دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
همگام با نوروز با کتاب‌های گردشگری در ایران سفر کنید

صنعت جهانگردی به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید. بسیاری از کشورها این صنعت نوپا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند. به مناسبت تعطیلات نوروزی در این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از کتاب‌های حوزه گردشگری که در سال 1401 چاپ و یا بازچاپ شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سال نو، تعطیلات رسمی، بوی بهار، طبیعت زیبا و خیالی آسوده و راحت از مشغله‌های زندگی، نوروز را به فرصتی مناسب برای سفر تبدیل کرده‌اند. با فرا رسیدن بهار بسیاری از افراد در گوشه ذهن خویش به دنبال مقصدی مناسب برای سفر می‌گردند، دنبال نامی آشنا و یا مقصدی تازه برای استراحت و تفریح در آغاز سال نو. ایران سرزمینی چهارفصل است و در فصل بهار بیشتر شهرهای ایران طبیعتی زیبا و سرسبز و آب‌و‌هوایی مطلوب دارند. بیشتر استان‌های کشورمان نیز جاذبه‌های گردشگری شناخته‌شده‌ای دارند که فرصت بازدیدشان را نباید از دست داد. از سوی دیگر زمان و بودجه دو فاکتور مهم در تصمیم‌گیری‌ به شمار می‌روند. بنابراین طبیعی است که انتخاب مقصد سفر مناسب کمی سخت باشد. در این گزارش مروری داریم بر کتاب‌هایی که در سال 1401 در حوزه گردشگری به چاپ نخست یا بازچاپ رسیده‌اند.



بازار مقصد گردشگری فرهنگی
ناشر: اصفهان، هرمان

کتاب «بازار مقصد گردشگری فرهنگی» تالیف عادل فتوحی‌نیا است که از سوی نشر هرمان اصفهان به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع گردشگری و بازاریابی در این حوزه می‌پردازد. در این کتاب مباحثی همچون چرایی گردشگری فرهنگی، چرا بازاریابی گردشگری فرهنگی متفاوت است؟، عوامل اصلی اهمیت بازار مقصد گردشگری فرهنگی، مفروضات اساسی در رابطه با بازارگرایی فرهنگی، بازاریابی و صنعت گردشگری، اهمیت تفاوت‌ها در شناخت بازار هدف، اهمیت رقابت در بازاریابی، برند مقصد در بازار گردشگری، نقش سوغاتی‌ها در بازاریابی گردشگری فرهنگی، گردشگری میراث، رابطه متقابل فرهنگ و گردشگری، ایران دروازه تمدن‌های کهن، مشخصه‌های برجسته فرهنگ و هنر ایران، تاریخچه گردشگری در ایران، گردشگری در دوران معاصر، گردشگری بین‌المللی و مباحثی دیگر در پنج فصل مورد بررسی قرار گرفته است.

در پیشگفتار کتاب «بازار مقصد گردشگری فرهنگی» به قلم نویسنده می‌خوانیم: واژه فرهنگ با وجود کاربردهای بسیار آن در حوزه‌های مختلف، هنوز در ساختار نظری و علمی با چالش‌های جدی روبرو است. به تازگی رویکردهای مبتنی بر گردشگری فرهنگی، نگرشی جدید را درباره کاربردی کردن فرهنگ در شهر و سکونتگاه‌های انسانی فراهم کرده است. این مهم، یکی از نیازها و یا به عبارتی الزام‌های نظام برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری شناخته می‌شود.

این کتاب پژوهشی است که به بررسی ارتباط فرهنگ و گردشگری در قالب گردشگری فرهنگی و در ارتباط با توسعه مقصد و همچنین ابزارهای بازاریابی گردشگری فرهنگی به اقتضای فرهنگ ایرانی-اسلامی و ارزش‌های بومی می‌پردازد. در این کتاب همچنین تلاش شده است تا راهکارهای مناسب و قابل اجرا برای حل این مسئله به منظور برنامه‌ریزی‌های آینده ارائه شود.



راهنمای گردشگری فرهنگی
ناشر: بال نو

کتاب «راهنمای گردشگری فرهنگی» تالیف مرضیه صالحی از سوی انتشارات بال نو به چاپ رسیده است. این کتاب در ده فصل اصلی تحت عناوین تعاریف و مفاهیم پایه میراث فرهنگی، بررسی رابطه فرهنگ و مذهب، بررسی رابطه فرهنگ و اقلیم، استفاده از زبان، گویش و ادبیات محلی در گردشگری فرهنگی، کاربرد موسیقی سنتی در گردشگری فرهنگی، بررسی جشن‌ها و قدمت آنها در فرهنگ، بررسی رابطه فرهنگ، بازی‌های محلی و بررسی رابطه فرهنگ و صنایع‌دستی و برنامه‌ریزی و اجرای بسته سفر گردشگری فرهنگی و تعداد زیادی زیربخش شرح داده شده است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: صنعت جهانگردی به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید. بسیاری از کشورها این صنعت نوپا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند. صنعت جهانگردی در سراسر دنیا، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، که شکل‌های دیگر اقتصادی مانند تولید یا استخراج منابع طبیعی به صرفه نیست، بسیار مورد توجه است. گردشگری فرهنگی یکی از انواع گردشگری است که طیف وسیعی از گردشگران را دربرمی‌گیرد و به دلیل نقش مهم آن در حفظ فرهنگ و تاریخ اجتماعات مختلف شایسته توجه ویژه‌ای است. مشاهده سبک زندگی، هنرهای دستی، مراسم سنتی، جشن‌ها، آیین‌های مختلف و... از جذابیت‌های گردشگری فرهنگی است.

کشور ایران دارای فرهنگی بسیار متنوع و تاریخی کهن است و یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر آثار باستانی، تاریخ تمدن بشری و... است. می‌توان با برقراری رابطه بین فرهنگ و گردشگری این گنجینه را به منبع خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد، زیرا فرهنگ دیرینه کشورمان از مولفه‌ها و عناصر متعددی تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به زبان پارسی، آداب و رسوم و اعیاد ملی، ادبیات و شخصیت‌های اسطوره‌ای، معماری ایرانی، تنوع قومی و... اشاره کرد. این تنوع و گوناگونی که در فرهنگ و تمدن کهن ایرانی دیده می‌شود را می‌توان برای کشورمان به لحاظ گردشگری با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح تبدیل به یک سرمایه ارزشمند کرد.



حس مکان در گردشگری
ناشر: مهکامه

کتاب «حس مکان در گردشگری» تالیف و ترجمه راضیه ربانی است که از سوی انتشارات مهکامه راهی بازار نشر شده است. این کتاب به جنبه‌های روان‌شناسی گردشگری و دلبستگی به مکان می‌پردازد. این کتاب شامل یک مقدمه و شش فصل اصلی مشتمل بر کلیات و مفاهیم حس مکان، داستان‌های مکان: حس روایتی مکان، حس اقتصادی مکان، حس مکان و هویت مکان، حس مذهبی مکان، ماهیت پویای حس مکان است که در هر فصل به شرح تعداد زیادی موضوع در زیربخش‌ها پرداخته است.

در پیشگفتار کتاب «حس مکان در گردشگری» به قلم نویسنده می‌خوانیم: مفاهیم متعارف مکان، به ویژه حس ما از مکان، از موانع جغرافیایی فاصله و پیشرفت‌های رسانه‌ها و فناوری اطلاعات فراتر می‌رود و مصرف‌کنندگانی را در سطح جهانی ایجاد کرده که مکان برای آنها با اهمیت است. بر این مبنا اکنون مجموعه وسیع‌تری از مقاصد وجود دارد که ممکن است این مصرف‌کنندگان تمایل به بازدید از آنها داشته باشند. در نتیجه ویژگی‌های مکان و نحوه ارتباط و درک آنها، جزء لاینفک گردشگری شده‌اند، زیرا این صنعت به دنبال متمایز کردن مقاصد بر اساس ویژگی‌های مکان آنها –واقعی و خیالی- بوده است.

مکان، بخش جدایی‌ناپذیر گردشگری است. گردشگری و اوقات فراغت، به عنوان گام‌هایی در تداوم تحرک و پویایی انسان، تلقی می‌شوند. در گردشگری، تقریبا تمام مسائل را می‌توان در نهایت در تعاملات انسان- مکان و روابط انسان- مکان، ردیابی کرد. حس مکان که به آن دلبستگی به مکان و احساسات جامعه نیز گفته می‌شود. در مطالعات گردشگری مورد توجه زیادی قرار گرفته است، زیرا به گردشگری کمک کرده و نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.



راهنمای عمومی گردشگری
ناشر: مهکامه

کتاب «راهنمای عمومی گردشگری» تالیف فریبا صم، دکتر علیرضا نوری، علیرضا کریم‌زاده و ملیحه عامری است که از سوی انتشارات مهکامه به چاپ دوم رسیده است. این کتاب به موضوع گردشگری در ایران با نگاه آموزشی می‌پردازد. این کتاب در سه فصل اصلی تحت عنوان‌های کلیات و مفاهیم پایه صنعت گردشگری، انواع گردشگری با توجه به انگیزه سفر، انواع جهانگردی از نظر محدوده و محیط جغرافیایی، بررسی ویژگی‌های جغرافیایی ایران، بررسی ویژگی‌های تاریخی ایران و تعداد زیادی زیربخش در هر فصل اصلی به رشته تحریر درآمده است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: امروزه گردشگری یکی از بخش‌های اصلی در تجارت بین‌الملل و یکی از منابع اصلی ایجاد ثروت در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، ایجاد درآمد برای مقاصد گردشگری و درآمدزایی برای صنایع وابسته از اثرات صنعت گردشگری است. لذا توسعه گردشگری موجبات توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را فراهم می‌آورد. صنعت گردشگری که از آن به صنعت حامی محیط‌زیست یاد می‌شود، در قرن اخیر پیشرفت زیادی داشته است و امروزه بر طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری اولین صنعت اشتغال‌زای خدماتی است. لذا در دنیای کنونی که مشکل اشتغال یکی از مهم‌ترین مسایل می‌باشد. صنعت گردشگری نقش بسزایی ایفا می‌کند. اقتصاد بسیاری از مقاصد گردشگری به این صنعت وابسته است به طوری که با صعود و افول منحنی رشد گردشگری اثرات بسیار زیادی را در اقتصاد و مسایل اجتماعی و سیاسی مقاصد می‌گذارد.

کشور عزیزمان ایران از جمله کشورهای مستعد رشد گردشگری است که پتانسیل‌های فراوانی در این زمینه دارد لذا می‌توان نتیجه‌گیری کرد که توسعه صنعت جهانگردی در کشور ما می‌تواند به عنوان یکی از بهترین جانشین‌های درآمد فروش نفت عمل کرده و ثروت زیادی را نصیب کشورمان کند و همزمان فرصت‌های شغلی فراوانی را در سطوح مختلف و برای قشرهای مختلف ایجاد کند و موجب توسعه جوامع محلی و بومی شود و فرهنگ غنی ایرانی را به تمامی جهانیان بشناساند.



رشد و توسعه گردشگری
ناشر: مهکامه

کتاب «رشد و توسعه گردشگری» تالیف رقیه برارپور فرمی و سیدعلی حسین‌زاده امیری از سوی انتشارات مهکامه به چاپ رسیده است. این کتاب هشت فصل اصلی با عناوین آشنایی با آژانس‌های مسافرتی، آشنایی با کدهای مورد استفاده در صدور بلیت، انواع کلاس‌های پروازی و تخفیفات، صدور بلیت سیستمی و اینترنتی، حمل مسافران ویژه و آشنایی با انواع پکیج و وچرها، گذرنامه و ویزا و بار مسافران و تعداد زیادی زیربخش در هر فصل دارد.
 
گرچه به نظر می‌رسد که گردشگری امری مربوط به جهان مدرن است اما واقعیت این است که گردشگری از آغاز تمدن بشر همراه او بوده است و انسان همواره کنجکاو بوده که بداند آن سوی مرزهای سرزمین خودش چه می‌گذرد و مردم چگونه زیست می‌کنند. این امر ابتدا مختص پادشاهان و طبقات بالای جامعه بود که با امکانات بیشتری که داشتند برای تفریح به شهرها و مناطقی بیرون از محل سکونت خود سفر می‌کردند. بعدها درویشان و سالکان طریقت روحانی نیز برای رشد معنوی و یادگیری دانش به سرزمین‌های دیگر سفر می‌کردند. از جمله نقل شده است که حسین بن منصور حلاج برای آموختن سحر و عرفان به هندوستان سفر کرد یا سعدی شاعر ایرانی برای تجربه کردن زندگی، سفرهای بسیار رفت و از  این سفرها در کتاب‌های خود یاد کرد. بسیار سفر باید تا پخته شود خامی.

گاهی این سفرها به منظور اکتشاف و یافتن مناطق تازه بود؛ مانند سفرهایی که کریستف کلمب یا ماژلان انجام دادند. سفر به اماکن مذهبی را نیز شاید بتوان از نخستین نمونه‌های گردشگری به شمار آورد که در بین پیروان تمام ادیان رواج داشت. سفر به مکه به قصد انجام فریضه حج از نمونه‌های این نوع سفرهاست که از روزگار گذشته مسلمانان به آن اقدام می‌کردند. همچنین مسیحیان به قصد دیدار کلیساها و اماکن زیارتی مانند کلیسای مقبره مقدس و تپه جلجتا به اورشلیم سفر می‌کردند.

بعدها و در آغاز قرن سیزدهم میلادی، مارکوپولوی ایتالیایی برای مشخص کردن مسیری از اروپا به سمت آسیا سفری طولانی را آغاز کرد و با اتکا به تجاربش از این اقدام، سفرنامه‌ای مهم نوشت و درباره عجایب چین و سرزمین‌های شرقی مطالبی را برای اروپاییان بیان کرد. از قرن چهاردهم تا قرن هفدهم، بیشتر مسافرت‌ها با هدف کسب دانش و تجربه صورت گرفت. در انگلستان ملکه الیزابت اول نمایندگان خود را به خارج از مرزهای انگلستان فرستاد تا بتواند برای ارتباط با بیگانگان نمایندگانی را تربیت کند. در قرن شانزدهم بود که مسافرت به قصد تفریح و استراحت شکلی جدی به خود گرفت و مردم برای دیدار از مناطق معروف جهان مشتاق شدند. این اشتیاق‌ها باعث شد که در اواخر قرن هفدهم شخصی به نام سن موریس نشریه‌ای به نام راهنمای سفر به فرانسه منتشر کند.



شناخت صنعت گردشگری
ناشر: مهکامه

کتاب «شناخت صنعت گردشگری» تالیف مژگان تراب احمدی از سوی انتشارات مهکامه به چاپ رسیده است. این کتاب در شش فصل اصلی تحت عناوین تعاریف و مفاهیم گردشگری، تقاضای گردشگری، عرضه گردشگری، اثرات گردشگری، سازمان‌های بین‌المللی و ملی گردشگری، نگاهی به صنعت گردشگری در ایران و شرح تعدادی زیربخش در هر فصل آورده شده است.

مولف در پیشگفتار این کتاب آورده است: اکنون آحاد جامعه متفق‌القولند که راهنمایان گردشگری علاوه بر آنکه از مهم‌ترین بازیگران صنعت گردشگری هستند، نقشی حیاتی در حفظ و انتقال ارزش‌های میراثی و ماندگار ما به نسل‌های آتی برعهده دارند. میرات گرانبهای فرهنگی و طبیعی ایران زمین تجلی‌گاه پیوندها و اشتراکات ما ایرانیان هستند و راهنمایان گردشگری پاسدارانی هستند که قرار است با تفسیر روح‌انگیز خود، جاودانگی این میراث بی‌همتا را تضمین کنند.



گردشگری پایدار در عمل
ناشر: مهکامه

کتاب «گردشگری پایدار در عمل» با عنوان فرعی (واگشایی ناسازه‌ها) تالیف مایکل هاگز، دیوید ویور، کریستوف فور با ترجمه و برگردان دکتر حمید ضرغام بروجنی، مرضیه همتی و الیکا حسنی از سوی انتشارات مهکامه به چاپ رسیده است. این کتاب در سه بخش و هجده فصل تنظیم شده است: بخش اول کتاب مفهوم‌سازی گردشگری پایدار، در شش فصل مستقل به بحث درباره گردشگری پایدار، تاریخچه، وضعیت فعلی و پیش‌بینی آینده، سیاست گردشگری برای پیگیری توسعه مجدد و پایداری می‌پردازد.
 
بخش دوم، چشم‌انداز مقصد، شامل هفت فصل مجزا از مطالعات موردی مقصد، ادراک گردشگران از محصولات گردشگری، رویکرد دولتی به پایداری گردشگری است و چگونگی عملیاتی‌سازی برنامه‌های توسعه گردشگری پایدار را بررسی کرده است. بخش سوم، چشم‌انداز مجریان، شامل چهار فصل به علاوه یک فصل نتیجه‌گیری از دید مجریان گردشگری است. موضوعاتی از قبیل سهم زمین گردشگری در گردشگری پایدار، نقش رویدادها در ایجاد مقصدهای گردشگری پایدار و چالش‌ها، فرصت‌ها و تعاملات در این فصل بحث و بررسی شده است.

در این کتاب همچنین نگرانی‌های مربوط به تاریخ، میراث و فرهنگ جوامع محلی مقصدهای گردشگری، تنش‌های ملموس گردشگری جایگزینی و تناقضات مرتبط با رشد مداوم گردشگری انبوه با رویکردی هم پیوند با تغییرات آب‌و‌هوایی بررسی شده است. از دستاوردهای مهم این کتاب توضیح مزایای گردشگری حامی فقرا و جامعه‌های محلی حاشیه‌نشین از یک سو و بررسی وجوه عملی ابزارهای بالقوه مدیریت پایدار منابع گردشگری از سوی دیگر است که با برخورداری از همفکری و دیدگاه‌های گروهی از بزرگان اندیشمند و صاحب‌نظران بین‌المللی گردشگری انجام شده است؛ از جمله ریچارد باتلی، دیوید ویور، مایکل هیوز، کریستف فور، والری شپرد، مایکل هیوز و انگوس موریسون-ساندرزو... . این ویژگی در واقع کتاب را به نوعی راهنمای عملی توسعه پایدار گردشگری تبدیل کرده و در دورانی که توسعه پایدار و به کارگیری اصول آن در گردشگری، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، مطالعه آن- علاوه بر دست‌اندرکاران سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه گردشگری- برای دانشجویان و پژوهشگران دانشگاهی رشته‌های گردشگری، جغرافیا، علوم اجتماعی و توسعه ضرورت دارد.



نوآوری در گردشگری
ناشر: فرهنگ صبا

کتاب «نوآوری در گردشگری» با عنوان فرعی نمونه‌هایی از گردشگری منطقه‌ای تالیف دین کارسون و جیم مکبث با ترجمه ایرج قاسمی از سوی انتشارات فرهنگ صبا به چاپ رسیده است. این کتاب در پانزده فصل اصلی با عناوین اهمیت تاریخی: زمینه بحث، اهمیت سیتمی: تفکر سیستمی و مطالعه مقاصد گردشگری محلی، ابعاد دانشی: کاربست نوآوری برای توسعه گردشگری منطقه‌ای، توسعه اقتصادی و گردشگری در منطقه دورافتاده کوئینزلند- رچموند و بدوری، توسعه نظام گردشگری: تاپستری دانش، شبکه‌های یادگیری و نوآوری گردشگری در تاپ‌اند و شبکه‌ها و نوآوری در دریاچه ماکوآری، تجارت فریبنده: نقش گروه اقدام جامعه محلی در حفظ سیمای مکان در آکاروا، نیوزلند، جنگل و منطقه ویت بلت، شرکای گردشگری در منطقه دریاندرا، نوآوری از طریق تکرار: بهبود مسیرهای تفریحی منطقه‌ای با نظرسنجی میدانی، تسهیل‌گری و ایفای نقش در میان کوله‌پشتی‌گردها در منطقه «جنوب بزرگ» «گریت ساترن» در غرب استرالیا، احیای یک مقصد گردشگری قدیمی: مورد منطقه ساحل طلایی و فرایندهای تاثیرگذار بر نوآوری در نظام گردشگری در وودبرن، نیوساث ولز، نظام‌های گردشگری منطقه‌ای و مضامین رفتار نوآور و تعدادی زیربخش در هر فصل است.

در مقدمه مترجم آمده است: سال‌های متمادی است که یکی از راه‌های توسعه  منطقه‌ای و به ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته، تنوع بخشیدن به فعالیت‌ها ذکر می‌شود. در این میان گردشگری فعالیت و ظرفیتی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و مقاصد گردشگری علیرغم داشتن جاذبه‌های زیاد نتوانسته‌اند جایگاه مناسبی در اقتصاد محلی و منطقه‌ای داشته باشند. بررسی دلایل این عدم توفیق خود نیاز به مطالعه گسترده‌ای دارد ولی به صورت مقدماتی می‌توان گفت مجموعه عوامل ساختاری و پشتیبانی در این موضوع تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری داشته باشد، توجه کم یا بی‌توجهی به نوآوری آن هم در چارچوب توسعه منطقه‌ای است. از اواخر دهه گذشته، برای پاسخ دادن به این نیاز، رشته گردشگری در گروه‌های مدیریت، جامعه‌شناسی، جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها توسعه یافت.



گردشگری و صلح
ناشر: انتشارات ژوان

کتاب «گردشگری صلح» با معرفی ده کشور برتر در حوزه گردشگری و صلح تالیف ناصر رضایی و فریبا مردوخیان از سوی انتشارات ژوان به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوعاتی همچون چرا گردشگری و صلح، مطالعات پیشین، توسعه پایدار، اصول صلح جهانی، تحول در اهداف و انگیزه‌های صلح، نظریات دستیابی به صلح، نظریات آرمانگرایانه، نظریات واقع‌گرایانه، نظریات بینابین، تاریخچه گردشگری، گردشگری در عهد باستان، گردشگری در قرون وسطی، گردشگری در دوره رنسانس، گردشگری در دوران انقلاب صنعتی و... می‌پردازد.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: در دوران مسابقات تسلیحاتی، رقابت قدرت‌ها و عدم توجه به جنبه‌های انسانی، پذیرش اصول عدم خشونت برای نجات جهان و حفظ آن ضروری است. با این حال در جنگ احتمالی آینده نمی‌توان یقین داشت که هیچ یک از طرفین سلاح‌های اتمی را کنار بگذارد. در اوضاع ناگوار کنونی که نمی‌توانیم خود را با سرعت پیشرفت علوم هماهنگ کنیم؛ اصول عدم خشونت، حقیقت و تفاهم را به آسانی نمی‌توان به کار بست؛ با همه اینها نباید از تلاش دست کشید. در حالی که سرسختی و لجاجت رهبران سیاسی دل‌های ما را به وحشت می‌افکند، عقل سلیم و وجدان مردم جهان به ما امید می‌بخشد. با افزایش سرعت تغییرات جدید نمی‌توان تصور کرد که دنیا در صد سال آینده چگونه خواهد بود!

«گفتگو» ساده‌ترین راه تفاهم است. انسان‌ها در تعامل با هم به نقاط مشترک و نیز به فهم تفاوت‌ها و درک متقابل می‌رسند. رفع سوء‌تفاهم‌ها تنها با دیدن و شنیدن یکدیگر برطرف می‌شود. یکی از عوامل مهم و پدیده‌هایی که می‌تواند بشر را به آرزوی دیرینه زندگی در دهکده صلح جهانی نزدیک کند، گردشگری است؛ لذا گردشگری را بایستی چراغ راه آینده قرار داد چرا که مسیر همدلی و همگرایی از طریق گردشگری به سرانجام می‌رسد. این کتاب به بررسی رابطه و تاثیرگذاری گردشگری بر صلح جهانی و بالعکس می‌پردازد و با معرفی نمونه‌هایی در سطح جهان در پی اثبات این رابطه است.



مقدمه‌ای بر حقوق گردشگری
ناشر: یاشار قلم تبریز

کتاب «مقدمه‌ای بر حقوق گردشگری» تالیف امیررضا محمودی و شبنم راستاد از سوی انتشارات یاشار قلم تبریز منتشر شده است. در مقدمه این کتاب آمده است: احترام به بیگانه و وضع مقررات مناسب آنان از زمان‌های قدیم مورد توجه بوده است. در رم باستان قانون اقوام را سراغ داریم که به تنظیم روابط بین شهروندان و خارجیان می‌پرداخت. یکی از نمودهای اصلی این وضعیت حضور گردشگران در کشورها و مکان‌های مختلف می‌باشد که امروزه به یکی از موضوعات مهم حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل تبدیل شده است.

گردشگری دارای ابعاد مهمی است که عبارتند از: بعد اقتصادی: ورود و اقامت جهانگردان باعث ورود ارز و تقویت مالی و اقتصادی کشورها خواهد بود و کشور هر چه در این زمینه فعالتر باشد و جاذبه‌های بیشتری را ایجاد نماید موجب ورود بیشتر گردشگران می‌شوید. آنان ممکن است طرح‌ها و ایده‌های مناسبی داشته باشند و یا مشتریان خوبی برای کالاهای کشور میزبان باشند و یا حتی قصد مشارکت با تاجران را داشته باشند.

بعد فرهنگی: ورود اتباع خارجی به ایران موجب تبادل فرهنگی میان ایرانیان و بیگانگان است یعنی آنان با آداب و رسوم و سنن ایرانی آشنا می‌شوند و نکات مثبت و منفی فرهنگ و تمدن ایرانی را به سرتاسر جهان می‌رسانند. پس هر چه رابطه مناسبی با آنان داشته باشیم و بتوانیم میزبان خوبی باشیم و مسائل امنیتی را در حفظ و حمایت از گردشگران رعایت کنیم، این رفتار می‌تواند پیامدهای بسیار ارزنده‌ای داشته باشد.

بعد سیاسی: وقتی دولت و حاکمیت با وضع قوانین شایسته و متعادل، چهره‌ای منطقی‌تر از خود به نمایش بگذارد و رفتارهایی که در شان یک حاکمیت است از خود نشان دهد و انزجارش را از تروریسم اعلام دارد و با اکثر دولت‌های منطقی دنیا در ارتباط باشد و حتی بدون ملاحظه مواضع سیاسی دولت‌های اتباع خارجی جهت رفاه حال جهانگردان بیگانه اقدامات در خور آنان را فراهم آورد و حسن نیت خود را عملا ابراز دارد، می‌تواند با هزینه‌ای اندک اذهان جهانیان را به جانب ایران متوجه سازد تا از ایران چهره‌ای روشن و شایسته در ذهن داشته باشند و در این صورت هر گونه برچسب‌های اتهام‌آمیز خود به خود از بین می‌رود. جامعه جهانی امروزه به واسطه مباحث مربوط به دهکده جهانی و نزدیکی و ارتباط پایاپای کشورهای مختلف به سوی همسویی سوق می‌یابد و اهمیت گردشگر و گردشگری در این ارتباط و همسویی بسیار وسیع خواهد بود.



مدیریت گردشگری
ناشر: ثوره

جلد دوم کتاب «مدیریت گردشگری» (تجربیات جهانی) کاری از سازمان جهانی گردشگری و ترجمه مهسا صدیق بازکیاگوراب، سعیده اسماعیلی و مژده پاسیار از سوی انتشارات ثوره منتشر شده است. از فصل هفتم تا فصل یازدهم در جلد دوم این کتاب آمده است. این جلد به شرح مباحثی همچون مزایای بازاریابی الکترونیکی، چالش‌های اصلی، دستیابی به توزیع: تا جای ممکن به مشتریان بالقوه دست یابید، اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد، مشارکت‌های عمومی –خصوصی، شبکه‌های کسب و کار گردشگری، مشارکت گسترده‌تر، مسائل و چالش‌های کلیدی مرتبط با مدیریت منابع انسانی، نقش سازمان جهانی گردشگری در آموزش و تعلیم، کسب و کارهای کوچک و متوسط و مدیریت بحران، درس‌هایی که تاکنون آموخته شده‌اند، تحقیقات آینده: مروری کلی، برنامه‌ریزی سناریو، پیش‌بینی تقاضا، روندهای کلیدی برای آینده و... است.



مدیریت جامع رویدادهای گردشگری
ناشر: مهکامه

کتاب «مدیریت جامع رویدادهای گردشگری» تالیف گلن بدین، جانی آلن، ویلیام اتول، راب هریس، یان مک‌دانل با ترجمه زهره عباسی و مریم محمدجعفر از سوی انتشارات مهکامه به چاپ سوم رسیده است. این کتاب در دوازده فصل اصلی شامل رویداد چیست، تاثیرات رویدادها، گردشگری رویداد، مفهوم‌سازی رویداد، برنامه‌ریزی، مدیریت منابع انسانی و رویدادها، بازاریابی استراتژیک برای رویدادها، حمایت مالی از رویدادها، مدیریت پروژه برای رویدادها، کنترل و بودجه‌ریزی، مدیریت ریسک و لجستیک  که موضوعات دیگری نیز در هر زیربخش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت سودآور در جهان شناخته شده است. جاذبه‌های گردشگری یک مقصد صرفا دیدن پدیده‌های طبیعی و تاریخی آن منطقه نیست، بلکه تمام رویدادهایی که در طول سال و در مکان‌های مختلف در یک کشور برگزار می‌شوند بخشی از این جاذبه‌ها محسوب می‌گردند و از آنها می‌توان در جهت توسعه این صنعت بهره‌برداری کرد.

گردشگری رویداد، گونه‌ای جدید از انواع گردشگری است که فرصت‌های منحصر به فردی را برای گردشگران ایجاد می‌کند که در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای پیشرو در این صنعت مورد توجه قرار گرفته است. در جوامع امروزی با توجه به ارتقاء سطح آگاهی و بینش، گردشگران نیز به دنبال انواعی از گردشگری هستند تا بتوانند تجربیات جدیدی را کسب کنند و این امر را می‌توان به وسیله این شاخه مرتفع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها