون در اوج قرار داشت. مجموعه گرگ و میش که داستان فانتزی و عاشقانه خون‌آشام‌‌ها را تعریف می‌کرد و رمان‌های دن براون داستان رمزگشایی از رازهای کلیسای کاتولیک را می‌‌گفت در سال‌های اوج بحران اقتصادی فروش داشت. کارشناسان می‌گفتند مردم از گرفتاری‌های اقتصادی به داستان‌های تخیلی و فانتزی پناه می‌برند و به نوعی ترجیح می‌دهند در انزوای خودشان از دنیای واقعی فاصله بگیرند. وقتی فیلم‌های سینمایی نیز از این داستان‌ها روی پرده نقره‌ای اکران می‌شود بدون توجه به وضعیت اقتصادی سینماها پر می‌شوند.

دیوید شلی مدیر اجرایی انتشارات هچت انگلیس می‌گوید: بحران اقتصادی در اواخر سال 2008 به اوج خود می‌رسد ولی در همین زمان فروش رمان‌های فانتزی بیشتر می‌شود و البته نمی توان قانون و قاعده‌ای برای آن تعریف کرد ولی تجربه نشان می‌دهد در زمان وقوع بحران اقتصادی مردم بیشتر کتاب‌های داستانی علمی تخیلی یا فانتزی را می‌خرند. به عبارتی به نظر می‌رسد خوانندگان کتاب دوست دارند در دنیایی غیر از دنیای واقعی قرار بگیرند و زمان‌هایی خودشان را از بحران اقتصادی جدا کنند.

مدیر انتشارات هچت می‌گوید مردم وقتی داستان‌هایی مثل بازی‌های گرسنگی سوزان کالینز را می‌خرند معلوم است که می‌خواهند خودشان را در نقش شخصیت اصلی داستان قرار دهند که برای رسیدن به کاپیتول ثروتمند  در مسابقه‌ای با سبک دوران روم باستان شرکت کند. داستان رمان در دنیایی اتفاق می‌افتد که یک پایتخت به نام کاپیتول بسیار ثروتمند است و دوازده ایالت دیگر در فقر به سر می‌برند. شرکت‌کننده‌ای از هر ایالت در این مسابقه شرکت می‌کند و با کشتن بقیه رقیبان می‌تواند مردم ایالت خود را به ثروت و رفاه برساند. وقتی بازی‌های تاج و تخت جرج مارتین در سال 1991 نیز آمد همین عطش را در بین خوانندگان حفظ کرد.

حالا یه دهه از بحران اقتصادی در کشورهای غربی به خصوص کشور انگلیس گذشته است و شورای هنر بریتانیا گزارش دیگری از بحران احتمالی در آینده خبر می‌دهد. بحرانی که ممکن است با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رقم بخورد. ممکن است وضع بهتر شود یا بدتر ولی چیزی که در مورد بازار کتاب حتمی به نظر می‌رسد ثبات فروش داستان‌های فانتزی است که در چند سال اخیر نیز لیست کتاب‌های پرفروش همین امر را ثابت می‌کند. لیست‌ها نشان می‌دهد اکثر کتاب‌های پرفروش در زمان برگزیت مربوط به داستان‌های فانتزی یا علمی تخیلی است. میدل انگلند نوشته جاناتان کو قرار است ماه نوامبر منتشر شود و مردم برای چاپ این داستان فانتزی از کشور انگلیس از همین حالا لحظه شماری می‌کنند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها