دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
نشان ارادت رونمایی می‌شود / ارسال بیش از 2 هزار اثر از عکاسان 12 کشور جهان

خراسان‌رضوی-مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) گفت: نشان ارادت همزمان با ولادت حضرت ثامن‌الحجج(ع) در اختتامیه جشنواره‌های ‌شانزده‌گانه امام رضا(ع) رونمایی و به نفرات برتر اهدا خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، مرتضی سعیدی‌زاده، دوشنبه شب در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی که در مجتمع دکترعلی شریعتی فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، افزود: این تندیس نشان تقدیر از مجموعه هنرمندان و نشان ارادت هنرمندان به ساحت امام رضا(ع) است.

وی ادامه داد: شاید تاریخ هنر عکاسی نسبت به سایر هنرهای ما متاخر باشد. خوشنویسی از زمان نزول قرآن بوده، شاعران از ابتدای صدر اسلام و حضور اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) در تاریخ اسلامی شعر سرودند، قصص و داستان از ابعاد مختلف هنر اسلامی در قرآن وجود داشته و با بشر نهادینه شده اما عکاسی هنری متاخر است و توانسته در مواجهه با ابعاد مختلف وجودی ساحت مقدس اسلام، توسعه خوبی در ثبت وقایع و اتفاقات تاریخی داشته باشد.

سعیدی‌زاده خاطرنشان کرد: در بنیاد امام رضا(ع) از این دریچه به موضوع نگاه می‌کنیم که بتوانیم روایت‌های مختلفی را از موضوع زیارت به هنر بیاوریم.

عکس رضوی؛ امتداد زیارت

محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این آیین با اشاره به اینکه عکس رضوی امتداد زیارت است، گفت: عکاسان این توفیق را یافته‌اند که امتداد زیارت را برای کسی که کیلومترها دورتر است، رقم بزنند.
 
وی ادامه داد: زیارت توفیق ما مشهدی‌هاست اما شاید یک دل شکسته کیلومترها دورتر نزدیکتر از ما به امام باشد. عکاسان این توفیق را دارند که امتداد زیارت را برای کسی که کیلومترها دورتر هستند، رقم بزنند.
 
راه‌یابی 84 عکس به نمایشگاه

مهدی زابل‌عباسی دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی نیز در آیین گفت: در این جشنواره از ۱۲ کشور عراق، ترکیه، بنگلادش، قطر، عربستان، اندونزی، افغانستان، پاکستان، هند، مصر، عمان و آلمان به دبیرخانه اثر ارسال شد.
 
وی افزود: سال‌های گذشته بخش بین‌الملل را نداشتیم و اگر هم بود، بسیار کمرنگ و با مشارکت حدود یک یا ۲ کشور برگزار می‌شد اما آنچه در این جشنواره اتفاق افتاد، تمرکز بر بخش بین‌الملل بود که همین موضوع موجب شد از ۱۲ کشور عراق، ترکیه، بنگلادش، قطر، عربستان، اندونزی، افغانستان، پاکستان، هند، مصر، عمان و آلمان اثر داشته باشیم.
 
زابل‌عباسی با بیان اینکه در مجموع ۲۱۳۹ اثر از ۳۳۶ عکاس به جشنواره ارسال شد، عنوان کرد: در جشنواره‌های قبل تعداد آثار ارسالی از طرف هر عکاس بین ۲۰ تا ۳۰ مورد بود اما طبق قوانین فدراسیون جهانی عکاسی که تعداد آثار هر هنرمند را بین چهار تا پنج اثر تعیین کرده، ما نیز سقف تعداد آثار ارسالی را کاهش دادیم. بر همین اساس کیفیت آثار برای ما اهمیتی دوچندان پیدا کرد. بنابراین هر فرد می‌توانست برای هر ۲ بخش عکاسی با دوربین حرفه‌ای و عکاسی با موبایل ۱۰ اثر ارسال کند. با این وجود باز هم تعداد آثار بیشتر از دوره قبل بود.
 
دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی گفت: طبق داوری که در ۲ مرحله انجام شد، ۸۴ اثر به نمایشگاه راه پیدا کردند. چیدمان بخش داوری به گونه‌ای بود که داوری‌ها بدون خطا، بسیار حرفه‌ای و تخصصی انجام گیرد.
 
برگزیدگان از نقاط مختلف ایران

در این آیین برگزیدگان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی در آستانه میلاد حضرت رضا(ع) نیز معرفی شدند. بر این اساس در بخش حرفه‌ای نفر اول مهدی انتظاری از مشهد برنده ۴۰ میلیون تومان، نفر دوم امیرحسین ترکمن از همدان برنده ۲۰ میلیون تومان و نفر سوم سید مرتضی فاطمیان از مشهد برنده ۱۰ میلیون تومان به عنوان نفرات برتر معرفی شدند. همچنین جلال بهنام از مشهد لوح شایسته تقدیر را دریافت کرد.

در بخش موبایلی نیز سارا یوسفی از مشهد برنده هشت میلیون تومان به عنوان نفر اول، جابر غلامی از اراک برنده ۶ میلیون تومان به عنوان نفر دوم و سروش جوادیان از تهران برنده چهار میلیون تومان به عنوان نفر سوم معرفی شدند. حمیدرضا حبیبی از قوچان نیز لوح شایسته تقدیر را دریافت کرد.

شایان ذکر است که همزمان با این آیین نمایشگاه عکس رضوی در نگارخانه فردوسی فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گشایش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها