شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
خیری که بیش از 40 هزار جلد کتاب در ایلام توزیع کرد/ حکایت 52 سال ترویج دانایی

عبدالعباس محمدی، فعال فرهنگی و مروج پیشکسوت کتابخوانی در استان ایلام موفق شد که طی سال گذشته بیش از47 هزار و 500 جلد کتاب در میان جوامع هدف اهدا و توزیع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، عبدالعباس محمدی، متولد سال 1330 در شهر مرزی مهران است و لیسانس علوم تربیتی دارد. وقف و اهدای کتاب و تأسیس کتابخانه را از سال 1350 در همین شهر آغاز کرده است. با شروع جنگ به ایلام مهاجرت کرد و کارش را جدی‌تر ادامه داد.

حضور در سپاه در همان روزهای آغاز جنگ و تدریس در مدارس و فرماندهی عملیات‌های مختلف در دوران دفاع مقدس، از جمله فعالیت ‌های اوست. با تأسیس مؤسسه خیریه نیک‌اندیش امیرابوالفضل ایلام به تلاش‌هایش در امور خیریه به ‌طور رسمی ادامه داده است. او در سال‌های 1399 و 1400 و 1401 به ‌عنوان مروج پیشکسوت در حوزه کتاب و کتابخوانی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مورد تقدیر قرارگرفت.

محمدی سال‌هاست به توسعه، تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه‌های مختلف در مناطق محروم و کم برخوردار استان و حاشیه‌ای شهر ایلام، مساجد، حسینیه‌ها و روستاها و... به صورت فی سبیل الله مشغول است.
 
وی ذر گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: از 20 سالگی با دغدغه ترویج کتابخوانی در میان مردم، اهدا و توزیع کتاب را از شهر مهران آغاز کردم و تاکنون بیش از 52 سال است که به طور مستمر به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان ایلام مشغول هستم.

وی ادامه داد: اولین بار که به جوانان و مخاطبان در شهر کوچک مهران، کتاب اهدا کردم، حس خوبی در من به وجود آمد و همین امر برایم انگیزه‌ای شد تا اهدا و توزیع کتاب را ادامه دهم و تاکنون این شوق و انگیزه در من کم نشده، زیرا دوست دارم دانایی و آگاهی در میان مردم توسعه پیدا کند.
 
محمدی درخصوص راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌ها گفت: بخشی از کتاب‌هایم را با دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در قالب تفاهم‌نامه، اهدا کردم و کتابخانه بزرگ این دانشگاه با اهدای ۷۲هزارجلد کتاب مرجع و عمومی (از سال 1384تا 1397)به نام «کتابخانه معلم پاسدار، عبدالعباس محمدی» در سال ۸۴ ثبت شد و مورد بهره برداری قرارگرفت. سپس کتابخانه موقوفه امام رضا (ع) را در مسجدالنبی هانیوان شهر ایلام با بیش از 12هزار جلد کتاب راه اندازی کردم.


 
وی ادامه داد: کتابخانه موقوفه ضامن آهو در روستای محمودآباد میشخاص بخش سَیوان و همچنین  تجهیز محتوایی چندین باب کتابخانه در مناطق محروم و دوردست استان راه اندازی کرده و به سایر کتابخانه‌های روستاهایی در شهرستان‌های مهران، دهلران، سرابله، ایوان، دره شهر و... در استان ایلام کتاب اهدا کرده‌ام و تأسیس و تجهیز چند باب دیگر کتابخانه در دست دارم که به زودی انجام می شود.

توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی هیچ مرزی نمی شناسد
 
مروج پیشکسوت کتابخوانی با اشاره به اینکه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی هیچ مرزی نمی شناسد، گفت: از سال 94 تا 96 در سه مرحله بیش از 2300 جلد کتاب به زبان عربی (قرآن مجید، احادیث، ادعیه و...) به همکاران و اعضای افتخاری مؤسسه سپردم تا کتاب‌ها را در میان حسینیه‌ها و مساجد شهرهای بدره و جَسان عراق توزیع و اهدا کنند.
 
محمدی ادامه داد: در سال 1401، بیش از 47 هزار و 500 جلد در موضوعات و عناوین مختلف در سطح استان ایلام، در راستای استمرار فعالیت‌های فرهنگی و توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان جوامع مختلف هدف که اغلب مناطق محروم و روستایی و کم برخوردار بوده‌اند از منابع مختلف شخصی، اداری و مراکز فرهنگی، مجمع ناشران و... تهیه و به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده، توزیع و اهدا کردم.
 
وی با اشاره به مستندبودن آمار اهدای کتاب‌ها گفت: تمام آمار اهدای کتاب‌ها به تفکیک جوامع هدف، در اسناد اداری این مؤسسه نگهداری می شود و قابل ارائه و استناد است، هر چند این آمار خیلی بیشتر از آن است که ثبت کرده‌ام، زیرا سال‌ها قبل به دلیل مشغله‌های کاری و فعالیت مؤسسه خیریه و کمبود زمان، فرصت ثبت و ضبط آمار نداشتم.
 
وی با اشاره به همکاری ادارات و نهادهای دولتی در این راستا گفت: به جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امورخیریه استان ایلام، دفاتر مراجع تقلید، سازمان تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، ناشرانی از قم، که در این راستا به من کمک کرده‌اند، تمام فعالیت‌ها با هزینه‌های شخصی و همکاری جهادی همکاران افتخاری و اعضای مؤسسه و سایر دوستان، انجام می شود.
 
مروج پیشکسوت کتاب در استان ایلام در پایان گفت: کار برای خدا خستگی ندارد. کار فی سبیل الله لذت بخش است و لذتی بالاتر از اهدای دانایی و خردمندی از راه اهدا کتاب به مردم، وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها