شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
طعم کتاب و کسب مهارت در کتابخانه‌های عمومی مازندران

مازندران - اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران در اقدامی مبتکرانه، با حمایت از کسب و کارهای کوچک، بخشی از فضای خالی کتابخانه‌ها را در اختیار صاحبان این مشاغل قرار داده تا اعضای کتابخانه با شرکت در کلاس‌های آموزشی، فرصت برخورداری از یک حرفه را داشته باشند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب(ایبنا): اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، نه در شعار بلکه در عمل، حمایت از کسب و کارهای کوچک را با اقدامی خلاقانه و مبتکرانه در دستور کار قرار داده است. اشتغال موضوعی مبتلابه در جامعه است و افراد در سن مختلف با سطح سواد متفاوت همواره در جست و جوی شغل هستند اما به نظر می‌رسد، مهارت، حلقه مفقوده در اشتغال است. کسب مهارت می‌تواند به یافتن شغل کمک کند و و پس از رسیدن به شغل، حفظ آن هم از اهمیت برخوردار است.
 
حمایت از کسب و کارهای کوچک به دوام و استمرار آن و کاهش نرخ بیکاری کمک می‌کند و در این راستا، اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، اقدام موثری انجام داده است به این صورت که فضای خالی کتابخانه را در اختیار برخی مربیان حرفه‌های هنری و فرهنگی قرار داده است.

 صاحبان این مشاغل با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اعضای کتابخانه‌های عمومی، فرصت آموزش و ایجاد شغل را در اختیار اعضای کتابخانه‌های عمومی قرار می‌دهند.

 پیوند کتاب و کسب مهارت شغلی

مریم مؤیدی یکی از افرادی است که از فرصت استفاده از فضای کتابخانه برای کسب و کار خود، برخوردار است و در حوزه هنر و صنایع دستی فعالیت می‌کند.

 
وی در گفت و گو با ایبنا اظهار کرد: روی ظروف سفالی و بشقاب دیوارکوب با رنگ اکریلیک طراحی و نقاشی می‌کنم.
 
فعالیتش را از سال 97 به صورت خودآموز با نقطه‌کوبی روی سفال شروع کرده و تجربه حضور در چند دوره نمایشگاه در کتابخانه و شهر رامسر را دارد.
 
این مربی صنایع دستی ادامه داد: بیشتر طرح‌هایی که روی دیوارکوب اجرا می‌کنم ماندالای ذهنی هستند، گفت: تکنیک‌های دات ماندالا، نقطه‌کوبی روسی، نقاشی روی سفال، دکوپاژ و نقاشی خط را به اعضای کتابخانه آموزش می‌دهم تا بتوانند درآمدی هرچند اندک برای خود کسب کنند.
 

شمع‌سازی شغل وجیهه عباسی است که در شهرستان عباس‌آباد مشغول به کار است. او هم به افرادی که عضو کتابخانه هستند شمع‌سازی را آموزش می‌دهد. حرفه‌ای که در خانه هم می‌توان به آن پرداخت و کسب درآمد کرد.
 
مهسا حق‌جو مربی دیگری است که در زمینه طراحی، خوشنویسی، تصویرسازی و میناکاری فعالیت می‌کند.

وی در گفت و گو با ایبنا از افرادی گفت که پس از حضور در دوره‌های آموزشی، توانسته‌اند برای خود شغلی دست و پا کنند.

حق‌جو اظهار کرد: حضور در این کلاس‌های آموزشی که در فضای کتابخانه عمومی برگزار می‌شود برای بزرگترها کسب مهارت است که می‌تواند به ایجاد اشتغال منجر شود و برای کودکان و نوجوانان، سرگرمی و شکوفا شدن خلاقیت‌ها.
 
فضای امن و فرهنگی کتابخانه باعث شده تا اعضای بیشتری مشتاق حضور در این کلاس‌ها باشند. زهره شورمج در گفت و گو با ایبنا اظهار کرد: در زمینه حصربافی با کتابخانه عمومی شهرستان عباس‌آباد همکاری دارم.
وی با بیان اینکه فضای حمایت از کسب و کارهای کوچک و همچنین آموزش به کارآموزان در کتابخانه فراهم شده است، گفت: هنرجوهای بسیاری در این دوره‌ها شرکت می‌کنند و از مهارت برخوردار می‌شوند.
 
این فضا توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران فراهم شده تا کسب و کارهای کوچک حمایت شوند و از بین نروند و همچنین بخشی از مشکل نداشتن مهارت برای ایجاد و یا کسب شغل، رفع شود.
 
 نقش کتابخانه‌های عمومی در آموزش و توانمندسازی اعضا

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در گفت و گو با ایبنا گفت: مجموعه‌ کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با گستره‌ فعالیت محلی خود و بر اساس امکانات موجود، در حال خدمت‌رسانی به مردم منطقه است.
 
سکینه خاتون مهدیان‌پور اظهار کرد: حمایت از کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی یکی از مهم‌ترین خدماتی است که در کتابخانه‌های عمومی این استان ارائه می‌شود.
 
وی افزود: بر اساس کارویژه‌های تعریف‌شده، کتابخانه‌های عمومی باید نقش مهمی در آموزش و توان‌مندسازی افراد داشته باشند.
 
این مسئول با اشاره به اینکه ایجاد توسعه و حفظ کسب و کارهای محلی نیازمند اتصال متقاضیان به متخصصان و منابع مورد نیاز است، گفت: بنا بر این کتابخانه‌های عمومی با توجه به کارویژه‌های تعریف‌شده‌ آگاهی، آموزش و آفرینش، می‌توانند مانند پلی عمل کرده و نقش اثرگذاری در این زمینه داشته باشند.
 
مهدیان‌پور تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در این لحظه توانسته از طریق ارائه‌ خدمات آموزش محور برای راه‌اندازی، حمایت، ترویج و اطلاع‌رسانی کسب و کار، با در اختیار قرار دادن فضا و تجهیزات موجود در کتابخانه‌ها و مدیریت فضاهای موجود، اقدام به به حمایت از صاحبان بیش از ۵۰ کسب و کار کوچک در سراسر استان کند.
 
وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی استان مازندران علاوه ‌بر ارائه‌ خدمات برای حمایت از کسب و کارهای کوچک توانسته است زمینه رشد، بالندگی و اشتغال‌زایی اعضا و مراجعان را نیز فراهم آورد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: تعدادی از کاربران این کتابخانه‌ها که با جدیت کامل در کلاس‌های آموزشی برگزار شده شرکت کردند، توانستند وارد بازار کار در همان حوزه شوند.
 
این مسئول یادآور شد: حمایت‌های کتابخانه‌های عمومی این استان منجر به اشتغال‌زایی تعدادی از اعضا در حوزه‌های خیاطی، قالی‌بافی، نقاشی، طراحی، تولید صابون با موم و عسل، مجری‌گری، عروسک‌گردانی، خوش‌نویسی و نویسندگی شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها