جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
آرزویم این بود بچه‌ها تاریخ بخوانند

ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و تلویزیون در آیین اختتامیه بزرگ‌ترین پویش کتابخوانی کشور با عنوان «هیس‌طوری» خطاب به نوجوانان حاضر در مراسم گفت: بچه‌ها بدانید که شما خیلی مهم‌‌اید. خیلی از دانشگاهیان و استادان از تاریخ چیزی نمی‌دانند؛ اما شما می‌دانید. ما برای آینده به این تاریخ‌دانی و افرادی که تاریخ معاصرمان را خوانده باشند نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» ویژه دهه هشتادی‌ها با حضور علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و تلویزیون و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و حوزه هنری کودک و نوجوان به همراهی نوجوانان شرکت‌کننده در اردوی سه‌روزه، ساعت ۸ شب پنجشنبه (۲ شهریورماه) در کاخ‌موزه سعدآباد برگزار شد.

این مراسم در فضایی کار خود را آغاز کرد که بیانگر تاریخ کشور بوده و صداها‌ ‌و تصاویر آغازین برنامه نیز درصدد این بودند تا حال‌وهوای تاریخی ذهن نوجوانان را که در این سه‌روز پیرامون آن فعالیت کرده بودند، حفظ کنند و تداوم بخشند.
سخنرانان این مراسم هر یک در صحبت کوتاهی که داشتند به موضوع اهمیت آگاهی از تاریخ به‌خصوص مسئله استعمار و اثرگذاری آن در ساختن آینده کشور توسط نسل نوجوان امروز تأکید کردند. علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه اولین سخنران این مراسم بود. او در این‌باره گفت: خوش‌حالم که در جمع آینده‌سازان ایران اسلامی حضور دارم. آن چیزی که موجودیت و شخصیت به انسان می‌دهد هویت اوست. اگر کسی هویت نداشته باشد هیچ موجودیتی ندارد. این هویت را هم می‌شود در ابعاد شخصی، خانوادگی، قومی، نژادی، مذهبی، دینی و ملی تبیین و تفسیر کرد.
باقری کنی افزود: در یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری، ایشان گفتند که کار سیاست خارجی صیانت از منافع ملی است و منافع ملی یعنی همان صیانت از هویت.
ایشان هویت ملت ایران را دارای سه بعد دانستند؛ اسلامی، انقلابی و ملی.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه مخدوش‌شدن هویت ایرانی را هدف دشمنان دانست و بیان کرد: دشمن برای دستیابی به منافع زیاده‌خواهانه و اهداف تجاوزکارانه خودش همواره سعی می‌کند هویت و مرزهای هویتی ما را مخدوش کند؛ اما ما به عنوان ملت ایران در هر بُعد هویتی دارای ارکان و ریشه‌های بسیار قوی هستیم. لذا شما نوجوانان که آینده‌سازان این کشور، ملت، انقلاب و نظام هستید قطعا مسئولیت سنگینی را برای صیانت از ابعاد سه‌گانه هویت‌مان بر دوش دارید.

وی ادامه داد: امروزه جوانان کشور با اتکا به این هویت سه‌گانه به توانمندی‌های بسیاری دست یافته‌اند. همچنین، مردم ایران به جهت پیشینه مستحکم تمدنی و فرهنگی نه‌تنها در برابر هر دشمن حتی مغولان سر خم نکردند؛ بلکه دشمن را تحت‌تأثیر هم قرار دادند و می‌دهند.
در ادامه برنامه از سینماگر باسابقه کشور که در زمینه استعمار فعالیت ارزشمندی همچون ساختن فیلم «یتیم‌خانه ایران» را داشته است تجلیل و تقدیر شد. ابوالقاسم طالبی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نوجوانان کتابخوان گفت: من دارم یکی‌یکی به آرزوهایم می‌رسم؛ یکی از آرزوهای من این بود که بچه‌ها تاریخ بخوانند. من برای فیلم «یتیم‌خانه ایران» حدود ۱۰۰ جلد کتاب خواندم. آرزو داشتم که نسل نوی ما متوجه قصه شوند‌.

وی افزود: بچه‌ها بدانید که شما خیلی مهم‌‌اید. خیلی از دانشگاهیان و استادان از تاریخ چیزی نمی‌دانند؛ اما شما می‌دانید. ما برای آینده به این تاریخ‌دانی و افرادی که تاریخ معاصرمان را خوانده باشند نیاز داریم.

آیین اختتامیه پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» با اجرای عبدالله روا، اجرای موسیقی زنده با موضوعات ایران، دفاع مقدس و امام زمان(عج)، اجرای زنده نقاشی با شن، آوازخوانی سنتی هنرمندان بین‌المللی و تجلیل و تقدیر از برگزیدگان نوجوان این پویش کار خود را به پایان رساند.

اسامی برگزیدگان پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» در بخش‌های مختلف به شرح زیر است؛
۶ استان برتر (۳ برتر کمّی و ۳ برتر کیفی) برنده مدال برنز و لوح تقدیر
کمّی: گیلان، البرز و لرستان
کیفی: اصفهان، قم و همدان

۱۰ نفر برگزیده در بخش دعوت برتر برنده مدال طلا و لوح تقدیر و جایزه نقدی
علی دارابی منتخب اول
محمدمهدی صادقی از قم
امیرمحمد ملاکاظمی از تهران
محمدرضا ویسکرمی از لرستان
علی نظرزاده از لرستان
علی کربلایی از آذربایجان شرقی
امیرسپهر بحرانی از بوشهر
مبین شیخی از آذربایجان شرقی
ابوالفضل بهاریان از لرستان
فاطمه غلی بور از قزوین
برگزیدگان گروه برتر ارائه در اردوی گفت‌وگومحور برنده مدال برنز و لوح تقدیر و جایزه نقدی
گروه اول برگزیده پسران با نام «گروه آیت‌الله مدرس»: رضا اشنویی، محمدجواد اکبری، صادق صیادی، علیرضا کاظمی، مهدی حبیب‌اللهی و امیرمحمد مشرقی؛
گروه دوم برگزیده پسران با نام «گروه ستارخان»: سیدمحمدحسین حسینی‌زاد، مهدی کریم‌لو، مهدی رحمانی‌نژاد، محمدمبین سعادت، سیدابوالفضل فرودی و بهزاد صادق‌زاده؛
گروه سوم برگزیده پسران با نام «گروه مالکوم ایکس»: محمد روشنی، ابوالفضل سالاروند، سیدسجاد رضوی، عباس علی ملاحسینی، امیرحسین هاشمی شهرکی، علی مددی جابری و امیرمحمد بهرامی.
گروه اول برگزیده دختران با نام «گروه میرزای شیرازی»: مهسا خوش‌بین، فاطمه چیتگری، مبینا بهشتی، کوثر فقیهی؛
گروه دوم برگزیده دختران با نام «گروه مرضیه دباغ»: ریحانه مشکاتی، زهرا علیزاده، لاریسا آریایی، حنانه شبستانی، زینب عسکری، نرگس امیدانی و مهدیه معظمی؛
گروه سوم برگزیده دختران با نام «گروه شهید احمد متوسلیان»: رقیه اسدی، رقیه سرحدی، فاطمه بابیزان، زینب مومن‌زاده، زکیه زارع و زهرا منوچهری.
۳۴ برگزیده نقره‌ای این پویش برنده مدال نقره‌ای و لوح تقدیر و جایزه نقدی شدند که سه نفر به نمایندگی جوایز را دریافت کردند: حسین ترکمان، غزل نوری و عرفان لطفی.
۱۶ نفر برگزیده طلایی برنده مدال طلایی و لوح تقدیر و جایزه نقدی
نفر اول: امیرمحمد صالح‌پور از چهارمحال و بختیاری
زینب کرمانیها از استان البرز
معین لوحی از خراسان رضوی
امیرمحمد یوسفی از فارس
فاطمه‌محدثه نقودی از قم
بهزاد قاسم‌زاده از آذربایجان غربی
زهرا الله‌بخشی از چهارمحال و بختیاری
انسیه حسن‌پور از قزوین
صادق صیادی از اصفهان
محمدجواد اکبری از اصفهان
خدیجه صفایی‌نیا از آذربایجان غربی
زهرا علیزاده از همدان
حسین سرافراز از فارس
محدثه عباسی از چهارمحال و بختیاری
فاطمه جلالی از خوزستان
امیرعباس اثنی عشری از کرمان
احسان بیت‌الهی از آذربایجان غربی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها