چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
ادبیات پایداری خرمشهر مغفول مانده است/ خاطراتی که هنوز ثبت نشده است

نویسنده و پژوهشگر خوزستانی اعتقاد دارد که ادبیات پایداری خرمشهر همچنان مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، هادی زرا نژادیان از نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس و شاغل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خرمشهر است. از سال 88 شروع به جمع‌آوری خاطرات و اسناد دفاع مقدس کرد و از سال 97 آثارش به چاپ رسید. زرانژادیان با رویکرد جدید وارد حوزه نشر دفاع مقدس شده است. و به گفته‌ خودش موضوعاتی که از در دوران دفاع مقدس مغفول مانده دستمایه کار وی در نوشتن قرار گرفته است. 

نژادیان تاکنون 10 کتاب با موضوع دفاع مقدس نوشته است و در حال حاضر 10کتاب در مراحل نگارش و چاپ دارد. عناوینی مانند «دستورالعمل تخلفات دوران جنگ سال 59» ، « جهاد تبیین در دفاع مقدس» ، «خون بهای شهیدان» با موضوعات حجاب و عفاف ، «اسلام و وصیتنامه شهدا» در سال گذشته به چاپ رسیده و  « راهیان نور و زیارت شهدا » در سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی می‌شود.
 
 
در این رهگذر به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت، پژوهشگر خرمشهری در گفتگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه بیشتر حیطه‌کاری‌اش در تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری است، عنوان کرد: در این سال‌ها به ادبیات پایداری خرمشهر اجحاف شده و به خوبی پرداخته نشده است. هرچند در این حوزه با کمبودهایی روبه‌رو هستیم اما جای کار زیادی دارد. به عنوان مثال موضوع آتش‌نشانی در سطح کشور  توجه نشده و خاستگاه این موضوعات خرمشهر است.
 
زرانژادیان علت مغفول ماندن ادبیات پایداری را روحیه فداکاری مردم خرمشهر دانست و اظهار کرد: با توجه به روحیه گذشت و فداکاری مردم خرمشهر و نیامدن پای‌کار و مواضع فرهنگی‌شان بیشتر خاطرات را ضبط و ثبت نکردند و نقش ادبیات پایداری مسکوت مانده است.
 
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم  اعتماد را در بین مردم جلب کنیم. من به شخصه  از طریق ارتباطات و‌ به صورت رفاقتی به منابع دسترسی پیدا می‌کنم. حجم کار بالا است و باید تمام رشادت‌ها و فداکاری‌ها که جلوه‌ای از نور است با ادبیات پایداری‌جاودانه در خرمشهر کار شود . چون اسم خرمشهر بزرگ و مثل خورشید تاریخ دفاع مقدس نمایان است.
 
نویسنده «خون بهای شهیدان» با توضیح اینکه به غیر از خوزستان استان‌های دیگر درگیر جنگ و دفاع بوند، تصریح کرد: استان‌های دیگری نیز در دوران دفاع مقدس مشغول جنگ بودند و باید هر استانی به جایگاه خود برسد. برای ملموس بودن و عینیت بخشیدن به جایگاه و ضبط و ثبت خاطرات خرمشهر باید عزم ، همت و بودجه ملی وارد میدان عمل شود. اگر همت ملی پای کار نیاید شاید تا 5 سال دیگر  به نتیجه نرسیم.
 
این پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه چاپ کتاب دفاع مقدس هزینه دارد، تأکید کرد: با توجه به فضای مجازی، رسانه و جنگ نرم باید بکوشیم اثر ماندگارتر را در قالب هنر از طریق فیلم ، نمایش، موسیقی و مستندات به مخاطب انتقال دهیم. زیرا خاطره‌ تصویری برای مخاطب جذاب‌تر است تا خواندن کتاب. ما چه تعداد نویسنده با قلم قوی داریم که خواننده بتواند در ذهن خود مفاهیم را عینی‌تر لمس کند.  
 
نویسنده « جهاد تبیین در دفاع مقدس» در بخش دیگر سخنان خود به حوزه موسیقی و سرودهای دسته جمعی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی خواننده‌ها بر روی سرودهای دسته جمعی کار می‌کنند و بچه‌ها به خوبی جذب این سرودها شدند. و سرودهای دسته جمعی عالی و اثرگذاری بیشتری از موضوع تربیتی و جهادی برای بچه‌ها دارد. چون خیلی از بچه‌های کوچک زمزمه می‌کنند و این نشان می‌دهد که بر روحیه آن‌ها تأثیر گذاشته است.
 
لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی از ادبیات پایداری خرمشهر

وی داشتن بانک اطلاعاتی از ادبیات پایداری خرمشهر را یکی از بهترین راهکار برای زنده نگه داشتن آثار دفاع دانسته و تصریح کرد: باید از طریق سازمان‌های مرتبط بتوانیم تصاویر را جمع آوری، اسکن  وآرشیوبندی کنیم و جمع‌آوری اسناد، مهم‌ترین حرکت برای سند راهبردی ، اثبات و نمایان ساختن نقش دفاع مقدس است. همان‌ طور که مقام معظم رهبری فرمودند جنگ یک گنج است. هر زمان در زمینه دفاع مقدس خوب کار انجام شد  پیشرفت کردیم و بر بالندگی و تجربیات ما اضافه شد.


 
پژوهشگر دفاع مقدس خوزستانی افزود: نسل جوان خرمشهر، استان و کشور باید بدانند که حماسه سوم خرداد چگونه شکل گرفته و به نتیجه رسیده و انتقال این پیروزی تاریخی باید با زبان فاخر رسانه، تبلیغات و هنر صورت بگیرد تا نسل امروز ما بتوانند بسیار مشتاقانه حماسه‌های زمان جنگ را رصد ‌کنند و این افتخاری است که نصیب ما خادمین این حوزه در شهر خون و قیام شده است.

وی در مورد آثار جدیدش بیان کرد: کتاب « راهیان نور و جایگاه زیارت شهدا» در سوم خرداد رونمایی می‌شود. کتاب دیگر« تاریخ شناسی آزاده » که خاطرات «مهدی جاویدان» آزاده‌ای که 10 سال در اسارت بود و در سالروز بازگشت آزادگان به میهن رونمایی می‌شود. کتاب 10 جلدی مجموعه خاطرات رزمندگان و مدافعان خرمشهر با عناوین آخرین شناسایی ، اینجا کربلاست برایم از بهشت بگو تا جلد سوم چاپ شد وکتاب «قرارگاه کربلای آتش نشان»در مراحل چاپ قرار دارد.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها