شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
نمایشگاه بین‌المللی کتاب فاخرترین رویداد برای تبادلات فرهنگی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در دیدار با رئیس سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فاخرترین رویداد برای تبادلات فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه؛ روز چهارم از سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن دیدار با یاسر احمدوند، رئیس این دوره از نمایشگاه از بخش ناشران عمومی بازدید کرد.

کنعانی در این دیدار با بیان اینکه قرار گرفتن در فضای نمایشگاه از لحاظ روحی و روانی اثرگذار است، عنوان کرد: دیدن کتاب از نظر روحی فرح‌بخش است و به نیاز روحی انسان‌ها پاسخ می‌دهد. با وجود همه مشغله‌های کاری و روزانه، دیدن کتاب‌ها و مردمی که بازار اجناس را کنار می‌گذارند و در بازار کتاب قدم می‌زنند، فضای دلنشینی ایجاد می‌کند که در هیچ مجموعه نمایشگاهی دیگری شاید این فضا مشاهده نشود.

وی با تأکید براینکه خرید کتاب باید در سبد هر خانواده باشد و نباید فراموش شود، عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب، فاخرترین رویداد برای تبادلات فرهنگی است.

کنعانی افزود: تعامل هیات‌های اقتصادی و فرهنگی و  انواع کالا در مناسبات بین‌المللی موضوعیت دارد حتی تبادل اندیشه‌های سیاسی و منافع سیاسی، اما زیباترین بخش تبادل، حوزه فرهنگی است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب، بهترین مجال را برای این مبادله‌ها فراهم می‌کند. در این فرصت، فعالان فرهنگی، صاحب‌نظران، صاحبان فکر، قلم و اندیشه با نگاه و فکر یکدیگر آشنا می‌شوند؛ به‌عبارت دیگر هم نوع نمایشگاه فاخر است و هم نوع جنسی که اگر از نظر تسامح جنس نامیده شود، فاخر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همه ارکان کشور باید در زمینه گسترش حوزه فرهنگ کمک کنند، عنوان کرد: کشورها با برگزاری رویدادها و گردهمایی‌های مختلف سعی دارند، خود را مطرح کنند؛ به‌عنوان مثال برخی کشورها در حوزه اکسپو، برخی در حوزه‌های فناوری‌‌‌های دیجیتال و برخی با جشنواره‌های فیلم. اما معتقدم هرکشوری که در حوزه کتاب و تولیدات فرهنگی بتواند خود را به‌عنوان یک مرکز مبادله و تجمع مطرح کند، موفق‌ترین کشوری است که می‌تواند توانایی‌های خود را به منصه ظهور بگذارد.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بعد از انقلاب با رویکرد خود نسبت به مسائل سیاسی، بین‌المللی، فکری، ادبی، انسانی و اخلاقی نگاه جدیدی به دنیا عرضه کرد، گفت: نمایشگاه کتاب این ظرفیت را دارد که توانایی‌ها را در معرض نگاه، سمع و نظر افکار عمومی دنیا قرار دهد و کار افرادی که در حوزه نمایشگاه کتاب فعال هستند، ارزشمند و فاخر است. همه باید برای این اتفاق کمک کنند که در بهترین شرایط برگزار شود.

وی گفت: نمایشگاه کتاب، تبدیل به فرصتی شود که ناشران برتر و زبده دنیا و همه کسانی که در حوزه قلم فعالیت می‌کند و کتاب تولید می‌کنند اهمیت داشته باشد که با پایان هر دوره از نمایشگاه، روزشماری کنند که این فرصت دوباره فراهم شود که تولیدات خود را در معرض نمایشگاه و قضاوت بازدیدکنندگان بگذارند.

کنعانی با بیان اینکه موضوع کتاب در وزارت امور خارجه، موضوعیت دارد عنوان کرد: هرساله با برگزاری نمایشگاه کتاب، جلب مشارکت در سفارتخانه‌ها و دفاتر نمایندگی به‌عنوان یک دستورالعمل ابلاغ می‌شود.

احمدوند در این دیدار گزارشی از روند اجرای نمایشگاه و میزان فروش تا پایان روز سوم نمایشگاه بیان کرد و گفت: بخش بین‌الملل این دوره از نمایشگاه نیز بخش پُررونقی است و برنامه‌های خوبی در این زمینه با همکاری وزارت امور خارجه انجام شده است.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها