یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
روایت‌های «زیبایی محض» بر اساس مستندات اصلی است

محمدجواد واسعی گفت: همه روایت‌های «زیبایی محض» بر اساس مستندات اصلی است و حتی داستان‌هایی که از نظر برخی سندیت کامل و جامعی ندارند را ذکر نکردم. 

محمدجواد واسعی نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب تازه منتشر شده‌اش «زیبایی محض»، اظهار کرد: این اثر حول محور داستان زندگی امام حسین (ع) می‌چرخد و از پیش از ولادت تا پس از شهادت آن حضرت را شامل می‌شود. «زیبایی محض» چهل روایت انتخاب شده از ولادت امام حسین(ع) و به ترتیب کودکی، نوجوانی، جوانی، ازدواج، بیعت، حرکت به سمت کربلا، انتخاب یاران، خود واقعه و زیبایی‌های پس از شهادت را شامل می‌شود. نوشتار کتاب به گونه‌ای است که به صورت داستانی باشد نه این که فقط یک مقطع تاریخی ارائه شود؛ درواقع سعی کردم داستان‌‌های طویل در دو صفحه بیان کنم.
 
نویسنده «لحظه‌ای درنگ» دربار دلیل وجود چهل روایت در این اثر اظهار کرد: چهل داستان هم به جهت عدد آن و هم از این باب که بتوانیم فرهنگ کتاب، کتاب‌خوانی و داستان‌خوانی را در فرهنگ ایرانی احیا کنیم مهم است؛ زیرا از عاشورا تا اربعین چهل روز است و می‌توان هر روز یک داستان از «زیبایی محض» را خواند.
 
این نویسنده درباره دلیل انتخاب عنوان «زیبایی محض» برای اثر خود اظهار کرد: نام این کتاب برگرفته از فرموده بانوی صبر، زینب کبری (س) است که از سرآغاز تا سرمنزل، صحنه‌هایی را به چشم دیده و در توصیف آن فرمودند: «ما رأیت الا جمیلا / چیزی جز زیبایی ندیدم...». ترجمه عامیانه این عبارت می‌شود «زیبایی محض».
 
وی در ادامه افزود: حضرت زینب‌(س) شاهد تمام وقایع بوده و با کاروانی حرکت کرد و تحت لوای امام عصر خود بود، اتفاقات و رویدادها را تماما لحظه‌ به لحظه حس کرده و به چشم خود می‌دید. در اصلی‌ترین قسمت مبارزه کلامی، که بسیار هم سخت بود و اگر مغلوب می‌شد دیگر داستانی از واقعه عاشورا باقی نمی‌ماند این جمله را فرمود که می‌توان گفت سنگ بطلانی بود بر تمام کارهایی که یزید و یزیدیان قصد انجام آن را داشتند تا آن واقعه را از چشم مردم دور کنند.
 
او همچنین گفت: بخش‌های کتاب هم بر اساس همین لغت «زیبا» نام گذاری شده است. به عنوان مثال زیباترین اندوه، زیباترین کودک، زیباترین طلوع و غیره انتخاب شده است. درواقع واژه‌هایی انتخاب شد تا بتواند به خوبی داستان را منتقل کند. از زیبایی‌هایی که در این واقعه وجود دارد می‌توان به شجاعت، تواضع، فروتنی ولایت‌پذیری محض یاران امام حسین (ع) و از جمله عدم استفاده از واژه‌های منفی اشاره کرد.
 
واسعی با اشاره به این که داستان‌های این کتاب بر اساس تخیلات نیست بیان کرد: همه روایت‌های «زیبایی محض» بر اساس مستندات اصلی است و حتی داستان‌هایی که از نظر برخی سندیت کامل و جامعی ندارند را ذکر نکردم. 
 

 
نویسنده کتاب «ظهیرالدوله برگی شنیدنی از تاریخ موسیقی ایرانی» درباره منابع مورد استفاده در «زیبایی محض» بیان کرد: در نگارش این اثر از مقاتل مختلفی همانند مقتل «ابومخنف»، مقتل «لهوف» و برخی از کتاب‌های علامه مجلسی استفاده شده است.
 
وی ضمن بیان این که حدود پنج سال روی این کتاب کار کرده است گفت: جرقه داستان «زیبایی محض» در ذهن من مطالبی بود که از قبل شنیده بودم و این که این زیبایی‌ها می‌تواند مقدمه فهم درستی از واقعه عاشورا، امام حسین(ع) و یارانش و یک سوگواری و عزاداری درست باشد.

او همچنبن اظهار کرد: بسیاری از بزرگان و اندیشمندان حتی غیر مسلمان در طول تاریخ از قیام امام حسین‌ (ع) صحبت کردند؛ از چارلز دیکنز و ادوارد براون گرفته تا مهاتما گاندی که برخی به فراخور داستان در کتاب ذکر شده است تا چهلمین روایت که به زیبا‌ترین منتقم و ظهور منجی بشریت مربوط است.
 
محمدجواد واسعی درباره مخاطبان «زیبایی محض» بیان کرد: این کتاب برای تمام طیف و گروه سنی و سلیقه‌ای نوشته شده و قابلیت برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری از هر داستان آن مانند کتاب‌خوانی، فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، ساخت انیمیشن، نقاشی، خوشنویسی، شعر، روایت‌گری رادیویی و ... را دارد.
 
انتشارات بنیاد قرآن کتاب «زیبایی محض» اثر محمدجواد واسعی را در 96 صفحه، با تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 30000 منتشر کرده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها