یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
تقدیر از چهره‌های «هنر انقلاب» در حوزه هنری

در مراسمی که با ضیافت افطاری و دورهمی هنرمندان انقلابی در حوزه هنری برگزار شد از «چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ انقلاب اسلامی» در رشته‌های هنر‌های تجسمی، ادبیات، طنز و ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری ، تقدیر شد. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ هژیر فتحی: در دومین شب تجلیل از «چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ انقلاب اسلامی»، ۲۶ فروردین‌ماه از چهره‌های سال در رشته‌های هنر‌های تجسمی، ادبیات، طنز و ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری تقدیر شد. 

این مراسم با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری، چهره‌های ادبی و هنری، چون منیژه آرمین، مرتضی اسدی، راضیه تجار، حسین عصمتی، محمد حبیبی، مسعود نجابتی، محمدرضا دوست محمدی، احسان آقایی برگزار شد.

عباس حسین‌نژاد، مدیر دفتر طنز حوزه هنری با انتخاب چهره بخش طنز این رویداد اظهار داشت: مهرداد صدقی چهره سال انقلاب در رشته طنز شد. نخستین گزینه برنامه «دی‌بی‌سی» بود و سپس برنامه «من لهجه دارم» که کاری از امید مهدی‌نژاد است. اما در نهایت رمان «آب‌نبات نارگیلی» از مهرداد صدقی از مجموعه رمان‌های «آب‌نبات» ایشان که مخاطبان بسیاری دارد اتفاق نظر همه اعضای شورا بود


مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در بخش معرفی چهره سال هنر انقلاب ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری گفت: زن‌ها علاوه بر اینکه در جنگ حضور دارند، پدر، بردار، پسر و همسرشان نیز حضور دارند و از این جهت، یک زن از ۵ جهت در جنگ سهیم است و به همین دلیل صدای جنگ را بلندتر می‌کند. جنگ‌ها میدان واقعیت است و بهترین شیوه نقل‌قولش استفاده از روایات افرادی است که در جنگ‌ها حاضر هستند و زنان در این حیطه بهترین آثار را پدید آورده‌اند.

محسن غنی‌یاری مدیر مرکز تحقیق و مطالعات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری نیز در بخش ادبیات انقلاب گفت: دوستان ما از جمله بهبودی، پرده را از زندان‌های سیاسی پهلوی برداشته و با کتاب خود مانع تطهیر حکومت پهلوی شد تا واقعیت و حقیقت آن بر همگان نمایان شود. از گلستان جعفریان برای نگارش کتاب «پاییز آمد» در بخش ادبیات دفاع مقدس تجلیل شد.

گلستان جعفریان پس از دریافت این عنوان گفت: ۲۲ سال است در حوزه پایداری قلم می‌زنم و تجربه‌هایی در این حوزه داشته‌ام. درخواستم از همه این است که هنرمندان فعال در این حوزه، آن را در تمامی ابعاد ببینید و فقط به بخشی از آن اکتفا نشود.

سرهنگی: زن‌های ایرانی از پنج جهت در جنگ شرکت داشتند

در بخش ادبیات انقلاب نیز هدایت‌الله بهبودی برای نگارش دانشنامه «زندان سیاسی در دوره پهلوی» به عنوان چهره هنر سال معرفی شد. 

محمدرضا شرفی خبوشان مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در این مراسم گفت: در دو رشته داستان و شعر انقلاب اسلامی سخن گفتن از چهره سال بسیار سخت است، چراکه نویسندگان بسیاری دین خودشان را به انقلاب و دفاع مقدس ادا کرده‌اند، اما نگاه ریشه‌ای و آینده‌نگر داشتن به این معناست که تنها به خلق اثر اکتفا نشود، بلکه باید زمینه را برای قدم برداشتن جوانان مساعد کنیم تا معرفت کسب کنند و در واقع معرفت انقلاب را برای آیندگان به یادگار بگذاریم. بهترین گزینه نیز علی اصغر عزتی پاک است که بهترین سال‌های عمرش را نثار جستن و دریافتن فنون این حوزه کرده است و باید به او بالید.

خبوشان افزود: در شعر باید با جان نوشت و قلم را در روح زد تا کلمه‌ای که نشان دهنده روزگار ماست، پدید آید و باید به زبانی ماندگار سخن گفت که مهدی جهاندار بهترین انتخاب برای چهره شعر انقلاب بود.

علی اصغر عزتی پاک برای نگارش کتاب «اجاره نشین خیابان الامین» و مهدی جهاندار بخاطر نگارش مجموعه شعر «مرتد» عنوان چهره هنر سال ۱۴۰۱ در ادبیات و شعر دریافت کردند.

محمد زرویی نصرآباد، سرپرست مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری در آخرین بخش معرفی چهره‌های سال هنر انقلاب گفت: در بخش هنر‌های تجسمی مسعود نجابتی به عنوان چهره سال در گرافیک، مینا صدری به عنوان چهره سال در نگارگری، محمدرضا دوست محمدی به عنوان چهره سال در تصویرسازی و محمدحسین نیرومند به عنوان چهره سال ۱۴۰۱ در کاریکاتور انتخاب شدند.

سرهنگی: زن‌های ایرانی از پنج جهت در جنگ شرکت داشتند

نجابتی هم پس از دریافت این عنوان در سخنانی کوتاه گفت: خیلی تلاش کردم تا در اینجا حضور نداشته باشم چرا که در این جمع هم پیشکسوت‌ها کار‌های موثرتری از من دارند و هم نسل جوانی ظاهر شده‌اند که جلوتر از ما فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها