پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
ارتش باید بازوهای مستحکم ملت و کشور باشد

امیر سرتیپ حمید کریمی،‌ نویسنده کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس»، گفت:مقام معظم رهبری در فرمایشات خود می‌گویند که ارتش باید بازوهای مستحکم ملت و کشور باشد. جانفشانی، مقاومت و عملیات‌های رزمی از شاخصه‌های این امر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس» دوشنبه (1 مرداد) با حضور امیردریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده آجا، و جمعی از مقامات و مسئولان نیروهای مسلح در ستاد ارتش رونمایی شد.

امیر سرتیپ حمید کریمی،‌ معاون پژوهش و تولید علم دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) ارتش و نویسنده کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، ضمن تشریح روند انجام پژوهش، به معرفی بخش‌های این کتاب پرداخت.

وی بیان کرد: اوایل تابستان سال 93 از سوی سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیشنهادی برای تحقیق درباره نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس، مبتنی بر بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، ارائه شد. کار بسیار سختی است که بخواهیم از قول شخص دیگری چیزی بنویسیم و به‌ویژه اینکه آن شخص مقام معظم رهبری باشد که ممکن است کار از سوی بسیاری افراد مورد ایراد واقع شود.
 
امیر سرتیپ کریمی، افزود: ارتش مظلوم است و کمتر از ما در رسانه‌ها گفته و شنیده می‌شود و شاید علت اصلی هم این باشد که به دلیل سیستم نظامی بسته، اجازه تصویربرداری داده نشده است. در این حوزه‌ها مشکلاتی داشته و داریم. مخاطبان اصلی این کتاب هم که پیشکسوتان ما بودند چون موضوع در رابطه با نقش ارتش در دفاع مقدس بود، شاید ایراداتی به کتاب وارد می‌کردند. پس از مدتی بررسی با تاکید امیر گلفام، ریاست وقت سازمان، کار را پذیرفتم.
 
معاون پژوهش دافوس ارتش،‌ در ادامه گفت: مشکل بعدی این بود که با چه روش علمی، کار انجام گیرد. این پژوهش به روش توصیفی – تاریخی انجام شد که البته کار سختی بود و زمان زیادی برد. بیانات مقام معظم رهبری در مدت 35 سال، چه در زمان نمایندگی ایشان در شورای عالی دفاع، چه در زمان رئیس‌جمهوری و چه در زمانی که رهبری انقلاب را به عهده گرفتند را خواندم. 266 مناسبت را که با کلیدواژه‌های ارتش، جنگ و دفاع مقدس بود، انتخاب و بازخوانی کردم و به این نتیجه رسیدم که برای انجام این پژوهش باید از یک روش مشابه روشی که علامه طباطبایی برای تفسیر «المیزان» به‌کار برده، استفاده کنم؛ یعنی تفسیر بیانات با خود بیانات.
 
نویسنده کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس»، تصریح کرد: پس از چند بار بازخوانی، معیارها و هنجارهایی که در ذهن مقام رهبری بود را از لابه‌لای موارد مرتبط با موضوع انتخاب کردم و به یک مدل رسیدم که ایشان در گذشته ارتش‌ها را چگونه تفسیر کرده و در حال این تفسیر چگونه است. یک سری معیار و شاکله استخراج کردم. در ادامه دوباره بیانات را خواندم و هرجا توصیفی از ارتش بود، جدا کردم. این تحقیق حدود دو سال (از اواسط 93 تا اواخر 94) به طول انجامید. اوایل سال 95 کار را به سازمان تحویل دادم و ارزیابی آن نیز یک سال طول کشید. دقت زیادی در ارزیابی اثر انجام شد و پس از تائید، مجوز تدوین آن در قالب کتاب صادر شد. حدود پنج ماه نیز طول کشید تا پژوهش در قالب کتاب درآمد. خوشبختانه بازخوردها از کتاب خوب بوده، البته منتظر نقدهای سازنده نویسندگان و پژوهشگران هم هستم. با توجه به اینکه باید پژوهش را بعد از ساعات کاری‌ام ادامه می‌داد، دخترم فاطمه کریمی در روند پژوهش کمک خوبی برای من بود.
 
وی ادامه داد: مقدمه‌ای را برای کتاب نوشته‌ام که در آن بیان می‌شود که تحولات منطقه ما چگونه بوده و به چه صورت انقلاب را سپری کردیم و امروز از چه زاویه‌ای باید به دفاع مقدس نگاه کرد. همچنین بار دیگر این دغدغه را مطرح کردم که در خلال این سال‌ها، ارتش خیلی کمرنگ ظاهر شده و اگر این موضوع ادامه پیدا کند، نسل جوان و به‌ویژه افسران و فرماندهان جوانی که وارد ارتش می‌شوند، احساس بی‌هویتی خواهند کرد. برای اینکه این افراد بتوانند حس و انگیزه لازم را برای ادامه فعالیت داشته باشند، نیاز به یک مستند تاریخی دارند که آن مستند تاریخی، چیزی جز دفاع مقدس نمی‌تواند باشد. کمتر کشوری است که جهاد و تجربه رزمی در این وسعت داشته باشد که البته جهاد ما، دفاع مقدس بود.
 
امیر سرتیپ کریمی با اشاره به فصل‌های کتاب، گفت: این کتاب در پنج فصل تدوین شده و هر فصل یک نماد یا یک بُعد از نقش‌آفرینی ارتش را بیان می‌کند. نخستین فصل «ایمان و بصیرت ارتش» است که در این فصل نشان داده‌ام مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر این موضوع  تاکید کرده‌اند که ازنظر اعتقادی، ارتش واقعا دارای ایمان و بصیرت بوده است. دومین فصل کتاب مربوط به «مردمی بودن ارتش» است. یکی از دغدغه‌های ایشان در فرمایشات این بوده که ارتش‌های گذشته مردمی نبوده و با مردم فاصله داشتند. در این فصل با چهار مولفه ثابت شده که براساس فرمایشات رهبری، ارتش متعلق به مردم، محبوب قلب‌‌های مردم، مردمی و نقش‌آفرین در زندگی مردم است.

معاون پژوهش دافوس ارتش، افزود: فصل سوم با عنوان «ارتش بازوهای مستحکم ملت و کشور» به یکی از مهم‌ترین مباحث که به فرمایشات حضرت امیر (ع) برمی‌گردد. مقام معظم رهبری در فرمایشات خود می‌گوید که ارتش باید بازوهای مستحکم ملت و کشور باشد. در این فصل به چهار مورد از ویژگی‌های ارتش پرداخته شده است؛ مانند جانفشانی و مقاومت و عملیات‌های رزمی. در فصل چهارم با عنوان «ارتش مظهر اقتدار ملی»، خودِ رهبری این اقتدار ملی را برای نیروهای مسلح تبیین کرده است. براین اساس به مولفه‌هایی در فرمایشات همچون کارایی رزمی و نظامی، افتخارآفرینی، تلاش مخلصانه و وحدت، همکاری و انسجام اشاره شده است.

وی در تشریح محتوای پنجمین فصل کتاب، اظهار کرد: آخرین فصل کتاب به موضوع «جهاد خودکفایی ارتش» بازمی‌گردد. ارتش، جزو نخستین سازمان‌ها و نهادهایی در طول انقلاب اسلامی بوده که به خودکفایی پرداخته است. به دلیل وابستگی تکنولوژیکی ما در زمان قبل از انقلاب به مستشاران و تجهیزات خارجی، ارتش لاجرم پیش و در طول دوران دفاع مقدس به این امر پرداخته است. مقولاتی مانند عمردهی انقلابی، توجه به استعدادها جوشنده و برطرف کردن نیازها ازجمله مباحثی است که در این فصل از کتاب مطرح شده است.

نویسنده کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس»، گفت: درباره هر کدام از این مولفه‌ها، شاخص‌های مختلفی را استخراج کرده‌ام که در مجموع می‌تواند برای پژوهشگران و همچنین فرماندهان و مسئولان حتی در سخنرانی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
 
امیر سرتیپ کریمی، با تاکید بر مستندنگاری دفاع مقدس برای انتقال آن به نسل‌های آینده، افزود: در ابتدای کتاب جملاتی کلیدی از مقام معظم رهبری به این مضمون آورده‌ام که: «افتخار مجاهدت فی سبیل‌الله را هرکس خودش به‌دست‌ آورده است و ارتش که به‌طور مجموع در به‌دست آوردن این افتخار کوشیده است، آن‌را چون مدالی درخشان بر سینه خود نگه دارد. حفظ این افتخار، هم برای ارتش، هم برای ملت ایران و هم برای سرنوشت انسانی هر انسانی که با دیدگاه اسلامی معتقد است آینده‌ای وجود دارد؛ زندگی پس از مرگی هست و قیامت و حساب و کتابی خواهد بود، مهم است.» در واقع می‌توان این دفاع مقدس که براساس فرمایشات رهبری همانند همان مدال است را با مستندنگاری و انجام پژوهش‌های راهبردی و تولید آثار در زمینه‌های مختلف، حفظ و به آیندگان منتقل کرد.
 
معاون پژوهش دافوس ارتش در پایان بیان کرد: صددرصد این کتاب قبل از چاپ از طریق واسطه، به نظر مقام معظم رهبری رسیده و نظرات نیز در کتاب اِعمال شده و ایشان در روند انجام کار قرار گرفته‌اند. اکنون که کتاب چاپ شده نیز به رهبری تقدیم خواهد شد و امیدوارم حق مطلب اَدا شده باشد و کار مورد توجه و رضایت ایشان قرار گیرد.     
 
نخستین چاپ کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس» در 440 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 35 هزار تومان در سال 97 از سوی انتشارات «آتشبار» وابسته به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط