پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
امید ادبیات به جشنواره فیلم فجر

پنج داور از هفت داور هیئت انتخاب جشنواره چهل‌ویکم فجر فعال حوزه‌ ادبیات هستند؛ همین نکته امیدواری‌ها را نسبت به انتخاب آثار اقتباسی و دارای شاخص ادبی بیشتر کرده‌است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مریم محمدی: با نگاهی گذرا به کارنامه هنری افراد هیئت انتخاب جشنواره فجر چهل‌ویکم فجر می‌توان گفت احتمالاً این جشنواره به لحاظ ارتقا ادبی پربار باشد.

حداقل ۵نفر از هفت نفر داور بخش انتخاب جشنواره فیلم فجر امسال دستی به قلم داشته و نویسنده هستند.
در میان اسامی افرادی مانند رضا پورحسین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که بیش از ۱۶ عنوان کتاب در زمینه روانشناسی از سال ۱۳۸۰ تاکنون نوشته است به چشم می‌خورد. او مدیر قسمت‌های مختلف صدا و سیما بوده و مقالات متعددی در زمینه‌های مختلف روانشناسی، اجتماعی و خانوادگی دارد.

از دیگر اسامی به نام این هیئت می‌توان به حبیب احمد زاده اشاره کرد که برنده جایزه سوم مسابقه ادبی «Writingforge»، برای داستان کوتاه نامه‌ای به خانواده سعد، در نوامبر ۲۰۱۰ است.

حبیب احمد زاده فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران است و دکترای پژوهش هنر دارد. او از جمله فعالان در عرصه ادبیات و هنر پایداری بوده و تاکنون دو کتاب و چندین فیلم‌نامه در این زمینه نگاشته‌است.
او برنده تندیس جشن خانه سینما برای فیلم‌نامه سینمایی اتوبوس شب در سال ۱۳۸۴ است.
فیلمنامه فیلم‌های سینمایی اتوبوس شب و چتری برای کارگردان (فیلم تلویزیونی) از کتاب داستان‌های شهر جنگی او اقتباس شده‌اند.

احمدزاده برنده جایزه برترین کتب بیست سال داستان‌نویسی دفاع مقدس برای کتاب داستان‌های شهر جنگی است.
روح الله سهرابی جوان‌ترین عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر چهل‌و یکم زاده ۱۳۵۷ در شهر همدان است. روح‌الله سهرابی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان است. او آثار سینمایی به نام‌های خاکستر و برف و محدوده ابری و پرمخاطب ترین سریال سال ۱۳۹۶ تلویزیون ایران با نام آرام می‌گیریم را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. رمان سیاسی اجتماعی تراژدی اسبی که ایستاد از آخرین آثار تألیفی این هنرمند به‌شمار می‌آید. او تاکنون ۵ رمان نوشته و در سال ۱۳۹۳ مفتخر به دریافت نشان درجه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد شده است. او قائم‌مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خلال سالهای (۹۶–۱۳۹۰) بود.

روح الله سهرابی برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از بخش تجلی اراده ملی سی‌ویکمین جشنواره فجر برای فیلم «خاکستر و برف» شده است.

درمیان اسامی هیئت انتخاب محمد حسین نیرومند متولد ۱۳۴۳ مشهد مقدس
فارغ التحصیل کارشناسی طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز به چشم می‌خورد.
او فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه کاریکاتور از سال ۱۳۶۴ با هفته‌نامه زن روز آغاز کرد و سپس در کیهان هوایی، روزنامه کیهان و چند نشریه دیگر ادامه داد. نیرومند مولف مقالات و کتاب‌های مختلف آموزشی در زمینه کاریکاتور، کمیک استریپ و مخاطب است.
از دیگر نویسندگان این لیست پرویز شیخ‌طادی است. او زاده ۱۳۴۰ شهر آبادان، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و طراح صحنه‌ولباس فعال سینمای ایران است. پرویز شیخ‌طادی ۸ فیلمنامه برای فیلم‌های سینمایی خود نوشته است. وی آثار قابل توجهی در سابقه فیلم‌سازی خود دارد که از آن جمله می‌توان به فیلم‌های «دفتری از آسمان»، «پشت پرده مه»، «شکارچی شنبه»، «روزهای زندگی» و «امپراطور جهنم» اشاره کرد.
وی همچنین برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم روزهای زندگی است.
از میان افراد هیئت انتخاب فقط محمدرضا شرف الدین و محمدرضا عباسیان به طور حرفه‌ای دستی به قلم ندارند و نویسنده نیستند.

محمدرضا شرف الدین یکی از پر افتخارین برندگان سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر است. او تا اوایل سال ۱۳۹۴ ریاست انجمن سینمای دفاع مقدس را برعهده داشت و اکنون از تهیه‌کنندگان سینمای ایران است.
محمدرضا عباسیان مستندساز و تهیه‌کنندهٔ ایرانی متولد سال ۱۳۵۲ است. او برندهٔ تندیس بهترین فیلم مستند برای فیلم قانا از دهمین جشن سینمای ایران است. او همچنین برای ساخت فیلم مستند مدرسه برندهٔ شمشیر نقره‌ای جشنواره فیلم‌های تاریخی لهستان شد. عباسیان دبیری سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشت.
تنها نکته قابل ذکر نبود نامی از نویسندگان یا فیلم‌سازان زن سینمای ایران در میان اسامی هیئت انتخاب است.

آنچه بیش از همه جای امیدواری دارد انتخاب فیلم‌هایی با مضامین و متن‌ها و فیلم‌نامه‌های قوی‌تر توسط این هیئت انتخاب در جشنواره چهل‌و یکم است. انتخاب گرانی که خود دستی به قلم دارند و جزو نویسندگان خوب کشور هستند. البته این مسئله تنها به هیئت انتخاب بستگی ندارد بلکه بضاعت ادبی فیلم‌هایی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر شرکت کرده‌اند هم باید خوب باشد تا انتخاب‌های خوب انجام شود. امید است که امسال به‌وسیله این هیئت انتخاب فیلم‌نامه‌هایی قوی‌تر و فیلم‌هایی خوش‌ساخت تر برای ارائه به مخاطبین انتخاب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها