یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
تجربه مدرسه رمان تأییدی بر تاثیر آموزش خلاق است/ رهبری فرمودند خیال‌شان از حوزه رمان راحت شده است

مدیر بخش رمان و داستان مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب در نشست رسانه‌ای آغاز هفتمین دوره مدرسه رمان بزرگسال تأکید کرد که راه‌اندازی این مدرسه نشان می‌دهد آموزش خلاق در حوزه نویسندگی تأثیر دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی‌اصغر عزتی‌پاک در این نشست که امروز، 30 بهمن به میزبانی خبرگزاری مهر برگزارشد، عنوان کرد: سال 93 مدرسه رمان شهرستان ادب تأسیس شد و اکنون شاهد رونمایی از پوستر فراخوان هفتمین دوره آموزشی بزرگسال هستیم. مهر ماه دوره ششم به پایان رسید و در این مدت مدرسه رمان توانسته مورداعتماد نویسندگان و اهالی ادب شود.

مدیر بخش رمان و داستان مؤسسه شهرستان ادب تأکید کرد: نویسندگان دانش‌آموخته مدرسه رمان امروز می‌توانند به طور حرفه‌ای بنویسند و این نشان می‌دهد آموزش خلاق در حوزه نویسندگی مؤثر است. معتقدیم آموزش در حوزه ادبیات و هنر باید محافظه‌کارانه باشد و از ورود آشکار به آثار نویسندگان پرهیز می‌کنیم. این امر باعث می‌شود فضای بیشتری برای بروز خلاقیت فراهم شود و با سهولت بیشتری بتوانیم رویکرد مدرسه رمان را در خلق امید و رؤیا برای ایران پیش ببریم.
 
وی توضیح داد: جز در مبحث و گاه برای ایجاد چشم‌انداز در حوزه‌هایی چون انسان ایرانی و هویت و حکمت اسلامی اغلب از دادن و سفارش محتوا خودداری می‌کنیم و توانسته‌ایم با این رویکرد هرچه بیشتر اعتماد مدرسان و مخاطبان را به سمت خود جلب کنیم. برای راه‌اندازی مدرسه رمان برنامه‌ای جامع و مدون داشته‌ایم و از تجربه‌های موفق در داخل و خارج کشور نیز استفاده کرده‌ایم.
 
عزتی‌پاک همچنین با بیان اینکه به اذعان متخصصان و استادان ادبیات، شیوه فعلی برگزاری مدرسه رمان موفق بوده است، گفت: به زودی در درون مدرسه رمان، مدرسه‌ای حرفه‌ای‌تر نیز تأسیس خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مدرسه رمان شهرستان ادب، اعتبار خود را از آثار نویسندگانش کسب کرده، افزود:  رمان‌های تولیدی در مدرسه رمان جوایزی چون کتاب سال جمهوری اسلامی، جلال آل‌احمد، قلم زرین، شهید حبیب غنی‌پور و پروین اعتصامی را به دست آورده و چندین نوبت به چاپ رسیده است.

رمان شگفت‌انگیزترین شکل روایت است
در این نشست همچنین تیمور آقامحمدی، کارشناس بخش داستان مدرسه رمان و نویسنده و منتقد ادبی در سخنانی از رمان به عنوان شگفت‌انگیزترین شکل روایت و از رمان‌نویسی نیز به عنوان امری جدی و حساب‌شده یاد کرد و گفت: برگزاری دوره‌های رمان‌نویسی نیازمند یک سازوکار حرفه‌ای و استفاده از تجارب است.

وی تأکید کرد: مدرسه رمان شهرستان ادب، تخصصی‌ترین مرکزی است که به رمان‌نویسی توجه دارد و فراخوان هفتمین دوره این مدرسه را می‌توان فرصتی برای کسانی دانست که در سن کار جدی ادبی هستند و همچنان تلاش دارند بهتر از قبل بنویسند. مدرسه رمان با استفاده از تجربه شش دوره قبل بازتعریف و گاه شیوه‌هایش روزآمد شده و از بهترین مراکز آموزش رمان محسوب می‌شود.
 
آقامحمدی با بیان اینکه مدرسه رمان در شش دوره قبل در مجموع هزار و 50 متقاضی داشته است، افزود: مخاطبان اصلی این مدرسه کسانی هستند که یک دوره آموزشی را گذرانده‌اند و عناصر داستان را می‌شناسند و اکنون متقاضی رمان‌نویسی به شکل حرفه‌ای هستند. تنها داشتن علاقه و مبتدی بودن کافی نیست و باید دست کم یک سلوک کوتاه را در عرصه نگارش پشت سرگذاشته باشند.

وی درباره فرایند انتخاب هنرجویان رمان‌نویسی در این مدرسه گفت: کسانی که دارای سابقه ادبی هستند آثار خود را ارسال می‌کنند و از میان افراد گلچین شده از صاحبان بهترین آثار درخواست می‌کنیم طرح داستان بفرستند. در ادامه به میزان دو برابر ظرفیت حضور در دوره نهایی، متقاضیان در دوره مقدماتی یک ماهه شرکت می‌کنند و یک فصل رمان را می‌نویسند و در نهایت افراد برگزیده به مرحله دوره حرفه‌ای وارد می‌شوند. تاکنون در شش دوره آموزشی 500 طرح ارائه شده و 60 نویسنده جذب شده‌اند. همچنین 23 اثر از محصولات این مدرسه منتشر شده و 10 رمان نیز در مراحل چاپ قراردارند.

آثار مدرسه رمان، بکر و خلاق هستند
همچنین در این نشست، محمدمهدی سیار، نویسنده، پژوهشگر ادبی و از مدیران مؤسسه شهرستان ادب در سخنانی عنوان کرد: در سال‌های آغازین دهه 90 گروه داستان شهرستان ادب به طراحی ایده راه‌اندازی دوره‌های منسجم و حرفه‌ای داستان‌نویسی رسید که در کمال ناامیدی در مدت کمی به ثمر رسید و با استقبال روبه‌رو شد. مدرسه رمان توانسته تلفیقی زیبا میان آموزش و هنر خلاق ایجاد کند و در آثارش بوی سری‌کاری و تحمیل به مشام نمی‌رسد. این نشان می‌دهد، فضای مدرسه رمان کاملا آزاد و خلاقانه است.

وی با بیان اینکه مدرسه رمان نمونه کار فرهنگی و قابل پیاده‌سازی در دانشگاه‌هاست، تأکید کرد: در این مدرسه دغدغه حفظ اصالت قلم را شاهدیم و رویکرد اصلی ما نوشتن ایرانی و بومی با نگاه امیدوارانه و همراهی با آرزوهای ایرانیان است. هنوز دانشگاه‌های ما به بلوغ کافی برای ارائه همزمان خلاقیت و آموزش نرسیده‌اند.
 

سیار با تأکید بر اینکه در اوایل طراحی ایده مدرسه رمان، مقام معظم رهبری بر خوب بودن و در عین حال سخت بودن راه‌اندازی چنین مدرسه‌ای تأکید کردند، افزود: در عین حال پس از مدت کوتاهی ایشان از کتاب‌های محصول مدرسه رمان ابراز رضایت کردند و فرمودند خیالشان از حوزه رمان راحت شده است.

برخی مراکز، مشوق نویسندگان کپی‌کار هستند
همچنین در این نشست، محمدقائم خانی، نویسنده کتاب «صور سکوت» در سخنانی با اشاره به اینکه اگر نگاه راهبران فرهنگی به رمان، زرد باشد، رمان‌های زرد در بازار فراگیر می‌شوند، توضیح داد: از نیمه دوم دهه 90 با مراکزی مواجه شده‌ایم که به دنبال نویسندگان کپی‌کار هستند و فضای مجازی نیز به کاسبان حوزه رمان زرد کمک می‌کند تا با تبلیغ‌های صوری، فروش بیشتر این آثار را شاهد شویم. بنگاه‌های اقتصادی معتقدند رمان نیز یک کالاست که باید فروخته شود.

در پایان این نشست، پوستر آغاز هفتمین دوره مدرسه رمان رونمایی شد. این پوستر را محمد صمدی با نظر به هفت‌پیکر نظامی طراحی کرده که اشاره به رویکرد روایت‌گری مدرسه رمان دارد.

نویسندگان جوانی که دارای سابقه ادبی هستند می‌توانند تا ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ با مراجعه به پایگاه‌ اینترنتی شهرستان ادب shahrestanadab.com  یا مدرسه رمان madreseroman.com در این دوره آموزشی ثبت نام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها