یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
امام خمینی (ره) مفهومی نوین از مقاومت در ادبیات سیاسی جهان مطرح کرد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان گفت: امام خمینی (ره) مفهومی نوین از مقاومت در ادبیات سیاسی جهان مطرح کرد و ملت نیز با این مفهوم آشنا و مأنوس شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، سرهنگ محمدرضا کاظمی ظهر یکشنبه در نشست خبری ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) و ادای احترام به شهدای حماسه آزادسازی خرمشهر و دفاع مقدس، گفت: آزادسازی و فتح خرمشهر یک رویداد بی‌نظیر در جهان و ماحصل اتحاد و همدلی مسئولان و آحاد مردم بود.

وی با اشاره به اینکه شعار دفاع مقدس در سال جاری «ما متحدیم» انتخاب‌شده است، افزود: در آن زمان شاهد کاهش فروش نفت، فشار اقتصادی و سیاسی دولت‌های گوناگون و محدودیت‌های نظامی بودیم، اما در برابر تمام این فشارها و هجمه‌ها، امامی وجود داشت که رهنمون‌ها و سخنانش فصل و وحدت‌آفرین بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان، با اشاره به اینکه در همه جنگ‌ها کشورهای مورد تجاوز واقع‌شده یا باید تسلیم شوند و یا باید از توان دیگر کشورها برای مقابله با کشور متجاوز بهره‌مند شوند، گفت: در آن برهه ما هیچ‌کدام را نداشتیم و انجام ندادیم اما امام خمینی (ره) راه سومی را پیش گرفت و مطرح کرد.

سرهنگ کاظمی افزود: امام در آن زمانه، مفهومی نوین از مقاومت را در ادبیات سیاسی جهان مطرح کرد و این مسئله به ادبیات جدید سیاست جهان افزوده شد و ملت ما هم با این مفهوم آشنا و مأنوس شدند.

وی سپس ضمن تشریح ویژگی‌های عملیات آزادسازی خرمشهر و ارائه آمارهایی از این حماسه تاریخی، گفت: آزادسازی خرمشهر درسی برای امروز ما و همه تاریخ است و ماحصل وحدت و همدلی تمام نیروهای مسلح با پشتیبانی ملت غیور بود.



کاظمی با اشاره به اینکه به گواه تاریخ، همانند رویداد تاریخی آزادسازی خرمشهر، هرگاه مردم و مسئولین در کنار هم قرار گرفتند، شاهد پیروزی و ظفر بودیم، افزود: این همدلی و روحیه مقاومت و پایداری را در دزفول هم شاهد هستیم.

وی افزود: علت نام‌گذاری 4 خرداد روز دزفول، مقاومت مردم این شهر در برابر موشک‌باران رژیم بعثی عراق در طول جنگ است. این شهر در دوران دفاع مقدس بارها مورد هجوم و موشک‌باران رژیم عراق بود تا آنجا که آن را بانام شهر موشک‌ها یادکرده‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان ادامه داد: به مناسبت حماسه آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت و پایداری از سوم خردادماه جاری، 1520 فعالیت فرهنگی، هنری، اجتماعی و عمرانی در قالب 41 برنامه شاخص برای اجرا در استان گلستان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌شده است.

وی درباره برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، گفت: اجرای صبحگاه مشترک نظامی، اجرای 22 برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی، اجرای تئاتر خیابانی، نمایشگاه کتاب و عکس و پوستر دفاع مقدس، پویش نذر خون، تجلیل از فاتحان خرمشهر و همایش زنان اسوه مقاومت ازجمله این برنامه‌ها است.

سرهنگ کاظمی افزود: برگزاری روز مقاومت دزفول با حضور خدام رضوی، برپایی عصر شعر و جشنواره فرهنگی هنری، همایش پیشکسوتان دفاع مقدس و مسابقات فرهنگی ورزشی، دیدار با خانواده معظم شهدا و چندین رویداد عمرانی از دیگر برنامه‌ها به مناسبت این ایام است که با همکاری جمعی از دستگاه‌ها و نهادهای اجرای استان در این بازه زمانی انجام می‌شوند.

وی در پایان ضمن نوید برگزاری جشنواره شعر و داستان کوتاه در استان، از جامعه بزرگ فرهنگی و هنری برای مشارکت و ارسال آثار به هفتمین جشنواره ملی تولیدات هنری فانوس استان گلستان دعوت به عمل آورد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها