دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
نظامی سکه منظومه‌سرایی را به نام خود ضرب کرد/ شاعری که خود را دهقان فصیح پارسی‌زاد می‌نامد

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آیین گشایش دومین جشنواره «آیین سخن» تاکید کرد که والاترین هنر نظامی و آنچه سکه‌اش به نام این حکیم ضرب شده، منظومه‌سرایی وی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامعلی حدادعادل در این مراسم که امروز (22 اسفندماه) به همت شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا در ساختمان «شهدای رادیو» صداوسیما برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: 900 سال از زمان نظامی می‌گذرد و وی مانند چهل‌چراغی در شبستان ایران فرهنگی درخشیده و به ما روشنایی داده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه از میان انبوه شاعران ایران‌زمین تنها سه شاعر یعنی فردوسی، سنایی و نظامی حکیم هستند، افزود: نظامی تنها یک شاعر نیست بلکه حکیمی بزرگ است و مناجات‌های وی در آغاز منظومه‌هایش بهترین نمونه مناجات فارسی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه والاترین هنر نظامی منظومه‌سرایی بوده است، گفت: وی سکه منظومه‌سرایی را به نام خود ضرب و با «پنج گنج» خود یک نوع ادبی خاص را بنیان‌گذاری کرد که صدها نمونه مانند وی خلق شد که هیچ‌کدام هرگز فراتر از آثار نظامی نبودند.

حدادعادل با تاکید بر اینکه بهترین معرف نظامی، خود وی است، افزود: نظامی خود را دهقان فصیح پارسی‌زاد نامیده است.

شکی در پارسی بودن نظامی وجود ندارد
همچنین محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران در این مراسم با اشاره به اینکه دبیرخانه جشنواره «آیین سخن» تا 20 اردیبهشت 1402 آمده دریافت آثار ارسالی است، گفت: نظامی نیز مانند حافظ و فردوسی و مولانا برای ما اهمیت زیادی دارد و متاسفانه شاهدیم در سال های اخیر تلاش‌هایی برای تصاحب این اسطوره فرهنگ پارسی انجام شده است. نظامی در زادگاهش غریب افتاده ولی در ایران زمین آشناست. در کشور زادگاهش اشعاری را به نام نظامی ترجمه می‌کنند که متعلق به وی نیست ولی در ایران ما به پشتوانه نسخه‌های خطی از قرن هشتم به بعد دسترسی داریم.

وی با تاکید بر دیرینگی زبان فارسی در قفقاز به کتاب «نزهه المجالس» اشاره کرد و افزود: این کتاب که یک نسخه خطی آن در سلیمانیه موجود است در سال 1333 به جامعه ادبی معرفی شد و محمدامین ریاحی اشاره کرده که در نخستین روزهای دهه چهل این کتاب را دیده و تصمیم گرفته تصحیح کند.
 

محمدزاده با اشاره به اینکه سال 1361 یکی از مقام‌های بلندرتبه در شوروی اظهاراتی درباره نظامی و تعدادی از شاعران ایرانی بیان کرد که بوی دشمنی و تفرقه می‌داد، گفت: انتشار نزهه‌المجالس پاسخی به این عداوت بوده است. این اثر یک جنگ مشتمل بر 4000 رباعی فارسی از 300 شاعر قرن‌های چهارم تا هفتم هجری است که از این میان 115 نفر متعلق به شمال غرب ایران هستند و 24 نفر از این تعداد به گنجه و 18 نفر به شروان تعلق دارند.

وی با بیان اینکه نزهه‌المجالس ثابت کرده که از قرن ‌چهارم تا هفتم قفقاز مرکز شعر و ادب فارسی بوده، افزود: این کتاب سال 647 تالیف و سال 651 نسخه‌برداری شده و در کتابخانه سلیمانیه موجود است. در این اثر 36 رباعی از خیام برای نخستین بار پیدا شده و نیز 10 رباعی از نظامی برای اولین بار در آن شناسایی شده است؛ بنابراین بی‌شک نظامی شاعر بزرگ پارسی‌گوست.

محمدزاده تاکید کرد: امروز رادیو ایران و معاونت صدا پیشتاز در پاسداشت زبان فارسی است و با اجرای برنامه‌های مختلف تلاش می‌شود بیش از گذشته در راستای حفظ هویت این زبان اقدام شود.

همچنین در این برنامه از چهار پیشکسوت رادیو شامل عذرا وکیلی، تهیه‌کننده، داوود حیدری، گوینده، احمد طبعی، گزارشگر و گوینده و عباس سنجری، گزارشگر رادیو با رونمایی از تابلوی چهره آنها قدردانی شد.

عذرا وکیلی تاکید کرد: سال‌ها برای کودکان صحبت کردم و ابتدا می‌گفتم سلام بچه‌ها و امروز می‌گویم سلام بچه‌های قدیم در پایان نیز می‌گفتم حواس‌تان باشد کاری کنید که پدر و مادر از شما راضی باشند و بچه‌های خوبی باشید و امروز به شما می‌گویم حواس‌تان به بچه‌ها باشد آنها آینده‌ساز کشورمان هستند.
 

داوود حیدری نیز در سخنانی تاکید کرد: خوشحالم نه مدعی نه زایده‌خواه بوده‌ام و عشق به مردم مرا پشت میکروفون نگه داشت. محراب مسجد، گود زورخانه، صحنه تئاتر و پشت میکروفون رادیو برایم مقدس هستند.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به پخش نماهنگ وطن فارسی، معرفی اثر خوشنویسی استاد سیدعلی رئیسی از اشعار نظامی و معرفی کتاب حکیم نظامی از نشر فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها